Help ?

filtratie, verwarming, verlichting
Plaats reactie
Nynke

Help ?

Bericht door Nynke » 21 nov 2010, 16:38

Uhm ik zit op dit moment in een discussie met mijn vriend en andere forum's

Ik heb een multiplex aquarium, de bodemplaat is 1.9 cm dik moet ik hier onder nog een plaat leggen om het te verstevigen ? ( zoals piepschuim onder een glazen aquarium)

Piepschuim alleen past niet onder mijn aquarium omdat het onderstel maar 1 balk in het midden heeft lopen.( er zit nog een halve houten bak die aan de rechterkant het midde ook iets steunt) Voor de rest zijn er extra houten poten bij geplaats om de zijkanten van het frame te ondersteunen.

Het komplete frame + aquarium + sump staan op een multiplex plaat. Deze plaat is 1.5 cm dik en dit is de bodenplaat van de watervaste bak. ( voor als er ooit iets gaat lekken lekt het in de bak en niet op de grond)

Mijn vraag is dus nu is dit voldoende bescherming, of moet ik tussen het frame en het aquarium ook nog een plaat leggen ?

De vorige eigenaar had wel een piepschuimen plaatje liggen tussen het frame en de houten bak. Dus het frame + aquarium en al stond op piepschuim wat in de houten bak ligt. Dit piepschuim heb ik weggehaald omdat ik dit toch wel een eng idee vond. ( en het piepschuim was heel erg beschadigd)

( voorbeeld als je stenen allemaal aan de linkerkant legt, dan zakt je aquarium toch ook in het piepschuim weg en staat hij scheef ?, dit heb je dan niet als het piepschuim op het frame ligt, maarja is dat wel nodig met een multiplex aquarium met een bodem van 1.9 cm dik ?)

Er komen wel piepschuimen platen onder de stenen die in het aquarium komen.
Wie kan mij helpen ?
17 f1 tropheus met 25+ jongen
chipimbi's

Edin

Re: Help ?

Bericht door Edin » 21 nov 2010, 16:43

Ik zou zeker wat tussen het aquarium en het onderstel plaatsen. Het onderstel hoeft maar op 1 plek niet 100% waterpas te zijn en je hebt al een flink drukpunt.
Hier ligt er een 18mm multiplex plaat op het onderstel en daar bovenop 2cm dik piepschuim.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 21 nov 2010, 17:24

om eventueel "trekken" en "zich zetten" van de bak op te vangen zou ik er zeker een multiplex of betonplex plaat onder leggen...en een plaat in 1 stuk...

tempex of isomo heeft weinig zin...met deze opstelling...
300x220x95
No lift...like an airlift.

koopman53

Bericht door koopman53 » 21 nov 2010, 18:29

een foto zegt meer dan 1000 woorden :wink:

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 21 nov 2010, 19:58

oostijnoo schreef:tempex of isomo heeft weinig zin...met deze opstelling...
Juist als een frame een klein beetje vervormd is (of de onderliggende vloer) kan een laag tempex dit opvangen. Een plaat multiplex niet, die gaat meebuigen met het onderliggende oppervlak. Een plaat multiplex kan wél zeer kleine oneffenheden opvangen.

Nynke

Bericht door Nynke » 21 nov 2010, 20:59

We kopen 1 grote houten plaat en leggen hier een 1cm dik piepschuim op, beter het zekere voor het onzekere. Helaas ben ik afhankelijk van mijn vriend wanneer hij tijd heeft en dat is niet vaak. Dus het kan nog een aantal weken duren voordat dit kan gebeuren. Hmja heb gevraagt aan hem zo snel mogelijk, maar ik zie het wel. Haastige spoed is zelden goed ;)
chipimbi's

Jef

Bericht door Jef » 21 nov 2010, 23:19

Nynke schreef:Haastige spoed is zelden goed ;)
ja, en rust roest :wink:

Kost toch niet zoveel tijd om een plank te halen. In de winkel op maat laten zagen, dan alleen nog vervoeren en plaatsen.
Ik zou het zolang niet kunnen uithouden als ik ergens mee bezig ben. :mrgreen:
Bak 150*50*60:
Tropheus moorii ilangi F1 (wss 6:15:6)
Petrochromis trewavasae PB (1:2)

Nynke

Bericht door Nynke » 23 nov 2010, 12:02

Jef schreef:
Nynke schreef:Haastige spoed is zelden goed ;)
ja, en rust roest :wink:

Kost toch niet zoveel tijd om een plank te halen. In de winkel op maat laten zagen, dan alleen nog vervoeren en plaatsen.
Ik zou het zolang niet kunnen uithouden als ik ergens mee bezig ben. :mrgreen:
Het probleem is het hout past niet in mijn auto, en ook niet in die van mijn vriend. We zullen Mark even moeten vragen als hij mee wil rijden. Hij heeft ons ook geholpen om het aquarium op te halen, en hij gaat voor mij de ombouw maken.

Maarja mijn vriend moet Mark dan wel tegen komen op zijn werk, en hij heeft het de laatste tijd echt super druk.
Heb gevraagt als het deze zaterdag kan, maarja dat is even afwachten. :|
chipimbi's

Plaats reactie