opstarten en algen

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Plaats reactie
svl

opstarten en algen

Bericht door svl » 27 dec 2017, 19:14

Zelf heb ik een redelijke plantenbak (hollandse bak) en uit ondervinding weet ik dat je aquariums met planten opstart , dat je daar behoorlijk wat problemen kunt krijgen met algen en dat je toch maanden (weken) bezig bent om dit onder controle te krijgen en een balans te vinden .
Maar hoe zit dat met jullie bakken ?
Daar zitten geen planten in , maar hebben jullie veel last van algen ?

Begrijp natuurlijk wel dat je algen op de rotsen wil maar toch niet op ramen en draadalgen enz...

David

Re: opstarten en algen

Bericht door David » 27 dec 2017, 20:04

Logische vraag! Het hangt natuurlijk af van je belichting. Mijn bak staat in de huiskamer op een plek zonder directe lichtinval vanaf buiten. Ik heb een diepwaterbiotoop en daarom mijn ledverlichting gedimd tot 20%. Ik heb vrijwel geen last van alg, soms wat vlekjes op de ruit en die maak ik eens per maand schoon.

Veel andere Tanganyika liefhebbers hebben een brandingsbiotoop met veel licht. Dan heb je echter tropheini die smullen van de algen. Alleen op de ruit moet je dan zelf aan de slag.

Tot slot is een evenwicht wel belangrijk. Niet teveel voeren en vooral blauwalg voorkomen want daar houden ook tropheini niet van.

svl

Bericht door svl » 27 dec 2017, 21:32

blauwalg komt precies wel veel voor bij tanganyika bakken

David

Bericht door David » 28 dec 2017, 08:32

Ik heb er ook last van gehad toen ik nog tropheini had. Ik ben er nooit helemaal achter gekomen wat de oorzaak was. Ik vermoed een combinatie van veel licht en het voeren van (veel) spirulina. Ik heb nu een diepwaterbiotoop met gedimd licht en voer geen spirulina meer en heb geen blauwalg meer!

Plaats reactie