Witte stip bij bentochromis

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Erwin8
Contacteer:

Re: Witte stip bij bentochromis

Bericht door Erwin8 » 07 feb 2019, 09:38

Marcel,

misschien heb je hier wat aan:
http://www.tanganyika.nl/plein/viewtopic.php?f=8&t=8287

ik blijf gewoon verder zoeken :)
http://tanganyika-be.skynetblogs.be/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 07 feb 2019, 09:54

Zo te zien is dit geen witte stip. Witte stip als in de welbekende ziekte want dat hij witte stippen heeft zie ik.
Zijn het geen beschadigingen? Wellicht veroorzaakt door de vrouw? Of simpelweg door stress of vitaminegebrek.

Moeilijk te bepalen vanaf hier. Wellicht even een zoutkuur doen om de weerstand van je vissen te helpen.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Baars

Bericht door Baars » 07 feb 2019, 20:02

Je "liefde gaat ver" geef je zelf aan,
maar liefde maakt ook "blind", luid het gezegde...

Als je graag een advies wilt hebben, sta dan ook open voor meningen die je wat minder begeren...anders vind ik het wat egoïstisch dat je alleen wacht op een remedie van de witte stip en de rest van de adviezen als kritiek beschouwd.
Uit jou vrij onduidelijke tekst is mij in ieder geval duidelijk geworden dat er genoeg zaken zijn waar ik me als ik jou was meer zorgen om zal maken, aangezien dit op termijn voor meer (dodelijke) problemen kan gaan leiden.

-De vraag is inderdaad maar net of je vis, werkelijk witte stip heeft.

-5 vlokken voer, 5 dieprvriesvoer, hoe ver je liefde ook gaat, lijkt me vragen om problemen en zeker als je dat elke dag afwisselt. Je hebt wildvang vissen, bedenk je dat een tijd terug deze vissen geen 10 gangen menu hadden in het meer en ik denk ook niet bij cichlidenstadl!

-Dat het imuunsysteem verslechterd word door stress klopt enigszins, echter verzwakt het imuunsysteem zich meer dan alleen door stress. De basis ligt hem in de voeding als het gaat om het imuunsysteem, veel verschillende voeren geven is geen garantie op een goede gezondheid , eerder andersom(stress factor). Kijk eerder naar de inhoud/samenstelling van de voeding, als je met 2 goede voeders die verhoudingsgewijs een goede samenstelling hebben, dan heb je daar zat aan. Ik ben namelijk niet echt blij met de commerciële voeders die op de huidige markt aangeboden worden en de samenstelling daarvan, want het is verre van goed, maar dat is een ander discussie.

-Combinatie van vissen is niet bepaalt ideaal, bentochromis met een gibberosa, het blijft een potentiële prooi voor de gibberosa en daarnaast moet je niet vergeten dat de bento's in het wild vrijwel alleen leven, zonder andere soorten vissen, wat jij nu doet is daar tegengesteld aan. Ze hebben waarschijnlijk in hun leven nooit zoveel soorten vis bij elkaar gezien, wat de stress alleen maar doet toenemen bij zo'n soort vis.
Syno's zoals eerder aangegeven, verstoren de nachtelijke rust van de bento's en dan is de vraag ook maar net hoe je samenstelling is met de bentochromis onderling? Kortom je hebt vele zaken die stress veroorzaken, waarbij de vissen nog maar weinig nodig hebben/kunnen hebben om te gaan hemelen.

-Tanganyika is geen Malawi, vissen hebben veel meer karakter en dus een andere aanpak nodig, dus voel je als een beginneling (niks mis mee) en sta open voor andere zienswijzen, opdat je wat opsteekt en de hobby er ook voor jou leuker op word.

Zijn je stenen trouwens echt? het kan namelijk ook zo zijn dat je bento zich ergens "tussen" of "langs" heeft gezwommen, tijdens een vlucht poging en zich daarbij heeft verwond.
Daarnaast is mij niet duidelijk welke verhouding man/vrouw je hebt, dat lijkt me bij de bento's ook zeker niet onbelangrijke om te weten (stress factor).

Ik zou dus op termijn, naast deze vis, je op je totale bestand gaan richten in het breeds van de zin, want anders ben ik bang dat je binnenkort nog meer dode vissen kan gaan melden.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 07 feb 2019, 21:08

Ben het niet altijd met je eens Baars maar dit is goed verwoord.
Je maakt mij wel nieuwsgierig naar wat jij voert.
Maar misschien moet dat in een ander topic.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Baars

Bericht door Baars » 07 feb 2019, 22:51

Slavi schreef:
07 feb 2019, 21:08
Ben het niet altijd met je eens Baars maar dit is goed verwoord.
Je maakt mij wel nieuwsgierig naar wat jij voert.
Maar misschien moet dat in een ander topic.

Wellicht dat een andere topic hier inderdaad beter voor is en ook misschien wel interessant om dit onderwerp wat leven te geven.
Ooit heb ik dit onderwerp eens aangehaald op een ander forum, helaas bleek er weinig animo voor te zijn.
Erg jammer, want het is een zeer ondergewaardeerd onderwerp.

Ben er een tijd terug wat meer mee bezig geweest omdat ik er wat meer tijd voor had.
De kennis hiervan komt voort uit mijn interesse/studie in voeding en geneeskunde wetenschap, zodoende ben ik er al lang achter dat
de commerciële visvoer niet veel beter is dan de troep die wij dagelijks aangeboden krijgen in onze supermarkten.
Ben ook bijv. in de zomer bezig geweest met zelf (spirulina)algen kweken voor tropheini en heb ook eerder een combi ala jan boerlage gemaakt voor o.a c.microlepidotus.
Zeer interessant allemaal en zeker met de gedachten dat als je vis volwaardig voeding krijgt, je dat ook terug gaat zien in gedrag, kleur en gezondheid.

Marcel_renet

Bericht door Marcel_renet » 09 feb 2019, 23:14

Baars en slavi bedankt voor jullie reacties.
En baars natuurlijk sta ik open voor kritiek en verbeteringen
Daar leer je van .
En ik kan ook echt wel tegen kritiek.

Over wat jij zegt combinatie bentho en gibberosa .
Dat ze elkaar niet tegen komen in het meer lijkt me duidelijk.
Ik heb voor dat ik deze beslissing heb genomen behoorlijk lopen zoeken en het wordt meer gedaan .
Met positieve reacties.
Ik heb mijn info bij mensen weg gehaald bij mensen met bentho s
Stadll heeft ook syno bij bentho zitten ik heb meerde Duitse kwekers die sl jaren benho hebben gevraagd over syno en niemand heeft daar uitval door gehad.
Mijn probleem weer ik al .
Er was nog maar een koppel bentho over.
En dat vrouwtje jaagde op de man waardoor die man gestrest raakte toen ik er 3 mentho bij gooide was het over verhouding 2op3
Helaas is de bentho man toch overleden door teveel stress.
Over de combinatie moba en bentho .
Er zijn hier geen problemen de mobas zitten onder de bentho boven .
Zodra de bentho beneden komen word er geen aandacht gegeven aan ze door de mobas.
De 1m3v wat ik nu nog hen doen het super eten goed en zijn noet gestrest.
Mijn probleem was dat het een school vis is en ik had er nog maar 2
Nu staan er nog 1m3v in bestelling maar worden mogelijk 2m dus dn zou ik op 3op6 zitten .
De persoon waar ik de eerste bentho van kocht die gaf oom verschillend voer .
Deed hij al 3 jaar want hij had ze 3 jaar.
Ik geef vlokken van het merk tropical
Das is een goede kwaliteit voer komt over een met osi .
Daar geef ik de chicliden color de tangsnyika vlokken en de spirolina 36% wat goed is voor de bentho s.
Bij stress geeft ik ovi fit wat snelle vertering heeft .
En ik geef krill mysus zwarte mug en mosselen.
En dat word gewisselt en kleine hoeveel heden.
Toen ik malawi had en wildvang nimbochromis linni .
Als ik die te lange tijd het zelfde voer gaf gingen ze doid aan verstopping . Dus daar heb ik wel mee gezien dat als je afwisselt dat het niet slecht is en mischien wel beter.
Ik ben het zeker met je eens dat ls je allerlij soorten jbl of tetra voer geeft dat dat wel eens slecht zou kunnen wezen omdat de kwakiteit een stuk minder is .
Kwa rotsen er zitten modules in en maas stenen.
Alle modules zijn zo gemaakt dt als de mobas groot zijn dat ze er achter kunnen en zich niet vast zwemmen.
De stenen zijn zo gemaakt dat er vissen van 20cm door heen kunnen maar vsn 35 cm niet .
Meer als verschuiling voor de laag blijvende en klein blijvende vissen zoals ne calcus en gokd heads wat bog moet komen .
De mobas zitten alleen links .
De bebtho komen noet tussen de stennen die maken gebruik van de wateroppervlak stenen bij stress .
Als de bentho zich onder in de bak bevinden wat niet vaak gebeurd zitten ze boven het zand en niet boven de rotsen de mobas komen niet boven die blijven altijd laag in de bak .
Behalve met voeren .
De persoon waar ik me mobas heb gehaald en waar ik ook de bentho in bestelling heeft is een serieuse speler in de wildvang vis en die gaf an dat de combinatie ook gemaakt kan worden.
Ik ben een beginner dat klopt .
Maar dit is een grote bak en ik wil in 1 x me bak goed met vis en dan 30 jaar genieten .
Ik ga niet eerst een makkelijk bestand neer zetten en over 3 jaar weer switsen naar wat ik eigenlijk wil.
ik doe de aquarium hobby al 21 jaar .
Dus weet inmiddels wel hoe het werkt.
Super bedankt voor jullie goede reacties

Baars

Bericht door Baars » 10 feb 2019, 13:06

Graag gedaan Marcel,
jij ook bedankt voor het openstaan voor aanvulling/kritische kijk op jou werkwijze en uiteraard je toelichting die je zonet hebt gegeven.

Wellicht heb je me tekst verkeerd begrepen of ik begrijp jou tekst verkeerd, maar in mijn vorige tekst heb ik niet willen zeggen dat bentho's en gibberosa elkaar niet tegen komen in het meer, mijn tekst was algemeen om aan te geven dat de verschillende soorten vis een extra stressfactor voor deze soort vis zal zijn, aangezien bentho's in het wild vrijwel alleen leven met hun eigen soort.
Sommige Bentho's zijn namelijk te vinden in Burundi in minder dan drie meter diep en andersom zijn de gibberosa in minder dan vijf meter diep te vinden, het is dus niet uitgesloten dat ze elkaar soms treffen in het wild. Maar algemeen kan je zeggen dat ze beide andere territoria hebben, aangezien de territoria van bentho's bij het zand te vinden zijn en die van gibberosa bij rotsen en grotten. Dat deze combinatie bij sommige (tot nu toe) geslaagd is, geloof ik best, maar dat is natuurlijk geen garantie dat het goed blijft gaan. Mijn bedoeling is om duidelijk te maken dat elke factor van stress (hoe klein die ook lijkt) vermeden moet worden, des te meer bij een wildvang, die al bij aanschaf meerdere stress factoren met zich mee heeft.

Goed om te lezen dat de bentho's die over zijn het goed lijken te doen.
Persoonlijk zou ik het dan voorlopig zo laten en niet het risico nemen om andere bentho's te introduceren.
Aangezien ze in de natuur met name leven van ongewervelden en plankton, zou ik persoonlijk afwisselend krill en cyclops voeren, zo kom je het meest dicht bij de natuurlijke voeding. Dat moet zat zijn en spirulina zal ik dan achterwegen laten, aangezien het geen groen eters zijn en dat niet voedzaam genoeg voor ze is.

-Verstopping kan ook door stress komen, maar natuurlijk ook door verkeerde voedsel keuze en/of slechte voedsel kwaliteit. Als je krill overdag geeft en cyclops in de avond bijv. dan geloof ik niet dat ze daardoor verstopping gaan krijgen. Je kan ook grijze (rauwe) garnalen op de markt kopen en in mini stukjes knippen (vlak voor dat je gaat voeren en wel ontdooien/goed afspoelen natuurlijk), als jij er voor zorgt dat de meeste stressfactoren vermeden worden en je dit gaat voeren, dan wil ik over een tijd wel van je horen wat de staat van gezondheid van je vissen is...

Goede instelling dat je bedoeling is om niet constant te switchen, maar je bestand voor een lange tijd/jaren te gaan houden. Nu nog de puntjes op de "i", maar dat gaat hopelijk wel goed komen.

Marcel_renet

Bericht door Marcel_renet » 13 feb 2019, 20:25

Baars super reactie.
Ik geef alleem savond voer tussen 18uur en 19uur in verband met werk.
De spirolina vlokken geef ik omdat ik die tip mee kreeg van de gene van wie ik de bentho s heb gekocht.
En geloof me de bentho zijn dol op spirolina .
Als ik me vlokken mix dan kiezen ze voor de spirolina.
Ik geef die wel 1 x max 2 x per week.
Krill en mysis staat ook op het menu dat vinden ze zelf ook 3rg lekker.
Over wat je zegt de vissen hebben hun eigen plekken in h3t meer.
Voordat ik mijn aquarium heb omgebouwd wist ik dat ik de mobs bentho en altolamprologus wou gaan houden .
Dus ik heb mijn aquarium van 3meter in zones gebouwd .
Stuk rots gebied stuk zand gebied en dat op meerdere plekken in de bak .
Dus iedeeen kan zijn eigen gedeelte krijgen.
Boven in de bak heb ik op 3 plekken overhangende stenen gemaakt.
Wil nog 1 overhangende steen er bij maken.
Het enigste wat mij nog niet helemaal zint is dat in de ochtend om 7uur 1% verlichting aan gaat en dat bouwd per % op tot 13uur in de middag dsn is het 10%
Ik merk wel dat de bebtho de bewegingen in de ochtend niet zo blij mee zijn .
Wat jij zegt over meerdere soorten im het aquarium een stress veroorzaker is .
Nu ben ik het met je eens.
Nu heb ik mijn gedachte er ook over.
Voorheen had ik een malawi biotoop en daar kreeg ok altijd gezeik mee en om me heen hoor ik ook iedereen met gezijk nu denk ik dat dat komt omdat er teveel verschillende soorten in een bak zitten waardoor het fout gaat.
Nu in mijn tanganyika bak heb ik 20 chicliden zitten .
Maar 4 soorten op dit moment 2 groepen en 2 koppels bij vissen en heb hellemaal geen strijd.
Klopt dat wat ik zeg over malawi ?
Over de bentho er komen nog wel 4 bentho erbij omdat ik merk dat een bentho veel beter functioneerd in een groep
Wat ik begreep van mensen die bentho en gib im een bak h3bben gehad dat het goed gaat ook als ze volwassen zijn .
Alleen het probleem zit er in zodra de b3ntho gestresst is dan bijt de moba die bentho door de midden.
Omdt de mobas de zwakke vissen pakken makkelijke maaltijd.
Dat hoorde ik van iemand die zijn bentho kwijt geraakt is .
Van mij zijn echt beginners fouten.
Een tanganyika heeft karakter em als je hem niet geeft wat hij nodig heeft zoals een groeps vis een groep geven.
Dan gaat het fout dat heb ik geleerd in een korrte periode.
Net zoals dat als de moba zijn groep en rang order gevormt heeft is bij plaatsen van vissen onverstandig omdat de rang order op nieuw gemaakt moet worden.

Baars

Bericht door Baars » 14 feb 2019, 22:01

Je zou ook een voederautomaat kunnen overwegen, zodat je vissen tijdens je afwezigheid, ook gewoon gevoerd worden. Voor minder dan 20 euro schaf je deze via China aan. Je moet dan wel voor vlokken/granulaat voer gaan, aangezien me diepvriesvoer niet echt handig lijkt in een voederautomaat.
Mocht je dat overwegen, dan zou ik voor nature food premium cichlid, maatje M gaan of nature food supreme Artemia (ook maat M). Van de commerciële voeders, zou ik deze aanraden, aangezien er vergeleken met andere merken minder zooi inzit.

Ik heb zelf aantal jaar geleden Malawi Mbuna en vrijzwemmers gehouden, maar ik heb niet de nodige ervaring om te zeggen of het probleem bij Malawi vele soorten is (denk eerder agressie die er veel meer in zit). Wel kan ik je zeggen dat Tanganyika veel meer karakter hebben vergeleken met Malawi en dat je daardoor alleen al, veel meer rekening moet houden met de specifieke behoeftes van de vissen en dus ook het aantal (soorten) vissen die je samen houd in het geval van Tanganyika.

Marcel_renet

Bericht door Marcel_renet » 15 feb 2019, 08:57

Hoi baars.
Zo een voeder heb ik thuis liggen.
Maar als voorbeekld in d middag vragen de vissen niet om voedsel.
En savonds vragen ze wel om voedsel.
Dat naturefood kan ik wel is proberen.
Mijn malawi s toen die tijd aten dat nature food niet.
Het nadeel met die voeder is .
Dat ik mijn vlokken niet kan geven op die manier.
In het begin gooide ik me vlokken o me bak in .
Maar ik merkte dat me mobas en bentho dat niet fijn vinden want ze moeten naar de oppervlak om het te pakken en ze happen lucht mee.
En daar gingen ze raar van doen .
En de meeste vlokken trokken me overloop in dus snel vervuiling in me gaf zakken.
Nu gooi ik de vlokken in een bakje met water dus me vlokken zinken gelijk .
Mer granulaat of nature food kan het wel dat zinkt.
Gr

Plaats reactie