Hoe bak weer in orde te krijgen

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Plaats reactie
nadine33

Hoe bak weer in orde te krijgen

Bericht door nadine33 » 07 jan 2013, 21:11

Beste allen,

Waar ik eerder in "Aangeboden" mijn similissen aanbod omdat ik mijn hobby wilde opgeven heb ik nu besloten nog een poging doen mijn bak in orde te krijgen (kan het eigenlijk ook niet over mijn hart verkrijgen om mijn vissen weg te doen, ben een sissy).

Het grootste probleem: alg. Ik heb zowel groene alg als bruine alg. Ik heb het 1x met anti-alg geprobeerd, maar dat resulteerde in aangevreten vinnen van de similissen en het doodgaan van mijn valisneria. Ik heb toen veel water verversd en inmiddels is het water weer ok (het is al maanden geleden). Maar naast dat ik nu weer steeds meer alg krijg heb ik ook Anubias die niet lekker gaan. Dat laatste komt misschien omdat ik mijn licht behoorlijk verminderd heb in de hoop van mijn alg af te komen. Ik heb pvc om mijn lichtbalken (2x Juwel Day-lite) en de lampen 10 uur per dag aan.

Naast de alg is mijn bak ook altijd vies. Ik voer niet teveel (1x per dag, zo weinig dat het direct opgegeten wordt), maar er ligt zoveel viezigheid tussen de schelpen. Ook onder de stenen stapel is het heel vies. Ik probeer zoveel mogelijk weg te zuigen met verschonen, maar met nieuw water erbij doen komt er vaak toch nog weer heel veel viezigheid onder de stapel vandaan (wat ik dan met een heel fijn netje zoveel mogelijk uit het water probeer te vissen).

Tenslotte heb ik een vis waarvan ik gister in ene een kapotte achtervin zag. Is dit ziekte, verlaagde weerstand of door aanvreten? Ze lijkt een eigen plek te hebben waar ze niet lastig gevallen lijkt te worden. Wel heeft ze heel regelmatig (bijna continue) jongen, dus misschien is dat teveel voor haar?

Overigens heb ik wel continue jonge visjes, en van de week had ik er in ene wel 25 ofzo rond zwemmen (ondanks de "ellende"), dus heel slecht kan mijn water niet zijn dacht ik?

Waterwaarden (strip):
NO3 0-10
NO2 0
GH 7
KH 3-6 (neigt naar 3)
PH 7.4

De bak (Lido 120 (60x40x60, 120L) wordt elke 3 weken verversd (ong 30%) en het filter dat ik gebruik is een JBL e700 met bijbehorend filtermateriaal (spons en keramiek). Op dit moment zitten er dus 6 volwassen similissen in (2m, 4v) en zo'n 25 kleintjes (echt klein).

Mijn bak ziet er nu zo uit (overzicht):
Afbeelding

Afbeelding

Bruine alg op schelp:
Afbeelding

Afbeelding

Groene alg op stenen:
Afbeelding

Afbeelding

Vis met kapotte vin:
Afbeelding

Ik hoop echt dat iemand me kan helpen. Ik wil zo graag een mooie bak, maar het lukt maar niet. Waar begin ik om het op orde te krijgen? Elke tip is welkom. Alvast bedankt!
groetjes, Nadine

Dirkteur

Re: Hoe bak weer in orde te krijgen

Bericht door Dirkteur » 07 jan 2013, 21:40

Dubbel gepost, excuses
Laatst gewijzigd door Dirkteur op 07 jan 2013, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus!

Dirkteur

Bericht door Dirkteur » 07 jan 2013, 21:40

nadine33 schreef:Beste allen,

Waar ik eerder in "Aangeboden" mijn similissen aanbod omdat ik mijn hobby wilde opgeven heb ik nu besloten nog een poging doen mijn bak in orde te krijgen (kan het eigenlijk ook niet over mijn hart verkrijgen om mijn vissen weg te doen, ben een sissy).
groot gelijk, stoppen kan je altijd nog, maar verder zetten zal je waarschijnlijk zeker het nodige plezier opleveren
nadine33 schreef: Het grootste probleem: alg. Ik heb zowel groene alg als bruine alg. Ik heb het 1x met anti-alg geprobeerd, maar dat resulteerde in aangevreten vinnen van de similissen en het doodgaan van mijn valisneria. Ik heb toen veel water verversd en inmiddels is het water weer ok (het is al maanden geleden). Maar naast dat ik nu weer steeds meer alg krijg heb ik ook Anubias die niet lekker gaan. Dat laatste komt misschien omdat ik mijn licht behoorlijk verminderd heb in de hoop van mijn alg af te komen. Ik heb pvc om mijn lichtbalken (2x Juwel Day-lite) en de lampen 10 uur per dag aan.

Naast de alg is mijn bak ook altijd vies. Ik voer niet teveel (1x per dag, zo weinig dat het direct opgegeten wordt), maar er ligt zoveel viezigheid tussen de schelpen. Ook onder de stenen stapel is het heel vies. Ik probeer zoveel mogelijk weg te zuigen met verschonen, maar met nieuw water erbij doen komt er vaak toch nog weer heel veel viezigheid onder de stapel vandaan (wat ik dan met een heel fijn netje zoveel mogelijk uit het water probeer te vissen).
Eerst en vooral, Algen (groene) zijn vaak een teken dat je water goed is. Teveel is natuurlijk niet leuk, maar groene algen kan je regelen met oa je licht, voeding, vissenbestand (waterbelasting) en beperken met natuurlijk een algeneter. Siamese algeneters zijn niet biotoop correct, maar helpen je wel van die draadalgen af. Volgende, je filter dient eigenlijk niet als poepfilter, maar bacteriën zullen de uitwerpselen (oa) afbreken. Dus het feit dat alles blijft liggen, ligt voor een stuk aan je bacteriecultuur. Doch...te weinig bacteriën kunnen soms de hoeveelheid uitwerpselen niet voldoende afbreken. Dus...maak je filter vooral niet te proper, zorg dat je voldoende beweging in je water krijgt zodat alles niet ophoopt). Wat kan helpen is bvb een kleine Synodontis soort, die woelen overal tussen en zorgen er voor dat er niet te veel rommel ophoopt en zeker NIET te veel voeren.

nadine33 schreef:Tenslotte heb ik een vis waarvan ik gister in ene een kapotte achtervin zag. Is dit ziekte, verlaagde weerstand of door aanvreten? Ze lijkt een eigen plek te hebben waar ze niet lastig gevallen lijkt te worden. Wel heeft ze heel regelmatig (bijna continue) jongen, dus misschien is dat teveel voor haar?

Overigens heb ik wel continue jonge visjes, en van de week had ik er in ene wel 25 ofzo rond zwemmen (ondanks de "ellende"), dus heel slecht kan mijn water niet zijn dacht ik?
Bestaan 2 theorieën over, je vissen jongen omdat ze zich goed voelen, je vissen jongen omdat ze de drang hebben om niet uit te sterven. Vissen die jongen dragen hebben altijd iets minder weerstand, wat normaal is. En je vissen hebben ook een aardig karaktertje, dus niet direct aan iets slechts denken.

Wat ik zou doen...een Synodontis soort bijzetten eventueel, maar alvast niet te veel voeren en misschien toch een siamese algeneter zetten, al is het maar tijdelijk. Zo krijg je je algen in toom en kan je met je licht verder experimenteren naar de juiste brandtijd om minder algen te krijgen.

Iig Succes

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 07 jan 2013, 22:17

De groene alg ziet er erg mooi uit moet ik zeggen, die wil ik ook wel 8-)

Ik zou kijken of je de andere alg van de slakkenhuizen af kan krijgen (tandenborstel boenen, beetje plukken met de hand), en dan kijken of het terugkomt.

Ook zou ik iets vaker verversen, 30% elke 10 dagen mag best hoor!
Het filter zoals gezegd niet mee rommelen, dat kan makkelijk een half jaar of langer op jouw bak zonder dat er iets aan hoef te gebeuren.

Vuiltjes tussen de slakkenhuizen doe je weinig aan, synodontissen zou ik niet aanraden. Die lusten ook wel jonge visjes...
Je kan wel bij het waterverversen met de slang wat vuil meezuigen, dat scheelt al wat. De rest zou moeten komen van een goede stroming, maar de ervaring leert dat dit heel lastig is tussen slakkenhuizen.

1 beschadiging aan een vin zou ik me niet druk om maken, dat kan even een uitval van een andere vis zijn geweest, en groeit vanzelf weer aan.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

tangagek

Bericht door tangagek » 07 jan 2013, 22:32

Ah, al een goede reaktie. Hier hetgeen ik aan het tikken was.
Ik zou de waterverversing van 30% niet per 3 weken maar wekelijks doen. Van je filter dan alleen het schuim of watten die als eerste het water opzuigen afspoelen in het water dat uit je aquarium komt. Dan niet die bruine drab die in je filter zit wegspoelen. Dit zijn je goede bacteriën! Als je merk dat je filter het minder goed doet (kan wel een halfjaar duren) kan je de rest van je filtermateriaal in aquariumwater knijpen totdat ze wat schoner zijn. Beslist niet onder de kraan helemaal schoonmaken want dan gaan je goede bacteriën dood.
Om schoon te beginnen kan je na de waterverversing de slakkenhuizen 1 voor 1 omhoog halen en de bruine algen weghalen met een tandenborstel, sponsje of doekje. Let op dat er geen visjes in zitten.
Als extra kan je dan nog wat extra bacteriën toevoegen uit een potje zoals biobacter;
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=8767
Wellicht kan je je filter iets lager plaatsen zodat deze goed boven de slakkenhuizen afzuigt? Mocht dit lukken zou je nog een stromingspompje kunnen kopen zodat er niet zoveel vuil tussen de slakkenhuizen blijft liggen.
Geef niet op het gaat je zeker lukken! :wink:
250x70x70: Cyphotilapia gibberosa Blue Zaïre Kapampa
(H.trifasciatus, L.kendalli Nkambae, N.leleupi Karilani, S.multipunctatus, S.granulosus)

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 07 jan 2013, 23:30

Tussen de slakkenhuizen zal zich altijd een lading prut verzamelen, tenzij je erg veel stroming hebt of de boel vaak echt opruimt door bv afhevelen. Het echte teveel zoog ik altijd op met een luchtslangetje als hevel. Je alg ziet er mooi uit, goed gedaan! :mrgreen: De siamese algeneter ken ik zelf niet als algeneter, zelf ben ik er te spreken over de -evenmin biotoopcorrecte- Ancistrus dolichopterus. Ik had ze tijdenlang in een kweekbak samen met een stel Neolamprologus. Het deel van de bak waar het geen territorium van de cichliden was, was brandschoon, het territorium-deel was bruin en groen van de alg.

perspicax

Bericht door perspicax » 08 jan 2013, 10:58

Siamese algeneters eten wel draadalgen maar hebben in een tang aquarium niets te zoeken. Die vissen gaan zich daar ook helemaal niet goed voelen.

Ik geloof niet in van die bacterien in potjes. Bacterien sterven al af nadat je filter een uur stil staat hoe gaan ze die dan in potjes in leven houden. Hebben zo al regelmatig verkopers over de vloer gehad met die wondermiddeltjes maar als je daar dan verder op in gaat haken ze af.Je kan veel beter filterwatten uit een goed draaiend aquarium in je bak doen.

Al die spullen helpen ook weinig of niets en ze zouden daar beter gewoon water in doen zodat hun klanten daar niets verkeerd met kunnen doen.

Dirkteur

Bericht door Dirkteur » 08 jan 2013, 12:43

perspicax schreef:Siamese algeneters eten wel draadalgen maar hebben in een tang aquarium niets te zoeken. Die vissen gaan zich daar ook helemaal niet goed voelen.
Volledig mee eens dat ze er niet in thuis horen, maar om het probleem aan te pakken, is dit een goede tijdelijke oplossing. Qua niet goed voelen...die algeneter staat zijn mannetje en is een actief baasje.

Ik zou hem zowieso tijdelijk zetten en proberen het probleem aan te pakken, niet het gevolg.

Op de andere post, niet alle Synodontissen pakken jonge visjes.

perspicax

Bericht door perspicax » 08 jan 2013, 15:45

Heb je de phosfaat al gemeten?
ik vind de nitraatwaarde nogal aan de lage kant en dat kan er op wijzen dat je filter het niet al te goed doet.

nadine33

Bericht door nadine33 » 08 jan 2013, 18:14

Super bedankt allemaal voor het meedenken! Ik reageer vrijdag even uitgebreid want ben dan terug uit het buitenland.
groetjes, Nadine

nadine33

Bericht door nadine33 » 12 jan 2013, 21:16

Hallo allemaal,

Nogmaals heel erg bedankt voor het meedenken en alle adviezen.

Tussen de schelpen schoonmaken met afhevelen via tuinslang deed ik altijd al overigens.

Vandaag in aquariumzaak water laten testen.
PH 7,6
KH 6
GH 10
Nitriet 0
Nitraat 0-10
Fosfaat 1

Fosfaat dus hoogstwaarschijnlijk inderdaad de boosdoener.

Actieplan direct:
50% water ververst (over een week nogmaals)
uitstroomopening de "regenpijp" eraf en zonder opzetstuk schuin door mijn bak (stond tegen achterwand gericht)
instroomopening iets hoger

Actieplan langere termijn:
jongen toch uitvangen zodat ik minder vaak in de grote bak hoef te voeren en die bak minder belast
Sera Phosvec granulaat in filter

Nu nog op zoek naar een kweekbakje voor mijn similis kroost. Eigenlijk hebben we geen ruimte voor nog een bak, dus dat is wel lastig.

Ik hoop van harte dat het met bovenstaande maatregelen mijn bak langzaamaan weer net zo mooi wordt als toen ik hem net had opgestart.
groetjes, Nadine

Plaats reactie