Variabilichromis Moorri ziek

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Plaats reactie
Bastiano

Bericht door Bastiano » 17 apr 2017, 22:50

VIS(SEN)
1. Eén of meerdere dieren met verschijnselen? Welke vis(sen)? Wildvang?
antw.: 2 vissen
2. Zijn er uiterlijke veranderingen? (kleur, vorm, grootte, plaats, aantal).
antw.:Gele kleur is vager
3. Gedrag: Ademen, vinnen, (on)rust, eten, zwemgedrag en uitwerpselen.
antw.:Ze zijn gestopt met eten en verschuilen zich tussen de stenen
4. Wanneer zag je het voor het eerst?
antw.: Vorige week
5. Hoe is het verloop tot nu toe (erger, mind
er erg, gelijk, wat is veranderd)?

antw.:Vorige week kwamen ze af en toe tussen de stenen uit. Nu niet meer.

ALGEMEEN
1. Behandeling ingesteld/geprobeerd? Waarmee, wanneer en welk resultaat?
antw.:Geen medicijnen toegevoegd. Wel heb ik een aantal dagen de belichting uitgelaten om wat rust te creëren.
2. Afgelopen maanden eerder ziekte in de bak gehad?
antw.:Voor ik deze 2 vissen heb aangeschaft heb ik 2 Neolamp. Brichardi gehad. Deze vertoonde dezelfde symptomen.
3. Onlangs vissen aangekocht? Zo ja, hoeveel en welke?
antw.:Deze 2 Moorri's 2,5 maand geleden
4. Iets in de bak gebeurd (inrichting, planten, filtratie, verwarming, voer)?
antw.:een week of drie zag ik dat de temperatuur een graad was gedaald naar 23. Daarna een nieuwe verwarming gekocht omdat ik de oude niet meer vertrouwde. Daarna heb ik ook de temperatuur naar 26 graden gebracht. Mocht de temperatuur dan dalen, dan is het niet gelijk te koud. Hetzelfde moment heb ik ook nog wat stenen toegevoegd voor meer schuilplaatsen.
5. Voer: Hoe vaak, hoeveel, droog, vers, diepvries, pellets, vlokken etc.
antw.:1 of 2 keer per dag droogvoer. OSI Red tiny bits. Ook heb ik een enkele keer wat osi/ hs aqua spirulina flakes gegeven

AQUARIUM
1. Hoe groot is het aquarium?
antw.:150x50x60
2. Sinds wanneer staat de bak al?
antw.:1,5 jaar
3. Welke en hoeveel vissen zijn er?
antw.:2 Calvus Black, 3 synodontis Petrolica, 1 cyp. Leptosoma
4. Waterwaarden en temperatuur? M.n. pH en nitriet zijn belangrijk.
antw.:Cu 0, Ph 8, No2 0, No3 10mg, Kh 8, Gh 10 Alles gemeten met Sera druppeltest
5. Hoe en hoe vaak wordt er gefilterd en water ververst? Wanneer het laatst?
antw.: Een JBL e1501 filtert de bak. Ik ververs 1x per week 25%. Nu sinds ik deze 2 vissen heb, behandelde ik het verse water met Easy Life Filter Medium. Ik verwarm koud water tot de juiste temperatuur in een oud aquarium. Dit doe ik omdat ik het idee heb dat het water uit mijn boiler de vissen ziek maakt.

Ik wil graag naar een aquarium met een school Cyps er in, maar ik durf zo geen school meer te kopen zolang de vissen dit soort symptomen blijven vertonen. Hopelijk met jullie input kan ik tot de oorzaak komen waarom deze vissen ziek lijken te worden, terwijl de Alto's en de meervallen nergens last van hebben. Deze zitten er al vanaf het begin in.

Erwin8
Contacteer:

Re: Variabilichromis Moorri ziek

Bericht door Erwin8 » 18 apr 2017, 12:24

ik kan er niet direct een ziekte "opplakken".
Misschien hebben ze een "nestje" en bewaken ze de jongen...
Je andere vissen zullen niet nalaten af en toe eens langs te gaan om er een paar te komen snoepen.

Wat de temperatuur betreft : ik gebruik al jaren geen verwarming meer...heb in alle kweekbakken nooit verwarming gehad, alles stond op kamertemperatuur. ( in de voormiddag - zonnetje op de bakken). temp varieerde tussen 24 en 22 °C .
http://tanganyika-be.skynetblogs.be/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

Bastiano

Bericht door Bastiano » 18 apr 2017, 13:05

Een nestje zou leuk zijn, maar ik ben bang dat ze hetzelfde geslacht hebben. Ze hadden beide een territorium waar ze geen andere vissen in dulden :)

Bert1979

Bericht door Bert1979 » 19 apr 2017, 11:40

elks een apart territorium of samen 1 territorium?

Bastiano

Bericht door Bastiano » 19 apr 2017, 14:24

De kleinste zat links bij de plantje en de grotere in het midden bij de grote steenAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Bastiano

Bericht door Bastiano » 19 apr 2017, 15:15

Foto's posten werkt blijkbaar niet via tapatalk

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 19 apr 2017, 18:21

Bastiano schreef:De kleinste zat links bij de plantje en de grotere in het midden bij de grote steen

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Tapatalk zet er niet de goede tags omheen inderdaad - dit forum herschaalt niet automatisch de foto's zodat ze op de pagina passen...
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 19 apr 2017, 22:01

Vwb de kleur, zijn ze niet gewoon bezig met omkleuren naar zwart?
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Bastiano

Bericht door Bastiano » 20 apr 2017, 18:57

Dat zou natuurlijk kunnen. De ene dag zijn ze geler dan de andere. Al denk ik niet dat ze de leeftijd daarvoor al hebben. Ik begrijp dat ze vanaf 1 jaar oud gaan omkleuren via bruin naar zwart.

De grotere laat zich sinds dinsdag weer wat vaker in open water zien. Het droogvoer vind hij nog niet echt lekker. Hopelijk haalt hij nog voldoende voeding uit de algen.

Bert1979

Bericht door Bert1979 » 21 apr 2017, 09:53

Persoonlijk, als ik alles bekijk, denk ik niet dat je ongerust moet zijn ivm één of andere ziekte.
Ik heb ze zelf ook zitten en het mannetje kleurt bij wijze van spreken alle dagen anders ( ene dag wat geler, andere dag wat donkerder )...
Qua voer lijkt het me best om ze groenvoer ( spirulina ) te geven aangezien het eigenlijk echte algeneters zijn...

Bastiano

Bericht door Bastiano » 21 apr 2017, 12:54

Ik heb een paar keer spirulina geprobeerd, maar dat wilde ze toen niet. Wellicht nogmaals proberen, maar blijft dat goed gaan met mijn Calvussen? Ik zal dan een mix kunnen proberen met de red tiny bits.

Zou een waterwissel zodanig stress kunnen opleveren dat de vissen zich gaan verschuilen? Ik doe dit nu al een tijdje met emmers en een slang in de bak. Veel heen en weer lopen dus :|

Bert1979

Bericht door Bert1979 » 21 apr 2017, 13:40

ik heb ook een comprecciceps zitten en die eet mee spirulina hoor...
ze moeten er natuurlijk wel even aan wennen maar op den duur pakken ze het toch ; ik weet niet wat de bestanddelen zijn van het voer dat je nu geeft maar het zijn echte "groeneters", toch niet onbelangrijk...
Waterwissels doe ik op exact dezelfde manier ( met slang afhevelen ) maar ik heb zo mijn eiegn systeem :

ik ververs telkens 1 emmer en wacht dan ongeveer 30 minuten om een volgende te doen. Zo ga ik dan verder tot ik 25% heb ververst....Neemt wat tijd in beslag maar ik zie nauwelijks tekenen van stress. En ondertussen kan je nog andere dingen doen :-)

Plaats reactie