Schimmel

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Plaats reactie
Overflow

Schimmel

Bericht door Overflow » 22 dec 2014, 20:38

Ik zal eerst even mijn probleem toelichten en wat ik er tot nog toe aan heb gedaan en dan het vragenlijstje invullen.

Toen ik mijn wildvang koppel Neolamprologus savoryi kocht zag ik bij aankomst thuis dat de man een beschadigde zijvin had, ik dacht hier niet veel van en liet het zo. Na een drietal weken was dit nog steeds niet genezen en zag ik dat zen andere vinnen ook beschadigd waren. Een aantal dagen later zag ik dat hij schimmelplekken begon te ontwikkelen op de vinnen en toen de vrouw ook duidelijk deze symptomen begon te vertonen besloot ik dan toch om maatregelen te treffen. Ik dacht dat het om de Flexibacter columnaris ging.

Ik heb wat zout in de bak gedaan en ben een dag later begonnen met een Sera Baktopur kuur (vloeibare vorm niet de tablet variant). Na deze kuur te hebben afgemaakt deden de vissen het veel beter. Afgelopen vrijdag ben ik gestopt met de kuur en de vissen leken beter te zijn geworden. Nu heb ik vandaag water ververst (20%) en ben gaan koken. Na het eten kijk ik men bak weer in (twee uur later) en zie dat beide dieren de bek vol hebben met schimmel.

VIS(SEN)
1. Eén of meerdere dieren met verschijnselen? Welke vis(sen)? Wildvang?
antw.: Man en vrouw Neolamprologus savoryi, beide wildvang.
2. Zijn er uiterlijke veranderingen? (kleur, vorm, grootte, plaats, aantal).
antw.: Witte pluizige schimmel rondom de bek.
3. Gedrag: Ademen, vinnen, (on)rust, eten, zwemgedrag en uitwerpselen.
antw.: Gedrag normaal (tot nog toe) eten goed en verdedigen territorium.
4. Wanneer zag je het voor het eerst?
antw.: Vandaag (22-12-2014) een half uur geleden.
5. Hoe is het verloop tot nu toe (erger, mind
er erg, gelijk, wat is veranderd)?

antw.: Erger in vergelijking met eerder ziektebeeld.

ALGEMEEN
1. Behandeling ingesteld/geprobeerd? Waarmee, wanneer en welk resultaat?
antw.: Sera Baktopur kuur volgens beschrijving, vloeibare vorm niet de tablet vorm. Uiterlijke symptomen verdwenen.
2. Afgelopen maanden eerder ziekte in de bak gehad?
antw.: Voor de kuur wel, beschadigde en verslijmende vinnen.
3. Onlangs vissen aangekocht? Zo ja, hoeveel en welke?
antw.: Deze twee dieren, een maand geleden tegelijk met de Telmatochromis vittatus.
4. Iets in de bak gebeurd (inrichting, planten, filtratie, verwarming, voer)?
antw.: Zojuist water ververst en de ruiten vrij gemaakt van alg, niks speciaals verder.
5. Voer: Hoe vaak, hoeveel, droog, vers, diepvries, pellets, vlokken etc.
antw.: Iedere dag droogvoer en om de dag diepvries artemia of rode muggenlarven of een combinatie van die twee.

AQUARIUM
1. Hoe groot is het aquarium?
antw.: 100X50X50
2. Sinds wanneer staat de bak al?
antw.: Sinds 2 oktober.
3. Welke en hoeveel vissen zijn er?
antw.: Vijftal Telmatochromis vittatus, vijftal black mollies en het koppel Neolamprologus savoryi.
4. Waterwaarden en temperatuur? M.n. pH en nitriet zijn belangrijk.
antw.: Waterwaarden zijn (gemeten met druppelsetjes)

pH - 8
NO3 - niet meetbaar dus zeker <0,25
Temperatuur - 24 graden

Mochten er meer waterwaarden gemeten moeten worden kan dit natuurlijk, eventueel kan ik morgen nog langs de speciaalzaak om het exact te laten meten.

5. Hoe en hoe vaak wordt er gefilterd en water ververst? Wanneer het laatst?
antw.: Twee filters op het aquarium, een Tetratec EX700 (700 liter per uur) en een JBL Cristalprofi e1500 (1400 liter per uur), iedere week ververs ik 20% water. Na de kuur heb ik vrijdag 40 procent water ververst en twee dagen over actieve kool gefilterd met een apart binnenfilter zodat ik de bacteriecultuur niet zou verstoren in de potfilters.

En wat foto's van de man.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Mijn vraag is nu, wat is dit en wat kan ik er aan doen? Is het aan te raden om met de Sera Baktopur direct te beginnen? Ik heb vorige week bewust voor de vloeibare vorm gekozen omdat de direct ook meteen een aanslag is op je bacteriecultuur.

diplocyclos

Re: Schimmel

Bericht door diplocyclos » 22 dec 2014, 22:50

Lastige materie vind ik dit altijd.
Hoe gaat het met de vittatus, zijn er vechtpartijtjes tussen de vittatus en de savoryi's, of misschien de savoryi's onderling?
250-85-70
Cyphotilapia sp.North Kabogo

Overflow

Bericht door Overflow » 22 dec 2014, 23:48

De vittatus had vorige week her en der wel wat plekjes schimmel op de vinnen maar hebben er duidelijk minder last van dan de savoryi. Onderling wordt er wel wat gevochten en de kleinste vittatus heeft ook wat kapotte vinnen maar geen last meer van schimmel. Ook heeft de vittatus alfa man een vrouw met eieren in de schelp zitten.

De savoryi hebben duidelijk de overhand in de bak maar blijven wel op hun stekkie rechts onder tussen de stenen. Ik heb ze tot tweemaal toe met elkaar zien vechten, dus met de bekken aan elkaar trekken, maar twee uur later zwemmen ze weer naast elkaar. Misschien is het inderdaad zo dat doordat ze wellicht wonden bij elkaar hebben veroorzaakt, de bacterie oid daar weer vat op heeft gekregen.

De andere verklaring die ik kan bedenken ik dat de savoryi de ziektebron vormen omdat zij nu als eerste weer de symptomen vertonen. De rest heeft er (nog) geen last van.

Edin

Bericht door Edin » 23 dec 2014, 03:11

diplocyclos schreef:Lastige materie vind ik dit altijd.
Hoe gaat het met de vittatus, zijn er vechtpartijtjes tussen de vittatus en de savoryi's, of misschien de savoryi's onderling?
Hier is niks lastigs aan.
Ziektes in aquaria zijn altijd het gevolg van stress.
Al dan niet primair ofwel secundair.

In dit geval, te veel vis, te klein aquarium.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

diplocyclos

Bericht door diplocyclos » 23 dec 2014, 07:52

Dat zal dan waarschijnlijk het probleem zijn...
250-85-70
Cyphotilapia sp.North Kabogo

Overflow

Bericht door Overflow » 23 dec 2014, 09:00

Begrijp me niet verkeerd, ik heb het beste voor met de dieren. Ik was van mening dat ik toch een weloverwogen bestand had samengesteld voor mijn bak. Daarom zag ik stress ook niet als primaire factor van het ontstaan van deze ziekte. Mocht dit wel zo zijn mag ik dan wel de conclusie trekken dat de savoryi een stuk sneller stressen dan de vittatus (het is tenslotte wildvang)? Aangezien de vittatus deze problemen niet ondervinden evenals de black mollies die er ook inzitten.

Het feit is dat er een ziekte in men bak zit. Met een antwoord als "je bak zit te vol" ben ik nog niet geholpen, als het daadwerkelijk zo is dat stress de primaire factor is dan zal het apart plaatsen van de vissen alleen geen uitkomst bieden denk ik, de ziekte zal gewoon doorsluimeren. Ik heb nog een bak leeg staan dus de mogelijkheid is er wel. Daarnaast dacht ik zelf nog dat het wellicht een echte schimmel is en geen bacterie die nu vat heeft op de vissen. Aangezien een schimmel door antibiotica niet wordt aangepakt en het een secundaire infectieziekte is. Dit zou ook wel een logische verklaring zijn in mijn optiek. De vissen zijn verzwakt door de eerdere ziekte en de slijmhuid is aangetast door de antibiotica, dan krijgt de schimmel daar wel vat op.

Ik probeer geen excuses voor mezelf te verzinnen hier, als het daadwerkelijk zo is dat de bak overbevolkt is dan leg ik me daar bij neer. Vooralsnog wil ik nog niks uitsluiten.
Laatst gewijzigd door Overflow op 23 dec 2014, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Overflow

Bericht door Overflow » 23 dec 2014, 20:11

Nou ik weet niet of ik er blij mee moet zijn of niet, maar de savoryi zwemmen nu met een wolk jongen rond. Ik dacht eerst dat het zweefvuil was of jongen van de telmatochromis, maar toen ik eenmaal rustig voor de bak ging zitten kwam er een groepje jongen tussen de stenen uit met moeder savoryi. En ik denk dat ik hieruit kan concluderen dat de schimmel/bacterie de vis van binnen niet heeft aangetast of in ieder geval niet ernstig als ze nog jongen weten te produceren.

Waar ik wel zeker blij mee ben is dat de schimmel sterk is afgenomen, zowel bij de vrouw als bij de man. Tevens ben ik gradueel de zoutconcentratie omhoog aan het brengen tot 0.2%. Hier was ik gister al mee begonnen.

Overflow

Bericht door Overflow » 24 dec 2014, 08:46

Zo snel als de schimmel gekomen is zo snel is deze ook weer met de noorderzon vertrokken. De schimmel is weg en ik hoop dat de vissen goed aansterken door de zoutkuur, waar ik nu mee op 0,15 % zit. De vissen eten beide en beschermen het jongbroed.

Of de bak overbevolkt is? Dat is lastig te beoordelen, maar ik denk het niet. Dit is zeker niet aan het gedrag van de vissen af te lezen. Maar mocht er iets ernstig misgaan heb ik altijd een extra bak achter de hand.

Plaats reactie