Ziekte(n) bij cyphotilapia

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Plaats reactie
andre

Ziekte(n) bij cyphotilapia

Bericht door andre » 02 apr 2014, 10:26

Ik heb ongeveer 4 jaar deze vissen( nog 13 over). Ik heb deze, toen nog jonge vissen, op diverse plaatsen gekocht. Deze dieren verblijven in een aquarium met een inhoud van ongeveer 1000 liter. De waterwaarden zijn goed- waterverversing om de 2 weken( 1/3 van de inhoud. Veel waterbeweging. Laatste inbreng van vissen in het aquarium: ongeveer anderhalf jaar geleden.
In november 2013 begonnen de problemen: schuren, afzonderen, krommen van het lichaam, sterk verminderde eetlust met vermagering tot gevolg. Geen kraters op het lichaam te zien.
Ik vermoedde een besmetting door hexamita. Hexamita van Esha en Flagellol van Sera gebruikt( steeds toevoeging van 3gr.
zout per 100 liter water. Geen positieve reactie van de dieren. Ik heb, met veel moeite, twee exemplaren kunnen uitvangen om ze te laten onderzoeken aan de faculteit diergeneeskunde. Conclusie van de dierenarts: massale besmetting door hexamita. Twee behandelingen met metronidazole naar rato van 0,6 gr. per 100 liter. De behandeling sloeg aan en het probleem leek opgelost.
Midden februari 2014 stak de ziekte opnieuw de kop op. Ditmaal 3 behandelingen met metronidazole naar rato van 1 gr. per 100 liter aquariumwater gecombineerd met zout. De ziektesymptomen zijn verminderd maar niet volledig verdwenen.
Op 01-04-2014 heb ik opnieuw een vis opgeofferd voor een grondig onderzoek- ik wacht nu het resultaat van het onderzoek af.
Ik zit reeds 36 jaar in het "vak" maar ditmaal moet ik passen. Zijn er mensen onder jullie die ook met een dergelijk probleem geconfronteerd werden? zo ja, graag jullie wedervaren.
De theorie die meer en meer naar voor komt is de vermindering van het immunsysteem door onoordeelkundig gebruik van geneesmiddelen of/en door veelvuldige inteelt.

Edin

Re: Ziekte(n) bij cyphotilapia

Bericht door Edin » 02 apr 2014, 12:51

Ziekte is altijd een gevolg van stress. Een eventueel verminderde weerstand is een gevolg van stress.
Dat het veelvuldig kuren de orgaanfuncties van je dieren aan kan tasten geloof ik graag, maar sterk bewijs heb ik nog niet gezien.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Melchior
Contacteer:

Bericht door Melchior » 22 apr 2014, 18:59

Een beetje late reactie, maar toch mijn '2 cents'.

Vervelend dat de vissen niet beter willen worden. Al resultaten terug van de ingestuurde vis?

Wat Edin al aangeeft hebben veel ziekten een onderliggende oorzaak. Dat kan stress zijn door soortgenoten, afwijkende waterkwaliteit of voeding. Maar ook een onderliggende infectie kan secundair heel veel ellende veroorzaken in de vorm van flagellaten (Hexamita) of bijvoorbeeld wormen. Een voorbeeld hiervan is vistuberculose (Mycobacterium marinum), wat het overgrote deel van de aquariumvissen bij zich draagt, maar meestal geen klinische verschijnselen geeft. Dit is een lastige diagnose als het geen typische ontstekingshaarden geeft in het sectiebeeld, omdat de bacterie lastig te kweken is (sommige laboratoria vergeten dat deze bacterie niet groeit bij 37 graden).

Al met al dus belangrijk om heel goed de waterkwaliteit te monitoren (zo wordt bijvoorbeeld steeds duidelijker dat ook kleine hoeveelheden nitriet op de lange termijn schadelijk zijn voor de visgezondheid).
Al is Tropheus nog zo snel, een Petrochromis achterhaalt ze wel!

andre

Bericht door andre » 23 sep 2014, 09:43

Uit de onderzoeksresultaten door de faculteit diergeneeskunde van Merelbeke bleek, dat er geen hexamita meer aanwezig was maar dat er nog een massale infectie was van kieuwwormen. Een intensieve behandeling met formol heeft het probleem opgelost. Tot op heden(23-09-2014) stellen alle dieren het goed in dit aquarium. Wat de oorzaak van de besmetting door hexamita en de kieuwwormen was blijft een vraagteken.
Opgepast met het gebruik van formol( ZEER GIFTIG). Formol ook NOOIT gebruiken met ZOUT.
Hoge doseringen flubenol hadden voorheen geen soelaas geboden.

Plaats reactie