Led verlichting

filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf
Plaats reactie
paulcourtial
Contacteer:

Led verlichting

Bericht door paulcourtial » 05 aug 2018, 10:27

Weet iemand met welke lampen de iriserende blauwe schubben van xenotilapia spilopterus zichtbaar zijn?
Bijlagen
xeno-spilopter-mabi.jpg
xeno-spilopter-mabi.jpg (70.1 KiB) 355 keer bekeken

oostijnoo

Re: Led verlichting

Bericht door oostijnoo » 05 aug 2018, 14:41

Met verlichting welke veel blauw in het spectrum heeft, vanaf 9000k is het duidelijk zichtbaar.
Ik zou echter voor 10000k gaan, rekening gehouden met het visbestand.
De dieren gaan ook meer hun kleuren laten zien in een bak welke wat meer stenen heeft en waar het licht gedempt is.
Nu is het vrij kaal. De Xeno’s gaan de extra stenen waarderen, deze soort heeft meer met stenen dan met zand.
300x220x95
No lift...like an airlift !

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 05 aug 2018, 16:27

Lichtsterkte zal ik wat moeten afwegen tussen vereuste van de vissen en van de valiseneria. Denk wat meer licht boven planten en wat minder boven rotsen. Zal de 11000 kelvin van sera proberen. Kan deze combineren met 7000 kelvin van sera die ik momenteel al heb.
Zal mss later nog wat stenen bij doen. Even wachten want ze zitten er pas in. Wil ook wat zand houden voor de ectodussen.
Ik denk wel dat het feit dat ik niet alle kleuren zie komt door de verlichting, niet door andere factoren. Naar mijn idee voelen ze zich al prima. Zie ook het blauw veel meer als er wat dachtlicht inkomt en licht dim. Dus ze hebben hun kleuren wel.

Baars

Bericht door Baars » 05 aug 2018, 21:41

Met het aantal kelvin (en/of kleuren) kan je natuurlijk bepaalde kleuren beter definiëren , maar als het licht recht van boven komt (zoals de meeste dat hebben) dan ga je weinig zien van in dit geval de blauwe stippen van de spilopterus (hoe hoog je aantal kelvin ook is).
Het aantal kelvin is dus in dit geval van minder groot belang, maar juist de "richting" vanwaar het licht komt, vandaar dat het natuurlijke licht wat overdag in het aquarium schijnt, wel het gewenste resultaat geeft. De inrichting en hoe de vissen zich voelen is hier ook niet van belang, dit heeft namelijk met lichtinval te maken en niet met kleuren die door de gemoedstoestand beïnvloed worden.

Als er voor gezorgd word dat het licht "schuin" in de bak word gericht, dan zal het licht op de flanken van de vissen weerkaatsen en op die manier
de flanken van de vissen laten iriseren. Op deze manier worden de blauwe stippen van de spilopterus zichtbaar en het gewenste resultaat behaalt. Vanaf 6000 kelvin moet dat wel gaan lukken, 10000 is wel mooier en natuurlijker.

Half gedimd heb ik ook mooier resultaat mee gezien, dan het licht op volle stand.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 05 aug 2018, 21:55

Zo had ik het nog niet bekeken. Zal eens proberen de lampen anders te richten. Mss is floodlight (denk toch dat dit type lamp zo heet) dan een goed idee om die dan buiten de bak of zo te plaatsen. De gewone sera led lampen kan ik proberen wat schuin te richten. Maar deze zijn niet sterk genoeg om ze verder van de bak te plaatsen. Zal nog laten weten wat mijn bevindingen zijn.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 05 aug 2018, 22:00

Had ik dan maar meer daglicht in mijn bak.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 05 aug 2018, 22:01

Dat de stippen beter zichtbaar zijn bij lichtinval onder hoek, klopt natuurlijk.
Dat de stippen zichtbaar zijn, niets te maken zou hebben bij hoe de vissen zich voelen, klopt natuurlijk niet.
300x220x95

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 05 aug 2018, 22:15

Ik zou het niet weten. Weet natuurlijk wel dat vissen meer kleuren als ze zich goed voelen. Maar of dit met de blauwe stippen ook zo is, weet ik niet.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 05 aug 2018, 22:44

Tanganyika-vis die het naar hun zin hebben zie je gelijk aan hun kleuren ...en zeker aan de fijne nuances.
Welke lichtkleur en het aantal lumen aangepast aan de vis maakt het al helemaal duidelijk.
Vb. Ga maar eens Gibberosa overbelichten...
300x220x95

Baars

Bericht door Baars » 05 aug 2018, 22:52

oostijnoo schreef:
05 aug 2018, 22:01
Dat de stippen beter zichtbaar zijn bij lichtinval onder hoek, klopt natuurlijk.
Dat de stippen zichtbaar zijn, niets te maken zou hebben bij hoe de vissen zich voelen, klopt natuurlijk niet.
Ik denk dat dit een aanname is omdat je er van uitgaat dat de kleuren van vele vissen beïnvloed worden door hun gemoedstoestand.
Ik heb de spilopterus zelf gehouden en of de vissen zich goed voelen of niet, als er licht op hun flanken schijnt, dan zie je de blauwe stippen. Het zijn ook niet voor niks "iriserende" kleuren. Kleuren die dus onder "invloed" zijn van de invalshoek van het "licht" en dus niets te maken hebben met de gemoedstoestand, in het geval (van de blauwe stippen )van de spilopterus.

Uiteraard is dit geen ontkenning het fenomeen van kleurverandering die bij vele vissen zichtbaar is op het moment er sprake is van een verandering in de gemoedstoestand.
Laatst gewijzigd door Baars op 05 aug 2018, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 05 aug 2018, 23:03

Mss is dat wel zo bij de iriserde stippen op de schubben.
Maar volgens mij niet bij iriserende kleuren van de vinnen van sommuge vissen. Vb ectodussen kunnen zeer iriserende kleuren in vinnen hebben. Maar veel minder als ze zich minder voelen.

Plaats reactie