verwarmen meerdere aquariums

filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf
Plaats reactie
paulcourtial
Contacteer:

verwarmen meerdere aquariums

Bericht door paulcourtial » 24 apr 2019, 19:01

momenteel heb ik in totaal ongeveer 3000 liter aquariums. deze staan in een ruimte van 10 vierkante meter. in deze ruimte is s'nachts geen verwarming. overdag verwarmd deze gewoon met rest van de woning naar 21 graden. om de bakken naar zon contstante 25 graden te krijgen verwarm ik bij met in totaal ongeveer 1500 w aquariumverwarmers.
ik vraag me nu dus af of het voordeliger zou zijn deze ruimte te verwarmen met een electrische verwarming in plaats van met al die aquariumverwarmers.
ik weet dat dit een moeilijke puzzel is, die waarschijnlijk enkel kan opgelost worden door het verbruik van beide manieren te meten.
omdat dit ook niet zo eenvoudig is, vroeg ik me toch af of hier iemand een idee heeft?

Dan

Re: verwarmen meerdere aquariums

Bericht door Dan » 24 apr 2019, 20:38

Je kan berekenen hoeveel Watt er nodig is om een ruimte te verwarmen
Zie hier een rekenvoorbeeld :
https://www.coolblue.nl/advies/vermogen ... kenen.html
Dan

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 24 apr 2019, 20:54

danku voor de tip. hiermee bereken ik welk vermogen mijn toestel moet hebben. helaas weet ik geen verbruik. is dan ook een moeilijke berekening die mij niet zal lukken vrees ik.

Dan

Bericht door Dan » 26 apr 2019, 14:01

Is niet zo'n moeilijke berekening.
Bij een oppervlak van 10m2 en een hoogte vann2.5 mtr. Kom je op 25m3 x +/- 100watt per m3 om 25 graden te bereiken = 2500watt.
Dan ben je dus goedkoper uit met 1500 watt aan elementen.
Dan

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 26 apr 2019, 15:56

Zal ook aan de isolatie liggen van de betreffende ruimte? Een goed geïsoleerde ruimte zal de warmte langer vasthouden en daardoor voordeliger te verwarmen zijn.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 26 apr 2019, 19:21

danku voor de info. ik denk wel dat sommige factoren hier een belangrijke invloed hebben.
1. de rest van mijn woning is nooit min 19 graden. hierdoor heb ik mss geen 2500 w verwarming nodig.
2. ik weet ook niet hoeveel die 1500 w aquaverwarmers aanstaat.

ergens volg ik wel uw redenering, toch denk ik dat het mss wat rap is om te zeggen dat ik 2500 w nodig heb, zonder dat duidelijk is waarvoor. de ene ruimte is de ander niet. in een woning die niet wordt verwarmd zal volgens mij ook al heel anders zijn. ook vermoed ik dat de aquariums na opwarming veel warmte afgeven aan omgeving.

mss is het een mogelijkheid om bvb s'nachts de ruimte naar 26 te verwarmen en dan overdag de deur op te doen en gewoon met de woning mee te verwarmen naar de gewoonlijke 21 graden. vermoed dat ze mss wel op 25 graden zullen blijven. ongeveer. ben natuurlijk niet zeker.

ik denk dat ik het best uitvis door een meter te kopen en daar al mijn verwarmers op aan te sluiten. vervolgens met ruimteverwarmer hetzelfde te doen. is mss het uitzoeken waard. ah wat maak ik het weer moeilijk! 🤔

Dan

Bericht door Dan » 26 apr 2019, 20:17

Dat klopt inderdaad, de isolatie van de woning, de basis temperatuur en de belasting van de huidige vewarmings elementen spelen mee.
Zeker als zou blijken dat de elementen bijv. Maar voor 50% belast worden zal het moeilijk worden met minder vermogen ruimteverwarming hetzelfde resultaat te behalen, het volume is dan immers veel groter en lucht draagt warmte veel minder goed over dan water.
Je zou inderdaad een verbruiksmeter kunnen installeren om te zien wat het werkelijke verbruik is van de elementen.
Dan

Dan

Bericht door Dan » 26 apr 2019, 20:30

Op deze site is een wat nauwkeuriger rekenmodel aanwezig waar je ook de start temp. kan invullen.
http://www.gobbens.nl/eazze_forms/calcu ... eater.html
Dan

Plaats reactie