Achterwand maken.

filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf
Plaats reactie
jimyjordans

Achterwand maken.

Bericht door jimyjordans » 03 aug 2012, 18:56

Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het rond zoeken naar manieren om zelf een achterwand te bouwen.
Ik heb gister een houten "kist" gemaakt van de precieze afmeting van mijn aquarium om daarin mijn achterwand te kunnen bouwen.

Ik ben begonnen met wat piepschuim te snijden met een mes die ik steeds warm maakte en zo heb ik al een heel mooi begin gemaakt. (foto's volgen nog)

Maar nu weet ik niet hoe ik deze het makkelijkste en beste kan bewerken. Ik lees overal eigenlijk wel dat er op piepschuim verschillende lagen tegellijm worden aangebracht en vervolgens alles af word gewerkt met een laag epoxy hars. Maar waarom moet die epoxy hars er nog overheen? na de tegellijm is het toch al kei hard?

Ik wil de achterwand zo goed mogenlijk laten lijken op de standaard Ardenner stenen omdat ik deze ook ga gebruiken voor in mijn aquarium maar hoe kan ik dit het beste doen?

Ik hoop dat iemand mij wat tips kan geven over welke manieren er zijn om mijn achterwand zo echt mogenlijk te laten lijken en dat iemand mij kan uitleggen waarom ik niet gewoon het piepschuim kan insmeren met tegellijm en het daarbij laten.

Gr Jimy

JohnP

Re: Achterwand maken.

Bericht door JohnP » 03 aug 2012, 19:40

Ik hoop wel dat je de kist gemaakt hebt van de binnen maten van je aquarium. :)

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 03 aug 2012, 20:03

De epoxy is er om de tegellijm af te sluiten van het water, zodat het niet gaat oplossen, en je met nare stofjes achterblijft...

het vormen van de piepschuim kan je het beste doen met een (stanley)mesje, of met een aansteker (wel buiten ivm de dampen!!!!).

Voordat je de epoxy eroverheen doet kan je nog met acrylverf wat extra kleuraccenten aanbrengen , let er wel op dat de tegellijm na het aanbrengen van de epoxy de kleur aanneemt van toen het natwas (!), en dus niet lijkt op de lichte kleur van als het droog is.

Je kan ook acrylverf door de tegellijm mengen om wat kleur toe te voegen.

Als laatste kan ik echt aanraden om de epoxy, als die nog plakkerig / nat is, in te strooien (niet teveel, zie ook mijn achterwand) met wat zand, hierdoor wordt het oppervlak wat ruwer en zal je zien dat algen zich veel sneller op je achterwand gaan hechten (mijn vorige achterwand was gladde epoxy, en daar duurde het meer dan een half jaar voordat er algengroei kwam op de achterwand).

Met een mooi algenlaagje op je (grijze) achterwand, en een laagje alg op je stenen zie je vervolgens bijna het verschil niet meer ;)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

jimyjordans

Bericht door jimyjordans » 03 aug 2012, 22:15

@ JhonP: Ja daar heb ik wel aan gedacht, het is precies de binnen maat van mijn bak.

@ Mooneater: Dankje voor de tips, ik denk dat het nu wel zal lukken. :D
Welk merk en type epoxy raad je aan en waar kan ik deze krijgen?

Gr Jimy

PS. Hieronder staat een foto van hoe ik het nu heb gemaakt.
Ik heb links een grotere rots partij met een grote overhangende steen en rechts wil ik een wat kleinere rots partij omdat ik daar een rustig hoekje wil voor mijn toekomstige Lamprologus ocellatus koppel.
In het midden wil ik de achterwand pik en pik zwart maken ik twijfel nog over welke manier ik ga gebruiken, ik wil het of helemaal zwart verven met schoolbord verf of helemaal zwart maken door een stuk zwarte achterwand folie achter het glas te plakken. En dan komt uit eindelijk als dat allemaal klaar is voor deze zwarte duistere plek wat Vallisneria spiralis te staan.

En zoals je ziet zijn het eerder losse stenen geworden als een echte achterwand, eigenlijk is de enige reden dat ik dit doe dat ik hiermee de meest onmogelijke rotsformaties kan bouwen. zoals de grote overhangende steen.

Afbeelding

jimyjordans

Bericht door jimyjordans » 03 aug 2012, 22:40

Ik heb zitten zoeken naar epoxy merken en ik kwam uit bij Mr. Boat Epoxy, hoeveel zou ik hier van nodig hebben? het enige wat ik moet doen zijn de stukken op de foto, de totale afmeting van de hele bak is 80x35x40.

Gr Jimy

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 03 aug 2012, 23:00

jimyjordans schreef:Ik heb zitten zoeken naar epoxy merken en ik kwam uit bij Mr. Boat Epoxy, hoeveel zou ik hier van nodig hebben? het enige wat ik moet doen zijn de stukken op de foto, de totale afmeting van de hele bak is 80x35x40.

Gr Jimy
Mr Boat heb ik ook gebruikt, dat is prima spul.

Je oppervlakte is iets van 80cm x 40cm (en dat 2x, ivm de achterwanden) is 0.64 m2, volgens de site van mr Boat kan je met de 375 grams set al 1.5-2m2 epoxyen, maar jij hebt natuurlijk geen glad oppervlak, wat de boel wat lastiger maakt, en je wilt waarschijnlijk meerdere lagen doen. Ik zou daarom voor de 750g set gaan (is maar een klein beetje duurder, en zit wel veel meer epoxy bij).

Let wel op dat de epoxy die eraf drupt niet op je vloer terecht komt... het zit hier nog steeds op het balkon ;)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

jimyjordans

Bericht door jimyjordans » 03 aug 2012, 23:48

@ Mooneater: Dankje voor de tip! :)

Wat vinden jullie hier van het idee om de diep zwarte plekken open te laten?

Gr jimy

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 03 aug 2012, 23:57

jimyjordans schreef:@ Mooneater: Dankje voor de tip! :)

Wat vinden jullie hier van het idee om de diep zwarte plekken open te laten?

Gr jimy
Je bent niet de enige, ik denk zo dat Art hier meer over weet ;)
De NVC op Facebook

jimyjordans

Bericht door jimyjordans » 04 aug 2012, 00:24

@ Mooneater: Haha en alweer bedankt!! zo te zien heeft Art hier gewoon een stuk open gelaten en achter het glas een stuk folie geplakt, en ik vind het er super mooi uit zien dus dit ga ik ook doen!

Gr Jimy

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 04 aug 2012, 09:24

Jimy,
ik gebruik gewoon goedkoop etalagekarton, dat je in een hobbywinkel kan kopen.
Plak het achter de ruit achter het open gedeelte en klaar.

Je kan zwart en lichtblauw aanschaffen en dan bekijken wat je het mooiste vind.
Persoonlijk vind ik zwart het mooiste,
maar lichtblauw lijkt meer op de achtergrond in het meer zelf :wink:

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 04 aug 2012, 11:15

Met karton achter de ruit kun je algen er makkelijker afhalen dan van een zwart geverfde achterwand lijkt mij. Maar gaat het zwarte vlak dan niet spiegelen?

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 04 aug 2012, 11:22

Het spiegelt een beetje,
maar omdat het bij mij maar een relatief klein stukje van de achterwand is valt het niet op.

Wat ook helpt is om de achterkant van de bak zo veel mogelijk te verduisteren,
dus je verlichting zoveel mogelijk vooraan in de bak te leggen.
Je vissen kleuren dan ook mooier, omdat het licht op hun flank valt die naar de voorruit gericht is.

Maar als je geen spiegelend effect wilt hebben kan je de ruit inderdaad beter aan de buitenkant verfen.
Mogelijk ook aan de binnenkant, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Nadeel van het verfen van de achterruit is weer dat je geen kleur meer kan veranderen.

Zoveel mogelijkheden, zoveel keuzes.. :mrgreen:

jinx

Bericht door jinx » 04 aug 2012, 11:42

Het ruw maken van de epoxy gaat ook goed met tegelvoeg dat kan je ook in verschillende kleuren kopen, goed op strooien terwijl het nog een beetje nat is ik heb het met een kwast in geklopt, anders glimt de epoxy over 100 jaar nog.

Ik zou de tegellijm zeker met epoxy bedekken vooral als je grazende soorten wil gaan houden.

eerste opzet ziet er leuk uit :mrgreen:
It’s nice to be important, but it’s more important to be nice!

jimyjordans

Bericht door jimyjordans » 04 aug 2012, 12:31

@ Art: dat is een goede tip ja, ik zal mijn verlichtig eens verder naar voor maken en proberen zo het spiegelen tegen te gaan, ik heb ook al zitten denken om een stuk plexiglas te kopen, die mat zwart te verven en die dan vervolgens achter mijn achterwand tegen het glas aan te kitten, dan kan ik het altijd nog veranderen maar ben ik toch van het spiegel probleem af :)

@ Gert-Jan: ja daar heb ik ook al over zitten denken, als ik dat stuk plexiglas wat ik wil gebruiken nou verf met schoolbord verf, dat geeft geen schadelijke stoffen af toch? en een krijtbord kan wel tegen een schuur sponsje? toch? dan zou ik eventueel storende algen er af kunnen halen met een schuursponsje :)

@ jinx: wat voor tegel voeg moet dat dan zijn? en kan dat dan niet gewoon de losse poeder die ik over heb van de tegel lijm zijn?

Ik ben nog hard bezig met het verwerken van het verwarmingselement en de instromen van de bak in de achterwand, ik zal als dat klaar is en de 1e laat tegellijm er op zit wel weer wat fotootjes maken :)

Gr Jimy

PS heeft er iemand interesse in een L204??
Zie advertentie: viewtopic.php?f=3&t=13275

jinx

Bericht door jinx » 04 aug 2012, 12:42

@Jimy elke tegelvoeg is goed in tegenstelling tot lijm heb je tegelvoeg in verschillende kleuren wat weer handig kan zijn als je de kleur van je stenen wil matchen.

Zelf snap ik het spiegel probleem niet zo eigenlijk, ik zou het daar gewoon donker houden evt door bovenwater een overhang te maken of een klein stripje rots te maken net boven dat openstuk wat nog wel net in het water hangt, dat hoeft niet breed te zijn maar net zodat daar schaduw valt.
Dan kan je dat deel gewoon zwart maken en laat evt alg er maar rustig op groeien dan.
It’s nice to be important, but it’s more important to be nice!

Plaats reactie