multiplex 200 x 70 x 70

filtratie, verwarming, verlichting
de ware

multiplex 200 x 70 x 70

Bericht door de ware » 23 nov 2015, 09:32

Hi,

Stukje voorgeschiedenis:
Een dik jaar geleden zijn wij verhuisd naar onze nieuwbouw. Basisidee van het ontwerp van onze nieuwbouw is een aquarium met daarrond een woning :D .
Het aquarium komt in de bergruimte die grenst aan de salon, van uit de salon is enkel de voorruit van het aquarium zichtbaar. Over de breedte van de bergruimte liggen 4 stalen IPE draagbalken zodat de volledige ruimte onder het aquarium vrij is voor bioloog ed. (let niet op de rommel)...
Afbeelding

Details over het ontwerp volgen nog.
Het wordt een houten bak, dichtgemaakt met epoxy. Ik wil langs boven volledige vrije toegang tot de bak zonder hinderlijke trekstrips. Bovendien wil ik het vlak van de ruit gelijk met het pleisterwerk in de salon en de afwerking rondom zo slank mogelijk. Om die twee redenen heb ik een INOX frame laten maken waarin de voorruit komt. Het bovenste profiel van het frame is er eentje van 100mm x 100mm, 4 mm dikte. Dat moet volstaan om de waterdruk op te vangen.
Geen evidentie om iemand te vinden die daar zijn tijd wou in steken maar uiteindelijk toch iemand gevonden die dat overigens perfect heeft gedaan. Frame werd dit weekend geleverd:
Afbeelding

Afbeelding

Eens er water in komt wordt de bak minder geschikt voor de twee deugnieten op de foto, bedoeling is uiteraard een Tanganyika biotoop. Momenteel neig ik naar een schooltje Cyphotilapia gibberosa met wat bijvis.

Met wat geluk lukt het deze week het hout te bestellen. Hoe dan ook, jullie zien de bouw hier met de tijd wel verder kabbelen. Full time job, twee kindjes, nieuwbouw waar nog wel wat werk aan is,... Het gaat bij mij allemaal niet zo snel vooruit.

oostijnoo

Re: multiplex 200 x 70 x 70

Bericht door oostijnoo » 23 nov 2015, 09:45

Mooi projectje !
300x220x95
No lift...like an airlift.

ariee

Bericht door ariee » 23 nov 2015, 19:20

Hout voor de bak, whahaha dat had ik ook eens en werd gelijk afgemaakt. Dus bereid je erop voor! :lol:
En idd een mooi project en 2 leuke krummels. :wink:

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 24 nov 2015, 17:25

Mooi project! Hoe werk je de ruimte tussen de bak en de muur af, moet hier ruimte tussen zitten of mag het afgesloten worden?

de ware

Bericht door de ware » 24 nov 2015, 19:39

marc_alderliesten schreef:Mooi project! Hoe werk je de ruimte tussen de bak en de muur af, moet hier ruimte tussen zitten of mag het afgesloten worden?
Zit aan beide kanten een kleine centimeter tussen de bak en de muur.
Over het metalen frame en de muur komt een houten kader. Zal er uit zien als een ingekaderd levend schilderij. Ik kan bijna niet wachten. :D

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 24 nov 2015, 22:26

Erg benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden :wink:
2.70 x 0.85 x 0.60m

de ware

Bericht door de ware » 25 nov 2015, 08:28

Gisteren hout en Epoxy besteld, lijm en vijzen gekocht.
Nu bezig met het moeilijkste onderdeel van de hobby... Wachten... :roll:

de ware

Bericht door de ware » 25 nov 2015, 11:39

Even het publiek raadplegen.

Hieronder schematische voorstelling hoe ik het RVS frame in de houten bak zou bevestigen.
- Tussen de drie lagen multiplex (bruin) komt watervaste PU houtlijm (oranje), deze worden ook met schroeven aan elkaar gemaakt.
- Als alles gelijmd en gevezen is zou ik de bak een eerste laag epoxy (rood) geven.
- Vervolgens het RVS frame vol in de silicone (zwart) in de bak vijzen zodat tussen het met epoxy behandeld hout en het frame een silicone-afdichting zit.
- Daarna de volledige bak en het frame opnieuw in de epoxy, deze keer met glasvezelmat.
Enkel het opstaande gedeelte van het frame (waar de ruit tegen komt) zou ik niet in de epoxy zetten, tussen de ruit en het frame zou ik enkel silicone voorzien.

Shoot!

Afbeelding

Vegamobiel

Bericht door Vegamobiel » 25 nov 2015, 11:47

Een tip die ik wil meegeven.

Afbeelding

Jb

de ware

Bericht door de ware » 25 nov 2015, 11:53

Vegamobiel schreef:Een tip die ik wil meegeven.

Afbeelding

Jb
Komt in orde!
Lijkt mij in mijn bovenstaand schema alvast in orde hé.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 25 nov 2015, 12:01

De bodem ligt dieper dan de inkijk, is het de bedoeling om deze volledig te vullen met bodemsubstraat tot aan de inkijk ?
Zo ja, begrijp ik volledig de constructie.
Zo niet, gaat er inkijk naar de bodem verloren ...en dat is zonde en niet mooi om naar te kijken...
300x220x95

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 25 nov 2015, 12:14

Epoxy nooit op glas, betonplex, aluminium of inox/rvs aanbrengen, deze materialen zijn te glad om deftig te hechten.
De oppervlakken flink opscheuren zodat deze ruw/grof zijn is noodzakelijk om de bak langdurig lekvrij te houden...en kan dus wel.
300x220x95

de ware

Bericht door de ware » 25 nov 2015, 12:55

oostijnoo schreef:De bodem ligt dieper dan de inkijk, is het de bedoeling om deze volledig te vullen met bodemsubstraat tot aan de inkijk ?
Zo ja, begrijp ik volledig de constructie.
Zo niet, gaat er inkijk naar de bodem verloren ...en dat is zonde en niet mooi om naar te kijken...
Wordt volledig opgevuld met isolatiepaneel on schade door rotsen te voorkomen en bodemsubstraat.
Liever teveel ruimte dan te weinig. Hoeveel bodemsubstraat is aan te bevelen?

de ware

Bericht door de ware » 25 nov 2015, 12:58

oostijnoo schreef:Epoxy nooit op glas, betonplex, aluminium of inox/rvs aanbrengen, deze materialen zijn te glad om deftig te hechten.
De oppervlakken flink opscheuren zodat deze ruw/grof zijn is noodzakelijk om de bak langdurig lekvrij te houden...en kan dus wel.
Met de silicone onder het frame zou het eigenlijk al waterdicht moeten zijn. Ik zou echter graag het metaal ook van water afschermen, ook al is het inox.
Epoxy staat in bestelling bij MrBoat, ik heb een mailtje gestuurd met de vraag wat hun mening is over epoxy op metaal.
Als er toch epoxy over het metaal komt gaat er sowieso toch ook nog een siliconeverbinding zijn die vertrekt van het glas en stopt bovenop de epoxylaag. Stel dat de epoxy niet goed hecht op het metaal, dan kan daar nog steeds geen water tussen.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 25 nov 2015, 13:24

Tja...allerlei verschillende materialen over elkaar en dan nog vijzen erdoor heen...al deze materialen hebben zo hun eigenschappen ...en sommige van die eigenschappen zijn niet te combineren.
De constructie onnodig ingewikkeld maken is geen goed idee om lang van deze bak te genieten.

Ik heb best wel wat ervaring met materialen en hun toepassingen en zou deze constructie dus afraden.

Een bak uit 2x 18mm multiplex met daarin 3 lagen Epoxy nat op nat, zonder vezeldoeken (zijn overbodig, de stevigheid van de bak is immers de belangrijkste factor, de Epoxy dient enkel om de boel waterdicht te maken)
De Epoxy mag niet dienen om de constructie sterker te maken, draagt wel bij maar dus niet de functie hebben voor stevigheid te zorgen.
Het inox frame in de polymeer-kit en vijzen.
Ruit kitten in het frame met polymeer na eerst goed ontvet te hebben met aceton.
Klaar.
300x220x95

Plaats reactie