Weer opnieuw beginnen?

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Plaats reactie
Melissa88

Weer opnieuw beginnen?

Bericht door Melissa88 » 26 jul 2017, 20:01

Hoi iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum. Op dit moment ben ik bezig een Tanganyika bak op te zetten(voor het eerst een aquarium), waar ik straks een groepje similis in wil houden en een koppel julidochromis gombi.

Ik heb er geen planten in, dit is ook 1 van de redenen waarom ik voor en Tanganyika bak heb gekozen.

Nu vind ik het toch best lastig om 'm goed te laten draaien; de moed zinkt me eerlijk gezegd een beetje in de schoenen. Hij staat nu zo'n 4 weken en de waterwaardes kloppen nog steeds niet.

In een dierenwinkel kreeg ik een Filter biostart van Sera mee, en PH/KH+ van Tetra, omdat er uit de kraan hier extreem zacht water komt. GH+ hadden ze nog niet van gehoord? Dus die heb ik online besteld van Colombo. Die ging gelijk als een speer, maar de PH en KH waardes helaas niet, al begint het wel omhoog te gaan; het schommelt af en toe.
Ik moet bijna elke dag wel wat toevoegen? Dit lijkt me niet echt de bedoeling?

Nu ben ik bij een speciaalzaak geweest om te informeren, en daar hebben zij mij 'JBL aquadur tanganyika/malawi' aangeraden.

Betekent dit dat ik de hele bak weer opnieuw moet doen? Of kan ik dit er bij in doen?
Mijn aquarium is overigens 80x35x50cm, 125 L

Nu zag ik gisteren ook slijmerig wit/doorzichtig spul rondom mijn thermometer heen zitten. Is dit een witte alg of schimmel misschien?

Verder iemand nog tips misschien?
Groetjes Melissa

Slavi
Contacteer:

Re: Weer opnieuw beginnen?

Bericht door Slavi » 26 jul 2017, 21:55

Welkom Melissa!
Allereerst zou ik even stoppen met goedjes toe te voegen aan het water.
Vertel eens waar je vandaan komt (stad) en welk drinkwaterbedrijf je water ontvangt. Dan kunnen we wellicht zien wat de waterwaarden zijn die uit de kraan komen. Als we die basiswaarden weten dan kunnen we bepalen of je wat moet toevoegen aan het water en zo ja wat.

Hoe filter je? Heb je een intern filter of een extern filter (potfilter)? En welke filtermateriaal gebruik je?

Verder kan het helpen om een foto van je bak toe te voegen als je deze al hebt ingericht zodat we kunnen helpen een goede inrichting te krijgen voor de vissen. Voor similis moet de bodem grotendeels bestaan uit een berg slakkenhuizen. Geen 10 of 20 maar denk eerder aan 50 of zelfs 100. Stapel ze ook op elkaar zodat ze niet alleen in de slakkenhuizen kunnen maar ook ertussen en eronder.
De Julidochromis heeft juist wat op elkaar gestapelde rotsen/stenen nodig zodat holen ontstaan waarin ze kunnen "wonen". Liefst geen scherpe stenen. Breuksteen vind ik zelf altijd mooi maar dan zou ik wel spaarzaam verlichten. In een iets donkere bak creëer je makkelijker diepte en komen de kleuren van de vissen mooier uit.

Succes in ieder geval!
Diepwaterbiotoop; 200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=14308

Melissa88

Bericht door Melissa88 » 27 jul 2017, 09:11

Dankjewel voor het antwoord en informatie!

Ik kom uit Apeldoorn en toen ik de bak gevuld had, heb ik gelijk gemeten wat de begin waardes waren:

No3 - 10
No2 - 0
GH - tussen 3-5
KH - 3
PH - 6,8

Nu had ik op dit forum gelezen dat Ph 8-9 moet zijn, Kh 15-18 en de Gh 10-18

De waardes die ik op dit moment heb zijn(maar in PH kan die weer gaan schommelen) :

No3 - 0
No2 - 0
GH - 10
KH - 10
PH - 7,6

Het filter dat ik gebruik is een intern filter Bioflow M met 5 filtersponzen en een Eccoflow 500-circulatiepomp.

Kwa slakkenhuizen zal ik inderdaad dan te weinig hebben (fijn dat je het erbij zet). De speciaalzaak had mij aangeraden 2 slakkenhuizen per visje. Aangezien ik er 5 wil hebben, had ik 10 escargots en 2 wat grotere (nog extra voor de afwisseling :lol: ). Ik zal er vandaag gelijk 'wat' escargots bijhalen!

Ik zoek nog even uit hoe ik een foto kan uploaden van mijn bak :idea:

Melissa88

Bericht door Melissa88 » 27 jul 2017, 09:24

Hieronder dus mijn bak.
Schelpen komen er dus nog bij. Hier is de led verlichting aan, dus het lijkt heeeel licht/wit, maar dat valt enorm mee!

Afbeelding

WaterKip

Bericht door WaterKip » 27 jul 2017, 13:40

Volgens de website van Vitens heb jij een hardheid van 5,7 (wat zacht is) met een pH van 7,94.

Je hebt een relatief kleine bak waardoor toevoegingen zorgen dat je waterwaardes enorm schommelen. Ik zou proberen om zo min mogelijk tot geen middelen toe te voegen. Wat je wel kan doen is onder je slakkenhuizen een laagje oesterschelpen te leggen, deze bufferen de hardheid waardoor je water constant voorzien wordt van wat extra's.
Verwacht geen enorme ophoging overigens.

En inderdaad veel extra slakkenhuizen mogen wel. Bij soorten als de L. brevis, L. ocellatus kun je volstaan met drie slakkenhuizen per vis maar bij kolonievormers niet.

Hier liggen rond de 150 slakkenhuizen in, de bak is 100cm breed en 70 diep.

Afbeelding

Melissa88

Bericht door Melissa88 » 27 jul 2017, 15:04

Bedankt voor je reactie!
Zou mijn bak dan sowieso niet te klein zijn voor een groepje similis? Als ik er daarnaast nog 2 julidochromis gombi's bij wil houden?
Nu ik op dit forum lees, merk ik sowieso dat elke speciaalzaak (waar ik geweest ben) weer iets anders zegt of weinig informatie heeft over de Tanganyika vissen.

En, laat ik de bak nu staan (met alle toevoegingen die er al in zitten) en daarnaast proberen met natuurlijke producten het stabiel te krijgen, of nieuw water er in en opnieuw beginnen met natuurlijke producten?
Ik wil in mijn bak nu wel eens wat leven zien, na 4 weken :D (geen geduld, haha)

Ik las ook al iets over kippengrit in een panty in het filter stoppen? Kan dat gewoon bovenop gelegd worden?
Maar nogmaals bedankt voor de tips, erg welkom allemaal!

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 27 jul 2017, 19:02

KH en PH kun je verhogen door Natriumbicarbonaat toe te voegen. Je kunt dit gewoon halen in de drogisterij. Dit wordt gebruikt in de keuken. Per koffielepel doseren en zien wat er gebeurd door te meten.
Grtz LW

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 27 jul 2017, 20:41

Hi Melissa,

Over je waterwaarden
Wat ik al dacht, dat testsetje hoef je niet meer te gebruiken. Het is te foutgevoelig en je krijg er niet de juiste waarden uit.
Het water in Nederland is volgens mij overal rond de PH 8, de ene maand iets erboven en een maand later iets eronder. Een PH onder de 7 is ongewenst omdat overal in Nederland wordt gewerkt met koperen leidingen. Koper lost langzaam op bij een lagere PH waarde en is bovendien giftig.
Ik adviseer niets aan je water te doen. Volgens mij zijn ze prima voor vissen uit het Tanganyika meer.
Omdat je verschillende middelen hebt toegevoegd adviseer ik wel om een grote waterwissel te doen. Of twee keer 50% van het water. Vervolgens even een week of 2 laten draaien zodat de bak enigszins kan stabiliseren. Ook zou ik een heel klein beetje voer toevoegen. Laat het opzuigen door je filter. Je hebt nog geen vissen dus dat voer wordt niet gegeten. De bacteriën hebben dan wat om op te groeien.

De vissen
Je bak is volgens mij groot genoeg voor een kolonie similis. Of het goed gaat met de Julidochromis weet ik niet zeker want ik heb deze nooit gehouden. Maar ik denk dat je het wel kan proberen.

Vwb de inrichting
Zoals gezegd de hele bodem vol leggen met slakkenhuizen en enkele stapels stenen waar de Julidochromis zich tussen en boven kan verstoppen.
Natuurlijk moet je helemaal zelf weten hoe je de bak inricht maar ik zou werken met donkere stenen. Dat komt natuurlijker over. In het meer zijn de stenen ook niet wit. De grote slakkenhuizen zou ik eruit halen omdat ze onnatuurlijk zijn. Ze kunnen echter wel dienst doen als schuilplaats en kunnen geen kwaad dus als jij ze mooi vind lekker laten zitten.
Je blauwe achterwand is wel natuurlijk. In het meer is de "achtergrond" ook blauw/groen. Desondanks zou ik kiezen voor een zwarte achterwand. Daarmee creëer je meer diepte en tegelijk zal je interne filter veel minder opvallen omdat deze ook zwart is. Maar dit is puur persoonlijk, met de blauwe achterwand is niets mis.

Succes en hou ons op de hoogte!
Diepwaterbiotoop; 200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=14308

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 28 jul 2017, 07:36

Ik sluit me aan bij Slavi qua de waterwaarden.

De combi multifasciatus en julidochromis in 80 cm kan zeker wel. Alleen niet met de gombi. Deze staat bekend als extra agressief. Beter kies je de "normale" transcriptus, of julidochromis ornatus danwel julidochromis dickfeldi. Deze zijn allemaal iets milder getempert, wat ze wat makkelijker laat combineren,
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 28 jul 2017, 10:32

Mooneater schreef:Ik sluit me aan bij Slavi qua de waterwaarden.

De combi multifasciatus en julidochromis in 80 cm kan zeker wel. Alleen niet met de gombi. Deze staat bekend als extra agressief. Beter kies je de "normale" transcriptus, of julidochromis ornatus danwel julidochromis dickfeldi. Deze zijn allemaal iets milder getempert, wat ze wat makkelijker laat combineren,
@ mooneater, ik lees dat er similis in gaan komen.
Die is naar mijn ervaring net een tikkie feller dan de multifasciatus. Denk dat de combi similis/ julidochromis zo i zo op oorlog uitdraait in deze maat bak.
Bak gewoon ram vol schelpen wat stenen en dan een mooie kolonie similis er in. En genieten maar.

Melissa88

Bericht door Melissa88 » 28 jul 2017, 11:21

Oke, bedankt allemaal! Heel fijn al die tips.
Ik dacht serieus dat ik me goed had ingelezen, zo zie je maar weer...Altijd fijn zo'n forum!
Ik ga maar eens flink aan de slag, haha.

Aankomende zondag ga ik naar Aquaria Veldhuis in Enschede, dus ik zal daar ook eens het water laten testen en dan maar weer opnieuw beginnen...

Ik had geen idee dat Tanganyika cichliden in gewoon kraanwater kunnen? Nou, ik ga het zeker proberen en dan opnieuw laten draaien met wat voer er in.

Erwin8
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 28 jul 2017, 11:48

Hallo,

Je hoeft je water niet te gaan laten testen.. alle drinkwater is in orde, anders mag het ook niet uit je kraan komen.
De vissen die je koopt...zitten ook op gewoon kraanwater, de rest zijn verkooppraatjes die je veel geld kosten.
Temperatuur van het water tussen 23 en 26 °C en elke week 1/3 waterwissel en je hebt gezonde mooie vissen (als ze eten krijgen) :)

ik laat al jaren het water rechtstreeks van de waterkraan in het aquarium lopen,
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

zie kleine gesloten kraan onder het aquarium..de grote kraan die open staat is de uitlaat van het aquarium.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
http://tanganyika-be.skynetblogs.be/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

Melissa88

Bericht door Melissa88 » 28 jul 2017, 18:01

Bedankt voor je reactie, Erwin!
Ik ga de bak vanavond leeghalen en weer vullen met kraanwater.

(Ik kan helaas je foto's niet zien)

Plaats reactie