hoe water verversen

filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf
barry76

Re: hoe water verversen

Bericht door barry76 » 15 mei 2010, 16:45

Allereerst bedankt voor jullie reacties.
Maar gezien de reacties van enkele leden, behoeft mijn vraag toch enige verduidelijking. Natuurlijk begrijp ik dat het onmogelijk is een aquarium te houden zonder het gebruik van slangen. Maar ik heb het dan ook niet over korte slangen voor het afvoeren van (vuil) water in een afvoerpijp onder het aquarium of toch in een emmer (voor kleine werkzaamheden), maar over meterslange slangen dwars door het huis. Mijn dichtsbijzijnde mogelijkheid om water af te voeren, is een meter of zes of zeven. En dat vind ik te lang. Persoonlijke ervaring leert dat dat een waterballet wordt. Bovendien is het ook makkelijker en overzichtelijker om alles bij elkaar onder het aquarium te hebben. Maar dit is persoonlijk. Het idee van Gert Jan (zie eerdere reactie op mijn vraag) spreekt me wel aan en ook het gebruik van thermostaatkranen (waar dan ook geplaatst) van diverse andere leden. Desalniettemin sta ik open voor eventuele andere inventieve oplossingen.

MVG Barry
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles." Herman Finkers

Paula

Bericht door Paula » 15 mei 2010, 19:17

Het idee van Gert-Jan is inderdaad een optie, maar voor één aquarium zou ik persoonlijk niet zo'n kosten en gedoe op mijn hals halen. Het is wat anders als je bijv. 4 aquariums van 1000 liter hebt staan. :mrgreen:
Een thermostaatkraan kan je natuurlijk altijd aanbrengen in je keuken.

Mvg Paula
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

GJV

Bericht door GJV » 16 mei 2010, 14:52

Ik gebruik zelf ook een tuinslang. Heb er een bij het tuincentrum gekocht van een meter of 10. Ik had zelf nog ergens een klemmetje met een zuignapje van mijn filterslangen over en die gebruik ik om mijn tuinslang in het aquarium vast te zetten. Vervolgens gaat het water (woon op een appartement) naar de badkamer en zo het riool in. Even zuigen aan die kant en het water begint zo te lopen. In mijn aquarium gebruik ik dan de slang om het vuil van de bodem te zuigen. Zo wordt dat ook weer schoon :D . Als er voor mijn gevoel genoeg water uit de bak is dan haal ik de tuinslang uit mijn aquarium. Het water stopt dan ook met stromen. Geweldig natuurkunde :wink:

Om mijn bak weer vol te laten lopen gebruik ik een gewonen kraan. In de badkamer hebben we een met een warme en koude kant. Ik heb een kraankop bij de praxis gekocht die ik er dan op draai. Dit is eentje die dan op de tuinslang past. Kost nog geen 3 euro. De temperatuur meet ik af met de thermostaat uit het aquarium. Werkt bij mij altijd goed. Wel rekening mee houden dat het water dat in je aquarium komt kwa temperatuur lager is dan bij de kraan zelf. Het hoeft dus niet duur te zijn en scheelt een heel hoop emmertjes water halen :lol:

Dakota
Contacteer:

Bericht door Dakota » 17 mei 2010, 01:07

Ik gebruik gewoon de Eheim kraantjes, zet 1 van mijn filters uit en maak het kraantje los, sluit de tuinslang op de instroom (filter instroom) slang en laat het gewoon de badkamer in lopen, ik zuig wel het vuil van de bodem maar het is altijd zo onwijs weinig dat het soms niet eens nodig is. Ik heb op elk aquarium 2 filters en heb nooit last van uitwerpselen.

Nadat ik een kwart heb laten weglopen ontkoppel ik de tuinslang en sluit ik hem aan op de uitstroom slang en laat water dat op temperatuur is via de filter uitstroom slang weer naar binnen lopen.

Als mijn aquarium echt helemaal geen vuil op de bodem heeft hoef ik dus niet mijn dekplaten en de deksel er van af te halen.

Pela
Contacteer:

Bericht door Pela » 17 mei 2010, 17:31

Ik gebruik een doorvoer in de bodem waar eerst een eheimpomp op stond( was closed loop)
Hier zit PVC pijp op van 32 en een kraan van 25 mm.
De slang is ook duims en tien meter lang.
Na 15 min. is er 300 lt. uit zonder één druppel water op de grond.
Op de verdieping staat een bak waar 450 lt. in gaat.
Ook hier zit een doorvoer op met dezefde pijp/ kraan en slang.
Deze wordt gevuld via de douchekraan op de juiste temp. en de goede hoogte/hoeveelheid.
Het opnieuw vullen van het aqua duurt ook 15 min. en ook zonder één druppel water op de grond.
2/3/3? C.Gibberosa Blue Mpimbwe
1/0 A. Compr "gold"
1/1 J. Regani
L. kendalli "nkambae"
0/1 N. Sexfasciatus

Barbara

Bericht door Barbara » 28 nov 2018, 13:07

Ik haal water eruit door er een slang naar de tuin
Bij vullen doe ik met de tuinslang (deze word alleen voor de aquaria gebruikt) aan de kraan met water op temperatuur uiteraard
Groetjes Barbara en de bende :D :wink:

Plaats reactie