Kweekbakken op aparte filter of niet

filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf
Plaats reactie
de ware

Kweekbakken op aparte filter of niet

Bericht door de ware » 28 aug 2017, 09:40

Hi,

Ben sinds kort eigenaar van een heuse kweekstelling.
In het rek kunnen 4 bakjes van 90 x 35 x 35.

Kweekstelling staat in de bergruimte waar ook onze 'showbak (200 x 70 x 70)' staat.
'Showbak' draait op bioloog van ongeveer 150 liter.
Nu kan ik:
- ofwel een aftakking maken op de leiding van de opvoerpomp en vanuit die grote bioloog water in de kweekbakjes pompen die dan terug overlopen in de bioloog
- ofwel heel de kweekstelling apart voorzien van filtering en verwarming.

In geval van aparte filtering zou ik kunnen werken met 'airlift filtertjes', weinig stroomverbruik maar wel het gebrom van de luchtpomp
Minder filtercapaciteit maar wel gescheiden systeem en minder risico wanneer in één van de bakken iets van ziekte uitbreekt.

Nadeel is dat de kweekstelling dan geen gebruik maakt van automatische waterverversing en elektonische temperatuurregeling van de showbak...

Moeilijke keuze :?

Erwin8
Contacteer:

Re: Kweekbakken op aparte filter of niet

Bericht door Erwin8 » 28 aug 2017, 10:39

Zou ik toch doen, alles gescheiden. Biedt zekerheid ivm met het behandelen van ziektes, is echte quarantaine. ( heb ik ook gedaan)
http://tanganyika-be.skynetblogs.be/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 28 aug 2017, 12:13

Misschien is het een optie om 3 van de 4 bakken te laten meedraaien op je huidige systeem en 1 bak als werkelijke quarantainebak te houden?
Dan hoef je er maar 1 extra te verversen en loopt de rest mee op de automatische waterwissel.

Of je maakt een apart systeem voor automatische waterwissel van de hele stelling. Als ze op de huidige aangesloten kunnen worden kunnen ze ook op een apart systeem toch?
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 02 sep 2017, 22:43

In kweekbakjes heb je vaak hogere concentraties vis. Dat brengt met zich mee dat de hoeveelheid voer en uitwerpselen een stevige waterbelasting zijn. Veel doorstroom vanuit een grotere bak lijkt dan fijn maar... in een kweekbak zitten ook veel vissen tamelijk dicht opeengepakt. Mocht er iets misgaan met een bepaalde ziektekiem, dan maakt juist die visdichtheid een snelle vermeerdering van ziektekiemen mogelijk. En dat is dan weer niet fijn als dat terugstroomt naar je showbak. Dus, hieronder mij suggestie.

Misschien kan je in elk bakje een grofvuilfilter plaatsen. Die maak je van een lege frisfles gecombineerd met een powerhead. Niet duur, makkelijk te maken, makkelijk te reinigen en erg stil. (onderkant fles afzagen - witte watten erin - rond stuk filterschuim er onderin - powerheadje erop). En qua verversing: Vanuit je grote bak kan je per bakje elke dag iets van 10 liter water laten instromen. En via een overloopsysteem laat je het water uit je kleine bakjes via de afvoer verdwijnen.

En qua stroombesparing... warmteverlies heb je nu eenmaal. En of die warmte nu uit een aparte verwarming komt, of uit de verwarming van de grote bak, lijkt mij niet zoveel uitmaken.

de ware

Bericht door de ware » 10 sep 2018, 15:35

Ben begonnen aan het maken van drie bakken (multiplex / epoxy) voor de kweekstelling (nu al :lol: ).
Filtering moet ik nog verder bekijken, heb ander vraagje.

Stelling heeft diepte (van voorkant tot achterkant) van 35cm, breedte 95 cm.
Voor elke bak is er een vrije hoogte van 52,5 cm (3 x).
Bakken worden 35cm hoog
Diepte van de bakken maak ik ofwel alle drie 45 cm ofwel onderste 45 cm, middelste 40 cm bovenste 35 cm.

Eerste optie grootste watervolume, tweede optie makkelijkst werken in de bakken.
Wat is het belangrijkst.

David

Bericht door David » 11 sep 2018, 07:08

Ik heb maar een werkhoogte van 20 cm en dat is geen probleem. Ik zou dus kiezen voor meer zwemruimte en liters water.

de ware

Bericht door de ware » 11 sep 2018, 08:30

Ik heb maar een werkhoogte van 20 cm en dat is geen probleem. Ik zou dus kiezen voor meer zwemruimte en liters water.
'Voor elke bak is er een vrije hoogte van 52,5 cm (3 x).'
Was misschien wat onduidelijk. Er is per etage 52,5 cm beschikbaar. Als daar een bak van 35 hoog wordt ingezet is er maar 17,5 cm meer over.

Er zit reeds een bak van 95 x 45 x 35 in elkaar gevezen, ik bekijk het nog voor de andere...

de ware

Bericht door de ware » 11 sep 2018, 09:01

Suggesties voor kleur epoxy?

Mijn 'showbak' is van binnen volledig met zwarte epoxy gedaan, daar ben ik bijzonder tevreden over.
Voor kweekbakken is wit of lichtblauw misschien beter om kleine visjes te kunnen zien, vuil af te hevelen, etc...
Zwart is anderzijds misschien minder stresserend voor de vissen...

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 11 sep 2018, 09:12

Wit zou ik sowieso niet doen. Zwart is altijd goed, (donker)blauw is soms ook mooi. Te licht blauw vind ik juist weer lelijk.
Voor de vissen is zwart denk ik het beste maar op blauw zie je wellicht beter. Maar dat had je zelf ook al verzonnen :D
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

de ware

Bericht door de ware » 11 sep 2018, 15:30

Epoxy + zwarte kleurstof besteld.

Plaats reactie