Problemen met ledverlichting

filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf
Plaats reactie
andre

Problemen met ledverlichting

Bericht door andre » 20 jan 2016, 22:08

Geachte collega-aquarianen,
Een goede 12 maand geleden heb ik ledbalken gemaakt voor mijn 6 aquariums. Ik gebruikte R.G.B.-leds van een degelijk merk: technische gegevens : 60 smd leds 5050, 24 v , aantal lumen/m: 1080, omvormer van 70w, verbruik leds/m 12 watt, IP68 (volledig waterdicht (in epoxy gegoten), de ledstrips werden op een aluminium baar gemonteerd. Met een kleurregelaar stelde ik de gewenste kleur in per aquarium. De lichtintensiteit en de kleurtemperatuur zijn zeer goed te noemen. Al de ledstrips werden met een tussenpauze van een paar maanden gekocht. Na een half jaar begon 1 van de ledbanen roestverschijnselen te vertonen en de leds gaven ietwat minder licht. Dit fenomeen deed en doet zich voor bij alle leds. De achterzijde van de ledband werd hier en daar bruin. De verkoper kon mij geen uitsluitsel geven. Midden december bezocht een ingenieur van de groothandel mij en kwam tot de constatering dat de leds perfect geplaatst werden door mij. Tot op heden is het onderzoek nog hangende. Het gaat om ongeveer 25 m topleds. Het rare is dat dat roestverschijnsel zich overal voordoet - evengoed op een halve meter van het aansluitpunt-of in het midden- op op het einde van de strip.
Heeft er iemand al te kampen gehad met een dergelijk verschijnsel. De leds zijn nog steeds onder garantie, dus ik vermoed dat ik wel nieuwe ledstrips zal krijgen. Daarmee is het probleem nog niet opgelost. Echt warm worden de leds niet.
Graag jullie bevindingen,

Andre

Plaats reactie