Begin van blauwalg

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Jochen

Re: Begin van blauwalg

Bericht door Jochen » 17 okt 2015, 19:27

oostijnoo schreef:Heb je recent het filter verstoord ?
Heeft het filter lang stil gestaan tijdens de vervanging van het leidingwerk ?

Filteren over enkel maar een potfilter maakt het water zuurstofarm.
Zet er een diffusor en luchtsteen bij, hoe meer hoe beter nu. Dit komt de gasuitwisseling ten goede.

De filter heeft ongeveer 20 tot 25min stil gestaan. Heb me nochthans gehaast.
Wat een teleurstelling. Was zo blij dat ik jongen had van mijn Beuscheri's. Nis weer verkakt. Wel heb al enige tranen gelaten ondertussen...

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 17 okt 2015, 19:46

Jochen schreef:

Zet er een diffusor en luchtsteen bij, hoe meer hoe beter nu. Dit komt de gasuitwisseling ten goede.

Wat een teleurstelling. Was zo blij dat ik jongen had van mijn Beuscheri's. Nis weer verkakt. Wel heb al enige tranen gelaten ondertussen...
Oorzaak lijkt mij gevonden...dood filter...
bacteriën toevoegen en om de enkele dagen een beetje blijven verversen.
Goed beluchten !
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Jochen

Bericht door Jochen » 17 okt 2015, 19:57

oostijnoo schreef:
Jochen schreef:

Oorzaak lijkt mij gevonden...dood filter...
bacteriën toevoegen en om de enkele dagen een beetje blijven verversen.
Goed beluchten !

Zucht...
En hoe moest ik dan mijn buizen vervangen hebben? Je moet toch het filter stilleggen om dit te verwezelijken!!

Jochen

Bericht door Jochen » 17 okt 2015, 20:03

Na mijn 1ste waterwissel heb ik er al goeie bacteriën bij gedaan. Na mijn 2de ook en nu net nog s... Nja, het is wat het is...

Wat met mijn Ph en Kh? Hoog genoeg of niet?
Ben blij dat ik de oorzaak weet. Hoe ik het volgende keer wel goed moet doen weet ik nog niet. Mss filterpot in aquarium zetten en filteren maar...

Morgen hoop ik dat ze er beter uitzien.
Laatst gewijzigd door Jochen op 18 okt 2015, 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Rever

Bericht door Rever » 17 okt 2015, 20:36

Oostijno 20/25 minuten een filter stilleggen zou dat nou echt de oorzaak hiervan zijn. Dat heb ik met mijn vorige bak wel vaker gedaan en dan heeft nog nooit tot problemen geleid. Volgens mij zit het meer in de manier van het verschonen van het filter. Jochen filtermateriaal schoongemaakt (uitgespoeld/uitgeknepen) met water uit je bak of kraanwater? Schoonmaakmiddelen gebruikt? Schoonmaakspullen gebruikt die ook voor het huishouden wordt gebruikt? Hoe verschoon jij je filter.....

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 17 okt 2015, 22:48

Een filter "schoonmaken" is altijd ten koste van de opgebouwde biologie.
Dit in combinatie met het schoonmaken van het leidingwerk en flinke waterwissel...tja, allerlei factoren die niet gunstig zijn voor de waterhuishouding.
De biologie aanwezig in de bodem en op de stenen was duidelijk niet voldoende om de vervuiling/vergiftiging van de bak aan te kunnen.
Een potfilter die zolang stil staat en nadien de dode troep de bak terug inblaast...kan dus zorgen voor ellende.

Ik zie hier geen andere oorzaak ...

@Rever: ik verschoon het filter 1 maal per jaar...heeft ook niet meer nodig, is een doortrek-mattenfilter over airliften.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Jochen

Bericht door Jochen » 17 okt 2015, 23:12

Rever schreef:Oostijno 20/25 minuten een filter stilleggen zou dat nou echt de oorzaak hiervan zijn. Dat heb ik met mijn vorige bak wel vaker gedaan en dan heeft nog nooit tot problemen geleid. Volgens mij zit het meer in de manier van het verschonen van het filter. Jochen filtermateriaal schoongemaakt (uitgespoeld/uitgeknepen) met water uit je bak of kraanwater? Schoonmaakmiddelen gebruikt? Schoonmaakspullen gebruikt die ook voor het huishouden wordt gebruikt? Hoe verschoon jij je filter.....
De filter heb ik 'gecontroleerd'!!! Zag dat alles nog redelijk te doen was en heb hem terug ingeschakeld. Maar als ik hem reinig is het 'uitknijpen in bestaand aquariumwater'. In een emmer weliswaar die ik enkel gebruik voor mijn aquarium...

Ik versta er niets van. Wist dat ik mijn filter nie te lang mocht laten stil staan. Maar het is wss zoals oostijnoo zegt:

Een filter "schoonmaken" is altijd ten koste van de opgebouwde biologie.
Dit in combinatie met het schoonmaken van het leidingwerk en flinke waterwissel...tja, allerlei factoren die niet gunstig zijn voor de waterhuishouding.
De biologie aanwezig in de bodem en op de stenen was duidelijk niet voldoende om de vervuiling/vergiftiging van de bak aan te kunnen.
Een potfilter die zolang stil staat en nadien de dode troep de bak terug inblaast...kan dus zorgen voor ellende.

Ik zie hier geen andere oorzaak ...

Jochen

Bericht door Jochen » 18 okt 2015, 04:12

En weer 2 vissen dood... Der is geen verbetering te zien...

Jochen

Bericht door Jochen » 18 okt 2015, 05:09

Nog steeds gen verbetering... Heb nog 2 jongen van mijn Beuscheri's gevonden...

Yogi

Bericht door Yogi » 18 okt 2015, 09:51

Ik vind het een vreemd verhaal namelijk allemaal wat ik lees. Om het maar simpel te houden zou je je vissen tijdelijk onderbrengen in een ander onderkomen met 100% schoon water zonder ze te voeren, een vis zonder ziekte zal snel weer opknappen. Als dit na 2 dagen niet werkt ergens een microscoop opzoeken (bij Wesdijk Barendrecht kan je je vis brengen op de vijverafdeliing en onderzoeken ze hem voor je).

Edwin.
-Yogi from Holland - Gekker moet het niet worden...

M'tijn

Bericht door M'tijn » 18 okt 2015, 11:32

Dit lijkt mij ook niet door het filter te komen. Ook hier is met een stroomuitval het filter wel eens een uur uitgevallen zonder gevolgens voor mijn bak.
Wat inderdaad erg vreemd is is een No3 van 0. Dit is normaal gesproken niet mogelijk bij een draaiende bak. Je bacteriën cultuur werk iig niet en ik denk dat NH3 wel te meten zal zijn, mat mi ook de oorzaak is in deze.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 18 okt 2015, 12:36

Ik heb tijdens een verhuizing van mijn bak ook wel eens de filters 2 uur uitgehad, na het aandoen geen schadelijke gevolgen ondervonden. Ik kan me voorstellen dat er wel bacterie sterfte optreed maar niet in die mate dat het dode vissen op moet leveren.

Zoals m'tijn zegt, tijdens een stroomuitval kan een filter ook gemakkelijk 2 uur zonder stroom staan, hierna moet je wel opletten maar het hoeft geen schadelijke gevolgen te hebben, ik wissel voor de zekerheid altijd een deel van het water. Ik heb nu een UPS aan mn filters staan om tijdens een stroomuitval de filters te laten draaien voor vijf uur.

De oplossing van Yogi lijkt mij een goede, er moet iets verkeerd zitten in de bak, alle vissen uitvangen en in een opvang bak stoppen met vers water zou kunnen uitsluiten dat er iets mis is in je bak. Mocht het hierna nog niet goed gaan zijn de vissen ziek, dan moet je kijken welke symptomen je kan waarnemen.

Mocht je niet de beschikking hebben over een extra bak kun je ook over actieve kool filteren, dit zal een vervuiling in de vorm van schadelijke stoffen kunnen verwijderen.

Jochen

Bericht door Jochen » 18 okt 2015, 12:45

Wat ik nu al opmerk is dat mijn Synodontisn er geen last van hebben, net zoals de jongen van mijn Beuscheri's!
Laatst gewijzigd door Jochen op 18 okt 2015, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 18 okt 2015, 12:49

Jochen schreef:Wat ik nu al opmerk is dat mijn Synodontis er geen last van hebben. Net zoals de jongen van mijn Beuscheri's, geen last van...
De flinke waterwissels kunnen de schadelijke invloed van de oorzaak tijdelijk weggenomen hebben, hou het goed in de gaten en zorg dat je de hierboven genoemde oplossingen in je achterhoofd/paraat houdt voor het geval er weer problemen de kop op steken.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 19 okt 2015, 14:47

Wow, wat een ontzettend *** verhaal, dit is wel even balen.

Hoe is het nu ondertussen met de bak en de vissen?

Ik vind het ook niet echt klinken als een filterprobleem, hoewel het wel iets met je water lijkt te zijn.
Misschien iets van een vervuiling van het een of ander opgelopen? (ik kan me een forumlid hier herinneren die ineens koper in zijn water had welke afgegeven werd door de leidingen van zijn boiler bijv.)

Ik zou filteren over actieve kool (dat bind de metalen/gif), en een diffusor (die zijn echt heel handig! werkt beter dan een luchtpompje) aansluiten.
En de boel goed in de gaten houden, maar het blijft lastig en extreem frustrerend...
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Plaats reactie