Scheve vloer

filtratie, verwarming, verlichting
Timmy

Scheve vloer

Bericht door Timmy » 10 okt 2013, 12:09

Nu de verhuizing er toch echt aan zit te komen ben ik hard aan het nadenken over een nieuw aquarium. Nu zit ik eerst nog met een probleempje. Het gaat om een 100jaar oud pand en in de loop der jaren is het pand wat verzakt. De fundering wordt op dit moment geheel hersteld alleen blijft de woning dus ligt schuin staan.

Het lijkt mij belangrijk dat het aquarium waterpas staat of gaat het er om dat de ondergrond egaal is? Mocht het aquarium geheel waterpas moeten komen te staan. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Vanwege het feit dat het een houten vloer is wil ik het gewicht zoveel mogelijk verdelen, waardoor stelpoten, denk ik, geen optie zijn.

Of moeten we toch maar een rechte woning kopen :lol:

koopman53

Re: Scheve vloer

Bericht door koopman53 » 10 okt 2013, 18:50

Als je een plaat multiplex ONDER je stelpoten legt, dan zal het geen problemen geven.
Hou natuurlijk wel rekening met de maximale belasting van de vloer.

Ramon

Timmy

Bericht door Timmy » 11 okt 2013, 00:10

Dat klinkt inderdaad een stuk makkelijker dan dat ik zat te denken :? Komt er op de stelpoten die langer zijn geen extra druk te staan? Of wordt dit wanneer echt waterpas gelijkmatig verdeeld?

Wat betreft maximale belasting, tijdens de bouwkundige keuring heb ik dit gelijk uitgebreid met de bouwkundige besproken. Hij gaf zelfs aan dat de houten vloeren van dit soort oude herenhuizen vaak nog meer kunnen hebben dan de betonnen verdieping vloer van een doorsnee nieuwbouw huis. Ik ga echter niet deze grens opzoeken :wink:

Dan

Bericht door Dan » 11 okt 2013, 00:40

Met stelpoten loop je wel een risico dat een poot te veel uitgedraait wordt waardoor het gewicht erop groter wordt dan op de andere poten. Het ligt er ook een beetje aan hoeveel de vloer uit het lood ligt,als dit een paar milimeter is zou ik me er niet te druk om maken.

Gr.
Dan

Edin

Bericht door Edin » 11 okt 2013, 07:44

Gaat het om de benedenverdieping met een kruipruimte onder de vloer?

Dan is het een kwestie van een flinke dwarsbalk plaatsen in combinatie met wat tegels en 2 autokrikken en je bent klaar.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Timmy

Bericht door Timmy » 11 okt 2013, 14:08

Edin schreef:Gaat het om de benedenverdieping met een kruipruimte onder de vloer?

Dan is het een kwestie van een flinke dwarsbalk plaatsen in combinatie met wat tegels en 2 autokrikken en je bent klaar.
Het gaat om 2 bovenverdiepingen helaas geen benedenverdieping, dus ik blijf wat meer beperkt.
Dan schreef:Met stelpoten loop je wel een risico dat een poot te veel uitgedraait wordt waardoor het gewicht erop groter wordt dan op de andere poten. Het ligt er ook een beetje aan hoeveel de vloer uit het lood ligt,als dit een paar milimeter is zou ik me er niet te druk om maken.

Gr.
Het verschil is met het oog zichtbaar dus het zal niet om een mm gaan. Laat ik het wat concreter maken. Wanneer ik een aquarium van 2m plaats en links zijn de stelpoten 1cm uitgedraaid, in het midden 0,5cm en rechts niet. Komt er dan meer druk/gewicht op de linker kant te staan dan op de rechter kant? Of is het enige zwakke punt het te ver uitdraaien van een stelpoot?

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 11 okt 2013, 23:40

Die verschillen maken niet zoveel uit. Een groter probleem zal de vloer zelf zijn. Die kan een beetje bewegen zodat je daardoor wél een minder recht onderstel hebt. Plaats liefst de poten van je onderstel op de draagbalken, en zet de bak tegen de muur waar de draagbalken in bevestigd zijn.

Dan

Bericht door Dan » 12 okt 2013, 00:55

Het verschil is met het oog zichtbaar dus het zal niet om een mm gaan. Laat ik het wat concreter maken. Wanneer ik een aquarium van 2m plaats en links zijn de stelpoten 1cm uitgedraaid, in het midden 0,5cm en rechts niet. Komt er dan meer druk/gewicht op de linker kant te staan dan op de rechter kant? Of is het enige zwakke punt het te ver uitdraaien van een stelpoot?
Als je de poten uitdraait zoals je omschrijft zal de druk op alle poten gelijk zijn, mits de vloer zelf niet zakt.
Zoals Bart aangeeft kun je dit voorkomen door de poten boven de dwarsbalken te plaatsen, deze zijn meestal om de 50 cm geplaatst, wat mooi uitkomt voor een bak van 2 meter.
Dan

Timmy

Bericht door Timmy » 12 okt 2013, 01:47

Helemaal duidelijk.

Is het dan wel belangrijk/nodig om, zoals eerder vermeld, een multiplex plaat onder de stelpoten te plaatsen?

Om gelijk dan maar even over de vloer door te gaan. De bouwkundige gaf aan dat de vloer 250kg per m2 zeker moest kunnen dragen. Hij gaf aan dat ik dit moest zien als dat de gehele verdieping vloer wordt vol gelegd met 250kg per m2 en dit zou de vloer dan houden. Wanneer het aquarium dus bij een draagmuur staat moet dit in principe nog hoger zijn.

Wanneer ik bovenstaande goed interpreteer kan ik met een gerust hart een aquarium plaatsen van 200x50x40, 400liter. Ik heb nu een aquarium met een breedte en hoogte van 50cm, oftewel 250kg per m2. Theoretisch gezien zou ik dan over de gehele lengte van de verdieping een aquarium kunnen plaatsen met een diepte en hoogte van 50cm.

Ik hoor graag van jullie of bovenstaande een beetje klopt :D

JCB

Bericht door JCB » 12 okt 2013, 07:22

Jou aquarium beslaat 200x50. Dat is 1m2.
En het gericht van de bak zal 600? Kilo worden ongeveer....
Tanganyika, it's a kind of magic.

ttowner

Bericht door ttowner » 12 okt 2013, 10:26

250 kg/m2? Dat zou betekenen dat vier volwassenen niet eens een goup-hug mogen doen in je huiskamer :roll: .Lijkt me een beetje raar. Mechanica (statische krachten, dynamische krachten, momenten, etc) is voor mij te lang geleden daarvoor zou ik weer eens de studieboeken in moeten duiken. Maar het lijkt me raar dat je wél de hele vloer vol met stenen kan leggen met een gemiddelde van 250 g/m2 maar dat je bak niet zou kunnen. Maar volgens mij kun best een bak van dergelijk formaat plaatsen als je, zoals bart aangeeft, de bak op de balken en tegen een draagmuur aan zet. En anders voor de zekerheid de ondergrond stutten...dat slaapt ook gelijk een stuk rustiger :wink: .
Nothing beats a tangaquarium!!

Edin

Bericht door Edin » 12 okt 2013, 10:49

250kg/m2 is heel gebruikelijk hoor, ook met een betonnen fundering.
Precies zoals Timmy zelf al zegt: dat is de gemiddelde gewichtsdruk over een gehele ruimte.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 12 okt 2013, 12:52

Hmm, ik heb boven op de houten vloer een bakje van 200 kilo, incl stenen, meubeltje.
Dat bakje meet 100 x40, dat is dus ongeveer 0,4 m2

0,4 van 250 kg/m2 is 100 kilo

Mijn bakje van 200 kilo zou dus 2 keer te zwaar zijn als je uitgaat van 250kg/m2 :? :? :?

Volgens mij kan je dus van een veel groter gewicht uitgaan dan 250 kg/m2.
Mijn bakje staat al jaren.

Of klopt er iets niet in mijn beredenering :?:

Timmy

Re: Scheve vloer & belasting van de vloer

Bericht door Timmy » 12 okt 2013, 13:02

JCB schreef:Jou aquarium beslaat 200x50. Dat is 1m2.
En het gericht van de bak zal 600? Kilo worden ongeveer....
Klopt, alleen pak je de dwarsbalken van 2m2. Daarnaast plaats ik het aquarium tegen een draagmuur en zit ik er aan te denken om met een waterhoogte van 40cm te werken, wat het totale gewicht flink omlaag haalt.
ttowner schreef:En anders voor de zekerheid de ondergrond stutten...dat slaapt ook gelijk een stuk rustiger :wink: .
Helaas is stutten geen mogelijkheid. Of ik moet de onderburen lief aankijken :D

In mijn huidige woning heb ik een aquarium staan van 120x50x50, staat al 4 jaar zonder problemen. Nu voelt de vloer van de nieuwe woning vele malen sterker aan. Is ook een oudere woning in een vroegere rijkere buurt. Ik begreep dat de bouwmaterialen in die tijd eigenlijk vele malen sterker waren.
Heel concreet, zouden jullie hier een aquarium van 200x50x50 met een gerust hart plaatsen?? En volgens mij moet ik het bij een maximale breedte en hoogte van 50cm houden?

Corrigeer mij aub als ik er helemaal naast zit!

Dan

Re: Scheve vloer & belasting van de vloer

Bericht door Dan » 12 okt 2013, 16:18

concreet, zouden jullie hier een aquarium van 200x50x50 met een gerust hart plaatsen?? En volgens mij moet ik het bij een maximale breedte en hoogte van 50cm houden?

Corrigeer mij aub als ik er helemaal naast zit!
Dat moet makkelijk kunnen, ik heb zelf in het verleden een bak van 160 x 60 x 60 gehad op een bovenwoning met houten vloer in R'dam zuid, nooit problemen met de vloerbelasting gehad. Langs de wanden kan de vloer veel meer dan de 250 kg/m2 aan. Mijn buren hadden een waterbed en hebben nooit problemen gehad, ondanks het feit dat deze veel meer van de muur afstaat als een aquarium. Als je nog steeds twijfelt, kun je bij het kadaster vragen of ze bouwtekeningen hebben waarop de vloerbelasting is aangegeven, of de aannemer die de fundering doet om advies vragen.
Dan

Plaats reactie