Wat heeft deze vis...?

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Plaats reactie
Browne

Wat heeft deze vis...?

Bericht door Browne » 06 apr 2016, 21:17

Ik ben geen expert op ziektes dus hoop hier wat hulp te vinden voor dit beest (ook al is het geen Tanganyika). Beestje zwemt bij een vriend van me die niet weet meer wat er mee te doen...
Vreemde plekken op de vin, lijkt me geen wit-stip want centreert zich tot alleen die vin. Wat is het?

http://myalbum.com/album/5K21hTOKQzC2

Yogi

Re: Wat heeft deze vis...?

Bericht door Yogi » 06 apr 2016, 22:06

persoonlijk zie ik niets aan de vin, alleen wat mogelijke beschadigingen aan de wortel, het begin, net voor de eigenlijke vin begint, als het oppervlakkig en uitwendig maar een kleine beschading is dan zal ESHA 2000 helpen, als er iets diepers onder ligt is Bactopur-direkt 1 van de betere opties.

Edwin.
-Yogi from Holland - Gekker moet het niet worden...

Browne

Bericht door Browne » 06 apr 2016, 22:45

Het begin van de vin idd, rood met witte stippen (nee het is geen paddestoel...) :)

Yogi

Bericht door Yogi » 06 apr 2016, 23:39

lijkt me gewoon een irritatie of een lichte ontsteking, ik zou het eerst proberen met ESHA 2000, een onschuldig middel.

Edwin,
-Yogi from Holland - Gekker moet het niet worden...

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 07 apr 2016, 19:33

Het is het begin van een stressknobbel, dat hebben Midders wel vaker en dat komt alleen op die plek voor. Dat is meestal aan 1 kant van de kop.

Je kunt het behandelen door (zee)zout aan het water toe te voegen, in de verhouding van 1 of 2 gram per liter en dan opbouwend over een aantal dagen, dus niet gelijk de hele dosering toedienen.

Je kunt veilig zo'n zoutkuur doen. Ik zou medicijnen verder achterwege laten

Maar meestal verdwijnen stressknobbels vanzelf na verloop van tijd. Ook zonder met zout te behandelen.
Het is niet iets ernstigs, maar het betekent wel dat de vis stress heeft.

Deze vis lijkt mij een flowerhorn (d.w.z. kruising van verschillende ~Midders). Bij grotere Midders is het belangrijk om toch minimaal zo'n 1/3 deel van de bakinhoud per week te verversen.

Overigens kunnen lang niet alle vissen tegen een zoutkuur. Veel Zuid-Amerikaanse vissen (cichliden) trekken dit niet. Waaronder bijvoorbeeld ook L-nummers. Zitten er zulke vissen bij deze vis in de bak, dan zou ik dus van een zoutkuur afzien en gewoon wachten totdat het weer verdwijnt.
2.70 x 0.85 x 0.60m

Plaats reactie