Gevechten binnen koppel

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Plaats reactie
Overflow

Gevechten binnen koppel

Bericht door Overflow » 26 jan 2015, 23:23

Alweer een topic in deze rubriek van mijn kant.

Ik heb een wildvang koppel Neolamprologus savoryi met inmiddels al drie nestjes jongen, maar het blijven men zorgenkindjes. Telkens wanneer ik water ververs in de bak gaat het koppel elkaar te lijf. En dit blijft niet bij een stootje het gaat van bekkentrekken tot kieuwenbijten tot elkaar vastbijten in de kop. Zover dat de vrouw haar bovenlip nu flink beschadigt is. De gevechten kunnen wel een dik half uur duren. Vervolgens is de rust wedergekeerd tot de volgende keer water verversen, althans daar lijkt het op, ik zit ook niet 24/7 voor de bak.

De oudste jongen zijn al kleine savoryi's geworden, alles wordt tot nog toe getolereerd in het territorium. De vrouw blijft altijd bij het nest en verlaat de jongen nooit, de vader wil nog wel eens de andere kant van de bak verkennen.

Randinformatie

--------------------------------------------------------------------------------------------

VIS(SEN)
1. Eén of meerdere dieren met verschijnselen? Welke vis(sen)? Wildvang?
antw.: Man en vrouw Neolamprologus savoryi, beide wildvang.
2. Zijn er uiterlijke veranderingen? (kleur, vorm, grootte, plaats, aantal).
antw.: Nee
3. Gedrag: Ademen, vinnen, (on)rust, eten, zwemgedrag en uitwerpselen.
antw.: Buiten het vechten om, normaal, eten als dijkwerkers in vergelijking met een maand geleden en ze hebben inmiddels al drie nesten jongen weten te produceren.
4. Wanneer zag je het voor het eerst?
antw.: Een aantal weken nadat ik ze heb geplaatst, Iets meer dan een maand terug.
5. Hoe is het verloop tot nu toe (erger, minder erg, gelijk, wat is veranderd)?
antw.: De gevechten lijken intenser dan eerder, de beschadigingen in ieder geval wel.

ALGEMEEN
1. Behandeling ingesteld/geprobeerd? Waarmee, wanneer en welk resultaat?
antw.: Heb tot tweemaal toe de bak verduisterd om te kijken of dat effect had, dan stoppen de vissen met vechten.
2. Afgelopen maanden eerder ziekte in de bak gehad?
antw.: Maand geleden een ziekte met succes bestreden.
3. Onlangs vissen aangekocht? Zo ja, hoeveel en welke?
antw.: Nee.
4. Iets in de bak gebeurd (inrichting, planten, filtratie, verwarming, voer)?
antw.: 20% water ververst.
5. Voer: Hoe vaak, hoeveel, droog, vers, diepvries, pellets, vlokken etc.
antw.: Iedere dag droogvoer en om de dag diepvries artemia of rode muggenlarven of een combinatie van die twee.

AQUARIUM
1. Hoe groot is het aquarium?
antw.: 100X50X50, met 96 kg steen erin, genoeg zichtbrekers in de vorm van planten en stenen.
2. Sinds wanneer staat de bak al?
antw.: Sinds 2 oktober.
3. Welke en hoeveel vissen zijn er?
antw.: Vijftal black mollies en het koppel Neolamprologus savoryi.
4. Waterwaarden en temperatuur? M.n. pH en nitriet zijn belangrijk.
antw.: Waterwaarden zijn in de bak (gemeten met druppelsetjes)

pH - 8
NO3 - niet meetbaar dus zeker <0,25
Temperatuur - 24 graden

Waterwaarden uit de kraan

pH - 8
NO3 - niet meetbaar dus zeker <0,25
Temperatuur - heb de kraan afgesteld op 24 graden.

------------------------------------------------------------------------------------------

Ik wordt een beetje radeloos van dit wildvang koppel, dan lijkt het goed te gaan en dan totaal niet.
Eerder advies heb ik ter harte genomen, het koppel heeft de bak nu voor zichzelf afgezien van de black molly's die bovenin zwemmen.

Heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt? Ik tenminste niet en ik kan er ook niet veel over terugvinden op het internet.

Wat ik tot nu toe heb gevonden:

Artikel over Julidochromis marlieri:
http://academic.reed.edu/biology/profes ... mitted.pdf
Regardless of
102 sex, the larger fish was dominant to its mate (as measured by number of mate-directed attacks),
103 and the smaller fish had a smaller home range and spent more time in and around the nest.
Wanneer de mannen groter zijn dan de vrouwen:
Males were the dominant sex, with a higher frequency of mate-
296 directed aggression than females (Fig. 2C; W = 3, N = 9, P = 0.042, ties = 1).
Een forum waar men hetzelfde ervaart bij cichliden in het algemeen:
http://www.cichlid-forum.com/phpBB/view ... p?t=224242
Opposite sex lip locking can often lead to a pair bonding and spawning. It is believed to be a way for two fish to size each other up and decide if they are compatible, as in is the female strong enough for the male and vice verca.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Dan

Re: Gevechten binnen koppel

Bericht door Dan » 27 jan 2015, 16:28

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar je geeft aan dat de vissen vechten na een waterwissel en stoppen als je de bak verduistert
, mischien is het een idee de waterwissels voortaan met een verduisterde bak te doen?
Dan

Overflow

Re: Gevechten binnen koppel

Bericht door Overflow » 28 jan 2015, 10:49

Ja, dat is zeker het proberen waard. Ik ga het maandag eens proberen.

Plaats reactie