geen achterwand voor tropheus?

filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf
Plaats reactie
barry76

geen achterwand voor tropheus?

Bericht door barry76 » 27 jan 2013, 21:14

Goedenavond,

Ik ben zeer gecharmeerd geraakt van bakken zonder achter- en zijwanden. Er wordt een enorme diepte gesuggereerd en het heeft iets mysterieus. Let wel, deze bakken hadden donkere achter- en zijwanden dmv schoolbordverf of folie of het waren MAF- of houten bakken.

Nu is mijn vraag: kan dit ook in een tropheus/petrochromis-bak? Of zal dat te veel gaan schitteren of spiegelen door de grote hoeveelheid licht die deze vissen nodig hebben en zo het effect van diepte wegnemen?

Graag jullie mening en/of advies.

MVG Barry
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles." Herman Finkers

kasakalawe

Re: geen achterwand voor tropheus?

Bericht door kasakalawe » 27 jan 2013, 22:08

Denk dat dat gewoon moet kunnen. Zolang de achter- (en eventueel zij-)wanden niet transparant zijn, moet het volgens mij gewoon kunnen.

Op mijn werk een Malawi-bak staan, waarvan de achter- en zijwanden van de buitenkant geschilderd zijn. Ook deze bak is hevig verlicht. Doordat het licht van boven komt, heb je totaal geen last van schittering van het glas...

Uiteraard wel zorgen voor voldoende schuilplaatsen met de inrichting :wink:
300 X 85 X 65
19 Tropheus Kasakalawe
6 Eretmodus Cyanostictus Zambia
10 O. Ventralis

jinx

Bericht door jinx » 27 jan 2013, 22:15

Wie weet niet helemaal het antwoord wat je zoekt maar in ieder geval mijn mening :mrgreen:
Voor de genoemde soorten zou ik niet voor een donker bak gaan juist omdat je hem fel wil verlichten, combineert dit volgens mij niet.
De vissen hebben het licht niet nodig maar de algen die ze eten wel, juist voor deze vissen heb je glooiende hellingen nodig en stenen op de bodem, met flinke alg groei en dus licht er op.

Verlicht je de achterwand en zijwanden voldoende dan gaan ze bealgen en zullen dus nooit lang glimmen, maar dan valt ook het effect wat je zoekt weg, ik denk dat het geheimzinnige dan ver te zoeken is, er staat gewoon een goed verlichte lege bak met bealgde wanden.

Ik zie deze bakken met zwarte kale wanden meer voor de soorten uit het diepere water of open water met weinig licht, maar vind ze minder geschikt voor vissen uit de brandingszone met veel licht, los van een evt schitter effect.
It’s nice to be important, but it’s more important to be nice!

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 28 jan 2013, 07:58

Kan prima volgens mij, getuige de 2m bak van Edin:

viewtopic.php?f=6&t=13138&start=120#p111456
Edin schreef:
Dit is wel met hangmodules (LED) ter verlichting, zou je TL balken langs de bovenkant monteren krijg je natuurlijk een heel ander effect...
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

barry76

Bericht door barry76 » 28 jan 2013, 08:25

Zoiets bedoel ik, ja. Ik zal ook gebruik maken van hangende LED-modules (alleen misschien iets minder geel licht) en uiteraard met voldoende stenen en schuilplaatsen op de bodem.

MVG Barry
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles." Herman Finkers

Valentijn

Bericht door Valentijn » 28 jan 2013, 10:11

Hans is ook een bak aan het maken. Zie zijn topic maar eens. Volgens mij komt daar ook tropheus in en ledverlichting.

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 28 jan 2013, 10:36

Tropheus hebben veel schuilplaatsen nodig.
Als je je beperkt met het aantal stenen op de bodem om die schuilplaatsen te bieden,
dan ben je ook extra beperkt als je geen achterwand in je bak hebt.

Je kan immers niet tegen de achterruit gaan stapelen.

Zoals Edin het doet is de manier om zonder achterwand een Tropheus bak op te bouwen,
maar dan moet je dus echt je bak volpleuren met stenen...

en dat doen de meesten helaas niet altijd....

barry76

Bericht door barry76 » 28 jan 2013, 15:01

@ Valentijn: die bak heb ik gezien, ja. Hans maakt gebruik van losse modules: ook erg mooi, maar niet helemaal wat ik bedoelde.

@ Art: uiteraard komen er veel stenen op de bodem die voor veel schuilplaatsen zorgen. Dat heb ik inmiddels hier wel geleerd :mrgreen: .

Door de bak van Imre (hier op het forum) ben ik in de ban geraakt. Deze is wel voor Cyphotilapia's ingericht, maar de bak van Edin laat zien dat het voor tropheus en/of petrochromis ook mogelijk is.

Is de eventuele spiegeling te vermijden door de verlichting iets naar voren te verplaatsen, zodat er enigszins nog een streepje schaduw tegen de achterwand overblijft? Of eventueel een donkere strook (hout of glas met folie) van een centimeter of 10 breed over de gehele bak net boven de waterlijn (nog duidelijk :wink: ?) ?

MVG Barry

jinx

Bericht door jinx » 28 jan 2013, 21:20

Met de volpleur methode :D compenseer je inderdaad voor het gemis aan schuilplaatsen op je achterwand.

Het ziet er geweldig mooi uit, moet ik zeggen.

De uitdaging zal zijn wel je stenen te verlichten en niet je achterwand, maar daar is wel uit te komen.

barry76

Bericht door barry76 » 28 jan 2013, 23:25

jinx schreef: De uitdaging zal zijn wel je stenen te verlichten en niet je achterwand, maar daar is wel uit te komen.
Maar dat is op te lossen door de verlichting naar voren te verschuiven, toch? Plus evt die strook zoals vermeld in mijn eerdere post.

MVG Barry

jinx

Bericht door jinx » 29 jan 2013, 17:24

barry76 schreef:
jinx schreef: De uitdaging zal zijn wel je stenen te verlichten en niet je achterwand, maar daar is wel uit te komen.
Maar dat is op te lossen door de verlichting naar voren te verschuiven, toch? Plus evt die strook zoals vermeld in mijn eerdere post.

MVG Barry
Een strook net boven het water oppervlak werkt prima, ik doe dat ook met mijn voorruit en de scheelt enorm in de aangroei van alg, dus dat moet ook de achterkant goed donker kunnen houden.
Dat is gewoon een kwestie van uitproberen en steeds een stukje van de strook af halen, wel met een gevulde bak uitproberen, de breking met water is anders als zonder water.
Je verlichting laag boven het water hangen helpt ook net als reflectoren als je met T5 werkt, voor LEDS moet je goed letten op de hoek van de lensjes, je wil eigenlijk een zo scherp mogelijke bundel.

Plaats reactie