Help! een voor een sterven mijn nigripinissen af!

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
BooN

Help! een voor een sterven mijn nigripinissen af!

Bericht door BooN » 27 jul 2013, 14:32

Hoi allemaal,

Sinds een aantal dagen heerst er massale sterfte onder mijn groep nigripinissen. De afgelopen week heb ik zeker 5 dieren dood uit het aquarium kunnen scheppen (vandaag al 2 :().

De feiten:
-De bak is 350 liter, ik ververs wekelijks ongeveer 1/3e water waarna ik wat kh+ toevoeg om mijn kh rond de 10 te houden.

-Ik heb ruim een week geleden bij Verduijn 5 nieuwe nigripinissen gehaald, evenals 3 L. Signatus (hier kan ik er inmiddels maar 2 van zien, dus vermoedelijk is er ook hier een van overleden) en 1 Tanganicodus irsacae (in overleg met Catharina).

-Voor de rest zitten er in de bak nog 8 Aplochylus Pumilus, 1 X. Spilopterus ,1 (overgebleven uit een groep van 6 jonge dieren, deze heeft de overige 5 de dood in gejaagd), 1 Leleupi, 1 Halfwas Calvus en een groepje S. Lucinpinnis. Tot slot zat er op het moment van aanschaf een groep van 7 volwassen nigripinissen in welke ik dus wilde aanvullen met de nieuwe dieren. Deze groep van 7 komen allemaal uit hetzelfde nest en zijn dus even oud.

-1 dag na plaatsing van de nieuwe dieren is een nieuwe nigripinnis overleden, vervelend maar dat gebeurd wel eens vaker bij de aanschaf van nieuwe vis door stress natuurlijk. Echter, sindsdien ben ik dus nog 4 dieren verloren, dit waren voor zover ik in kan schatten allemaal dieren die er al in zaten, want het waren de grotere vissen. De originele groep zijn dieren van tussen de twee en drie jaar oud.

-Ik heb net mijn water gelijk getest nadat ik de tweede vis verloor op Kh en no2, Kh zit op 11, no2 op 0.

-Door dit hitte de afgelopen week is mijn water natuurlijk wel warmer dan normaal. De hele week schommelde de bak tussen de 29 en 31 graden. Op het moment staan de kappen open en heb ik er een ventilator op staan.

Aan de vissen zelf is niks raars te zijn, ik zie geen tekenen van ziekte, geen vreemde ontlasting, niks. De overige vissen is niks aan te merken. De nigripinnis die gaat sterven sombert zich een beetje af, heeft een kort sterfbed en kan ik vervolgens binnen een uur uitscheppen.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Waar ik zelf zo op kan komen is:
-de warmte van het water. Ik acht dit niet heel waarschijnlijk omdat niet alle dieren er last van hebben, ook niet binnen dezelfde soort en ze vorig jaar ook een warme zomer hebben overleefd.
-toch iets van een ziekte.
- Wellicht ouderdom (ik weet niet hoe oud deze vissen worden normaliter)

Iemand enig idee? Ik zou het erg jammer vinden om er nog meer te verliezen!

BooN

Re: Help! een voor een sterven mijn nigripinissen af!

Bericht door BooN » 27 jul 2013, 19:34

Net alweer een...
Water heb ik nu kunnen koelen tot een graad of 27.
Niemand een idee?

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 27 jul 2013, 19:55

Zuurstofgebrek is een mogelijkheid bij warm water, extra beluchten/stroming is dan van belang. (Te) snel ademhalen is een indicator.

Verder kan je weinig symptomen noemen die ik ergens aan kan koppelen, helaas. Heb je Verduijn al gebeld? Mogelijk speelt zich daar hetzelfde probleem af.

BooN

Bericht door BooN » 27 jul 2013, 21:20

Ja zuurstof zat ik ook al aan te denken, hoewel ik ze niet perse sneller zie ademen. Ik kan voor de zekerheid even een extra luchtpompje erin hangen, die heb ik nog wel en baadt het niet dan schaadt het niet.
Ik zal morgen Verduijn maar even bellen, die zijn tegenwoordig ook op zondag open geloof ik.
Bedankt voor je reactie trouwens :)

Rever

Bericht door Rever » 27 jul 2013, 22:13

BooN schreef:Ik zal morgen Verduijn maar even bellen, die zijn tegenwoordig ook op zondag open geloof ik.
Bedankt voor je reactie trouwens :)
zondag ... nee volgens mij niet.

Ben toevallig net even bij Verduin geweest en met de nigripinissen achterin was in ieder geval niets mis.

31 graden is wel stevig. Aangezien je aan het 'koelen' bent ga ik ervan uit dat je ook de verwarming wel even hebt uitgegooid....

Verversen met water van paar graadjes koeler is volgens mij ook goed voor een zuurstofstootje.

BooN

Bericht door BooN » 27 jul 2013, 23:46

Verwarming staat idd uit. Ik ga morgen voor de zekerheid even op hun website kijken of ze open zijn, anders bel ik ze maandag wel.

Morgen verversen met koud water maar. Nog maar 6 nigripinnissen over nu...

Rever

Bericht door Rever » 28 jul 2013, 01:14

Kouder water.

Hopelijk kan je de rest behouden.

Succes

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 28 jul 2013, 11:41

31 graden..kan dodelijk zijn voor Tanganyika's.
Boven de 30 wordt het risicovol, zoals Bart zei: zuurstofgebrek ligt op de loer.
Bij 29 graden gaan bij mij de lampen uit en zet ik er een vijver luchtpomp op.

Ik denk niet dat je garantie op je vissen hebt als ze in zulk warm water zijn dood gegaan..

BooN

Bericht door BooN » 28 jul 2013, 19:43

Ik heb natuurlijk wel zoveel mogelijk gekoeld et cetera, maar die woonkamer van mij kan afentoe net een broeikas zijn. Vandaag in ieder geval gelukkig geen dode vissen en oogt alles normaal.

Zuurstofgebrek kan de reden zijn geweest, maar het is niet heel waarschijnlijk omdat ik geen versnelde ademhaling heb gezien, en ook niet dat de vissen bovenin gingen hangen om lucht te happen of iets dergelijks.

Ik ga morgen wel contact opnemen met Verduijn, want voor zo'n 60 euro aan vis door de wc spoelen, daar word ik nou niet echt vrolijk van.. (los van het feit dat ik het doodzonde van mijn mooie diertjes vind natuurlijk). Ik hoop op een beetje good will van hun kant, als geen garantie dan toch iets van korting ofzo.

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 29 jul 2013, 22:47

En?? Krijg je ze vergoed ??

BooN

Bericht door BooN » 29 jul 2013, 23:07

Ik denk het niet: er werd niet echt op ingegaan toen ik er op hintte. Bij hen maakte de nigripinnissen het in ieder geval goed en aan de hand van mijn uitleg konden ze er ook niet de vinger opleggen wat bij mij nou de reden is geweest. Ik ga later deze week voor twee weken op vakantie. Na mijn vakantie ga ik weer contact met ze opnemen omdat ik dan mijn groep weer wil aanvullen (er vanuit gaande dat de sterfte nu over is) en dan zal ik nogmaals proberen toch op zijn minst korting los te peuteren. Maarja, als je die niet krijgt, dan krijg je hem niet natuurlijk. Ze zijn bij Verduijn nog steeds het best geprijsd in het land wat ik zo gezien heb, dus zal ik ze sowieso daar wel weer halen.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 30 jul 2013, 19:47

Vergoeding kan je (terecht) bij elke vissenzaak wel op je buik schrijven, tenzij het helder is dat een bepaald probleem zich aldaar ook afspeelt, of dat het duidelijk al aanwezig was op moment van aankoop.

Verkoop en alle stress daar omheen is altijd een enorme trigger voor problemen, dat is inherent aan het slepen met vissen. Ik denk dat dat plus de temperatuur die beestjes de das omgedaan heeft.

Yogi

Bericht door Yogi » 31 jul 2013, 09:20

:? bij mij eens een op hol geslagen verwarming 32 graden, het duurde zeker een week voor de vissen hiervan hersteld waren, de ene vis heeft hier meer last van als de andere, mijn Flavipinnis gingen er 1 voor 1 aan en de Kilesa zwommen vrolijk door, toch beiden ondiepwater vissen!

Je kan alleen 's nachts enigzins afkoelen de komende dagen en alles open zetten zodra de ergste warmte uit je huis is en overdags dagelijks verversen mocht dat niet werken, als het water 30 graden word is het bij mij alarm zeg maar!

En lampen uit ja, of alleen een klein ledje die weinig warmte afgeeft! Je filteruitlaten zo ver mogelijk boven water en het laten kletteren, zo hard mogelijk laten plonsen zeg maar in je bak zodat je veel belletjes ziet!
Kappen een beetje open zodat er een soort van tocht onstaat en meer zuurstofuitwisseling!

Edwin.

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 31 jul 2013, 12:08

Toch snap ik het niet. We hebben toch allemaal de warmte in huis, en oplopende temperaturen, waarom sterven deze vissen dan wel en de meesten gewoon niet.. of zijn de paracyp's zoveel gevoeliger??

MPS

Bericht door MPS » 31 jul 2013, 14:14

cadycat schreef:Toch snap ik het niet. We hebben toch allemaal de warmte in huis, en oplopende temperaturen, waarom sterven deze vissen dan wel en de meesten gewoon niet.. of zijn de paracyp's zoveel gevoeliger??
Niet echt. Ik heb ook P. nigripinnis gehad (zowel wildvang als nakweek) en deze hadden bij mij geen problemen in de warmere maanden (ik heb ook temperaturen tegen de 30 graden gezien in die bakken) en de enige voorzorgsmaatregel die ik tegen de warmte nam was het licht in de bakken uit doen....

Ik vermoed dat er bij de topicstarter toch iets meer aan de hand is dan alleen de hogere temperaturen.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Plaats reactie