Help! een voor een sterven mijn nigripinissen af!

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
BooN

Re: Help! een voor een sterven mijn nigripinissen af!

Bericht door BooN » 01 okt 2013, 17:11

er zou ook nog gedacht kunnen worden aan een nitrietpiek, als gevolg van de extra bezetting natuurlijk. Echter, waarom heb ik hier dan niks van terug gezien in mijn metingen, of bij de vissen die al langer in de bak zaten?

BooN

Bericht door BooN » 01 okt 2013, 22:37

En toen was mijn leleupi wat bleek en hangerig vanavond... en een uurtje later dood...
Ik heb maar 30% water ververst daarna, geen kh toegevoegd.

Morgen ga ik alle waardes testen die ik in huis heb en hier posten.
Op deze manier blijft er niks van mijn Tanganyika hobby over.

Schummi

Bericht door Schummi » 01 okt 2013, 23:25

Het lijkt wel alsof de waterwissel er altijd iets mee te maken heeft of lees ik dit verkeerd?
Misschien een stomme vraag maar je wisselt toch niet met te warm/koud water?
Trying is the first step towards failure. (Homer Simpson)

BooN

Bericht door BooN » 02 okt 2013, 15:11

Hoi Schummi, ikzelf zie eerlijk gezegd geen verband met de waterwissel: ik wissel normaliter 1x per week 30% maar de vissen sterven alle dagen van de week. Vandaag dus ook de laatste nigripinnis.
Ik heb nu nog 5 Synodontis, 4 A. Pumilus en 1 Calvus rondzwemmen. Zo lang ik niet weet wat er speelt, ga ik geen nieuwe vissen meer toevoegen. Zodra ik dat wel weer ga doen, vraag ik me af of ik nogmaals voor tanganyika kies, of maar naar malawi ofzo switch, aangezien ik hier een behoorlijke kater van heb nu.

Goed, vandaag waardes getest met druppelset thuis:
Gh: 8
Ph: 8-8,5
Kh: 9 (wsl nog wat gezakt doordat ik gisteravond water ververst heb)
No2:0
Po4: 0,5mg/l

Ziet er in mijn ogen best goed uit eigenlijk, wat jullie?

Wooldoor78

Bericht door Wooldoor78 » 02 okt 2013, 17:44

Niet toevallig iets dat in je filter ligt te rotten ofzo en ziektes aan het verspreiden is?

BooN

Bericht door BooN » 02 okt 2013, 19:18

Wat zou dat kunnen zijn dan? Een hele vis lijkt me al gauw sterk, die komen daar niet zomaar.
Ook het feit dat nitraten e.d. niet gemeten worden, doen me niet echt denken aan een rottingsproces.

Er moet iets anders raars in zitten, iets giftigs. Kan kit van een achterwand loslaten, oplossen en daarmee gifstoffen afscheiden? Zo ja, waar zou ik dan nog meer op moeten testen? Ik noem maar wat. Wat voor elementen/chemicaliën die in een normaal aquarium kunnen voorkomen, hetzij van nature, hetzij vanuit randapparatuur, kan dit veroorzaken?
Ik wil best nog wat testsetjes van e.e.a. erbij kopen, maar ik heb geen idee in welke hoek ik zoeken moet en een staaltje naar een laboratorium opsturen kost 350 euro, dat wordt me wat te gortig.

Wooldoor78

Bericht door Wooldoor78 » 02 okt 2013, 20:06

Ik zou gewoon mijn filter open maken en verschonen, dan zou je dat in ieder geval kunnen uitsluiten.

BooN

Bericht door BooN » 02 okt 2013, 20:35

Wat versta jij hierin onder verschonen? Doorgaans is je filtermedium eruit halen niet bevorderlijk voor je bacteriecultuur toch?

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 06 okt 2013, 11:28

Hoe is het nu met de overige vissen??

ttowner

Bericht door ttowner » 07 okt 2013, 11:24

Misschien een rare vraag maar je weet ook zeker dat het niks met het zuurstofgehalte in de bak te maken kan hebben? Zelf heb ik in het verleden aan den lijve mogen ondervinden :( dat ik bij een knetterhete zomer een tekort van zuurstof in mijn bak kreeg. De paracyps waren ook de eerste (en "gelukkig" de enige) vissen die toen het loodje legden.

Ik weet trouwens niet waar je woont maar als je wilt mag je best wat water komen testen hoor. Heb net een nieuwe druppeltestset gehaald voor het opstarten van mijn eigen bak.
Nothing beats a tangaquarium!!

BooN

Bericht door BooN » 13 okt 2013, 15:29

Hoi allemaal,

Een tijdje sinds mijn laatste post alweer, sorry daarvoor.
De ravage is inmiddels nagenoeg compleet: alle Cichliden zijn dood.. Het begon met de Blue Neons, daarna ook de leleupi en ten slotte de Calvus.
Het opmerkelijke is dat de niet-cichliden nergens last van lijken te hebben: 5 S. Lucipinnis en 4 bejaarde pumilus zwemmen rond alsof er nooit wat gebeurd is.

Goed, hoe verder? Op advies van een discusvissenimporteur heb ik de afgelopen week een kuur gedaan met FMC en Sera Bactopur direct, volgens hem de enige twee echt goede antibiotica die in de handel verkrijgbaar zijn en dit zou een bacteriële (kruis)besmetting dan ook in de toekomst moeten uitsluiten, dit is namelijk waar hij aan dacht doordat de symptomen steeds optraden een dag of 10 na de introductie van nieuwe vissen. Afgelopen vrijdag 80% water gewisseld en nu maar weer opnieuw indraaien omdat deze middelen ook killer zijn voor je nitrificerende bacteriën in de pomp.

Verder heb ik afgelopen week een ammonium/ak test set aangeschaft welke keurige waardes aangaf, nitriet ook nog steeds perfect op orde.

Als het geen bacteriële besmetting is geweest, blijft er eigenlijk alleen vergiftiging over. Ik heb nog wat gegoogled en de symptomen zouden die van een acute metaalvergiftiging geweest kunnen zijn (http://www.theaquariumwiki.com/Metal_poisoning ).
Het enige metaal waar bij de aquariumspeciaalzaak op getest is, is koper en dat was niet aanwezig. Dit was ook niet waarschijnlijk omdat die synodontissen daar gevoelig voor schijnen te zijn. Weet iemand hier dan ook of synodontissen alleen extra gevoelig zijn voor kopervergiftiging? Of voor metaalvergiftiging in het algemeen? Is het laatste het geval dan kan ik een metaalvergiftiging uitsluiten.

koopman53

Bericht door koopman53 » 13 okt 2013, 16:18

Heb je toevallig net nieuw leidingwerk/boiler?

JCB

Bericht door JCB » 13 okt 2013, 16:21

Zie mijn berichten op pagina 4 ;-)
Tanganyika, it's a kind of magic.

BooN

Bericht door BooN » 13 okt 2013, 22:47

Gelezen, JCB ;), daarom is er ook op koper getest, wat er niet was dus.
Ik heb zelf niks aan de leidingen gedaan, of aan de boiler. Reageren syno's alleen op koper, of ook op andere metalen?

BooN

Bericht door BooN » 14 okt 2013, 20:56

Niemand die dit weet over de Syno's?

Plaats reactie