Verwarming een graadje hoger of lager? (edit foto's)

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Dirkteur

Verwarming een graadje hoger of lager? (edit foto's)

Bericht door Dirkteur » 04 dec 2012, 13:35

In het topic van Corwin, lees ik dat bepaalde collega's hier beweren dat de kleur van hun Tropheus relevant is tot de temperatuur van het water (als ook de hardheid).

Gaat dit voor andere soorten ook op? Is het bvb zo dat wanneer je je bak gaat verwarmen tot bvb 26-27° ipv 22-23° dat de vissen dan mooier kleuren?

Ik denk dan aan vissen zoals bvb Tropheus, vedervinnigen, Xeno's, Callochromissen...

Ik weet wel dat vissen dan sneller "opgebrand" zijn, das logisch, maar is bovenstaande bewering ook zo?
Laatst gewijzigd door Dirkteur op 05 dec 2012, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus!

perspicax

Re: Verwarming een graadje hoger of lager?

Bericht door perspicax » 04 dec 2012, 15:25

vissen gaan sneller verouderen als je ze continu in te warm water gaat houden. Veel vissen worden juist mooier als je ze een graadje minder geeft.

In het meer schommelt het water naargelang de jaargetijden tussen de 23 en 28°aan de oppervlakte.Juli en augustus zijn daar de koudste maanden.

In te koud water gaat hun metabolisme trager werken daarom worden ze ook rustiger. Vijvervissen zie je in de winter ook niet veel rondzwemmen en ook gaan ze minder eten.

Ik kan mij wel niet voorstellen dat dat al bij bv 24 ° gaat zijn en ook niet bij tropheussen en zeker niet als de temperatuur langzaam zakt of je moest in heel korte tijd van 28° komen of zoiets.

Te warm water bevat ook veel minder zuurstof wat ook niet goed is voor vissen en filter.

Wel uitkijken want tussen thermometers kan een groot verschil zitten en ook niet afgaan op de aanduiding van je verwarming.

De temperatuur in mijn bakken ( is maar een lelijk woord voor aquarium ) is gemiddeld 24°.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 05 dec 2012, 14:02

Temperatuur speelt natuurlijk een rol.
Tropheus bij 24°C of 27°C...duidelijk verschil, de vissen zijn veel actiever en er is meer interactie.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 05 dec 2012, 14:20

Stijn, is dit een gevolg van 24 of 27 graden?
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 05 dec 2012, 15:13

Melchior Schenk schreef:Stijn, is dit een gevolg van 24 of 27 graden?

Ja...is toch mijn ervaring...
Heb ooit in de 1800 literbak gedurende een periode van zo'n 2 weken de temperatuur rond de 25°C gehad...gedrag van de P.Trewavasae en de T.Ilangi was aanzienlijk "anders"...
Na het terugbrengen van de temperatuur naar 27°C was er terug "meer leven" in de bak...er werd terug meer gegeten en er was duidelijk meer balsgedrag te bewonderen.
De meeste Tropheini leven toch wel in de "warmste" waterlagen...deze vissen dienen dan ook op de gepaste temperatuur gehouden te worden, mijn inziens...

Ik ga ervan uit dat elk detail belangrijk is ...filtering, licht, stroming/waterverplaatsing...en dus ook temperatuur. :idea:
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 05 dec 2012, 15:17

Ik had mijn vraag verkeerd geformuleerd, maar je hebt me prima beantwoord! Ik bedoelde te zeggen of je de levedigheid bij 27 graden zag of bij 24 graden. :wink:
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

perspicax

Bericht door perspicax » 05 dec 2012, 15:46

Het zal toch zeker geen kwaad kunnen om een paar maanden per jaar de temperatuur te laten zakken om zo de jaargetijden na te bootsen. Ik ben er zeker van dat dit de levensduur van de vissen zal verlengen.

Edin

Bericht door Edin » 05 dec 2012, 16:08

Daar twijfel ik sterk aan.
Ik denk dat het gebruikte voer van grotere invloed is op de houdbaarheid dan de temperatuur.
Hier zwemmen de dieren al een jaar op hoge temperatuur maar eiwitarm voer, groeien bijna niet...
Sinds afgelopen week als proef de temperatuur teruggedraaid, ga ze nu ook eiwitrijker voeren, kijken wat er gebeurt ;)
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 05 dec 2012, 16:17

Vissen houden als liefhebber bestaat niet uit experimenten, Edin.. :?

Daar doe je ze ook geen plezier mee, dat blijkt al uit je eiwitrijkevoedingexperiment in combi met hoge temperatuur :shock:
Daar groeien ze dus niet goed op.
Hoever wil je gaan?

Als tanganyika liefhebber gaat het in de eerste plaats om het welzijn van je vissen,
bij mijn weten zijn dat ook je eigen woorden als iemand in jouw ogen een bak verkeerd inricht.

Dan ga je toch niet experimenteren met uitersten om te zien hoe je vissen reageren?
Ze groeien bijna niet....leuke constatering, vast erg interessant om te documenteren :(

Scoren bij "wetenschappers" ten koste van je vissen :( :(
..dan heb ik liever dat iemand vanuit onwetendheid zijn bak "verkeerd" inricht...

Dirkteur

Bericht door Dirkteur » 05 dec 2012, 16:39

Gaat dit dan voor de meeste Tanganyika cichliden op?

Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller het metabolisme, wat dan ook het (balsem)gedrag (positief) stimuleert. Meer pronkgedrag, meer interactie...

Niet dat ik daar noodzaak aan heb, maar natuurlijk kleuren de vissen het mooiste als ze hun vrouwtjes willen verleiden. En als ze zich dan daar ook nog beter bij gaan voelen...zet ik graag mijn verwarmer een paar graden hoger.

Arie

Bericht door Arie » 05 dec 2012, 16:44

[quote="Art"]Vissen houden als liefhebber bestaat niet uit experimenten, Edin.. :?

helemaal mee eens :(

perspicax

Bericht door perspicax » 05 dec 2012, 16:51

Edin schreef:Daar twijfel ik sterk aan.
Ik denk dat het gebruikte voer van grotere invloed is op de houdbaarheid dan de temperatuur.
Hier zwemmen de dieren al een jaar op hoge temperatuur maar eiwitarm voer, groeien bijna niet...
Sinds afgelopen week als proef de temperwtuur teruggedraaid, ga ze nu ook eiwitrijker voeren, kijken wat er gebeurt ;)
Hoe hoog is die temperatuur dan?

Als je de dieren iets warmer gaat houden gaan ze ook meer eten en als je ze dan eiwitarm voedsel gaat geven gaan ze inderdaad traag groeien. Een Ferrari komt ook niet toe met 5 L /100 KM.

De juiste voeding is heel belangrijk en daar mag je nooit met experimenteren of op besparen.

Als je naar de 30° gaat gaan ze misschien nog tegen een kegel afleggen ook..............grapje :D

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 05 dec 2012, 16:58

Niet dat ik daar noodzaak aan heb, maar natuurlijk kleuren de vissen het mooiste als ze hun vrouwtjes willen verleiden. En als ze zich dan daar ook nog beter bij gaan voelen...zet ik graag mijn verwarmer een paar graden hoger.
Het is al eerder ter sprake gekomen dat je daarmee je vissen opbrandt, ze een korter leven aanbiedt...

..maar het zal ongetwijfeld liefhebbers die de nadruk op kweken leggen aanspreken :roll:

Dirkteur

Bericht door Dirkteur » 05 dec 2012, 18:54

Art schreef:
Het is al eerder ter sprake gekomen dat je daarmee je vissen opbrandt, ze een korter leven aanbiedt...

..maar het zal ongetwijfeld liefhebbers die de nadruk op kweken leggen aanspreken :roll:
Even verduidelijken voor er weer oordelen geveld worden...mijn watertemperatuur is al jaar en dag 22°, maar als 24° beter is, zet ik graag een paar graden bij.

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 05 dec 2012, 19:11

Met 22 graden zit je aan de andere kant van de schaal, Dirk :?
Dat is wel erg koud...

24 graden is nog niet eens hoog.

Ik hou voor diepwatervissen 25 en voor ondiepwatervissen 26 graden aan.

Plaats reactie