kieuwwormen

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
de ware

kieuwwormen

Bericht door de ware » 20 nov 2017, 13:01

Ik heb sinds een aantal weken 14 stuks cyphotilapia gibberosa van Martin, grootte variërend van een 3cm tot een 5 cm.
Deze zitten voorlopig in een uitgroeibakje van een 100l.

Groeien goed, eten goed, zien er perfect gezond uit.
Het voorbije weekend is mij echter opgevallen dat ze van tijd trillen met de vinnen alsof ze iets willen afschudden, vaak gevolgd door een duik naar de bodem om et hun flank / kieuwen langs de bodem te schuren.
Niet continu, maar blijkbaar voldoende om op te vallen en mijn aandacht te trekken...

Mogelijk kieuwwormen. of iets anders?
Dit weekend heb ik sowieso al een doosje mycopur van SERA meegenomen, dat zou moeten geschikt zijn als behandeling bij kieuwwormen.

Iemand enig idee om het kwaad kan hiermee sowieso een behandeling te geven - niet zeker zijnde dat het een kieuwwormeninfectie betreft?

oostijnoo

Re: kieuwwormen

Bericht door oostijnoo » 20 nov 2017, 13:14

Ik denk niet dat er wormen/parasieten via Martin zijn vissen zijn meegekomen.
Tal van mensen hebben daar al jongen van gekocht, nooit iets over vernomen.
Of Martin moet recent nieuwe vissen hebben aangeschaft...? Maar dat denk ik niet.

Zit er nog iets anders van vis in die opgroeibak van je ?

Colombo Lernex is een bewezen medicijn tegen meerdere parasieten/wormen.
Heb ik goede ervaringen mee.
Het andere ken ik niet.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

de ware

Bericht door de ware » 20 nov 2017, 16:18

Ik ga er ook helemaal niet van uit dat de kieuwwormen (of whatever er aan de hand is) van bij Martin komt.
Wat mij betreft kan dat van overal komen...

In de opkweekbak zitten enkel de Mikula's.
Het was echter niet de bedoeling deze nog een tijd afzonderlijk te houden, bij thuiskomst stond die bak nog niet klaar.
Om de opstart te versnellen heb ik filtersponzen uit de grote bak gebruikt in de filter van de opgroeibak. Op die manier kan dus om het even welke infectie uit de grote bak ook in de opgroeibak zitten. Alles in de grote bak komt van bij Verduijn, ondertussen toch ook al een klein jaar geleden.
In de grote bak loopt alles als een trein.

Vraag is en blijft of een eventuele behandeling kwaad kan als het uiteindelijk toch geen kieuwwormen zouden blijken.
Ik probeer deze avond wel eens of ik het schuurgedrag deze avond op film kan krijgen...

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 20 nov 2017, 16:53

Kieuwwormen/parasieten komen zomaar niet uit de lucht vallen.
Ze komen steeds met een "host".

Dus of ze komen van Verduin of van bij Martin.
Ik ga uit van Verduin, de mogelijk bron dus.
Aangezien er geen indicatie is van een besmetting in de grote bak, zou er geen besmetting zijn in de opgroeibak.
Dus hebben de jonge Gibberosa geen parasieten/wormen.

Kuren is steeds een aanval op de vis.
Ingewanden en geslachtsdelen krijgen een dreun. Kuren zonder dat je weet waartegen lijkt me onzinnig.

Mogelijk hebben de Gibberosa last van de watersamenstelling, kan vanalles zijn.
Ik heb eens gelezen dat verhoogd nitraat zelfs kan leiden tot schuurgedrag.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 20 nov 2017, 17:44

Hier zwemmen sinds een kleine anderhalve week ook 11 mini Mikula's van Martin. Vissen is niks mis mee.
Mijn halfwas Mikula schuren soms ook langs de bodem. Maar geen noemenswaardige verschijnselen van kieuw wormen.
Ik zeg meestal: wij mensen hebben ook wel eens jeuk. :lol:

de ware

Bericht door de ware » 20 nov 2017, 17:46

sieb amoraal schreef:
20 nov 2017, 17:44
Hier zwemmen sinds een kleine anderhalve week ook 11 mini Mikula's van Martin. Vissen is niks mis mee.
Mijn halfwas Mikula schuren soms ook langs de bodem. Maar geen noemenswaardige verschijnselen van kieuw wormen.
Ik zeg meestal: wij mensen hebben ook wel eens jeuk. :lol:
Das waar, maar wij kunnen krabben :D
Ik hou het verder in het oog en doe deze avond eens een watertest...

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 20 nov 2017, 17:57

vrienden,
mijn multis vertonen schuurgedrag als de carbonaathardheid KH te laag is van mijn water.
Je hebt ongetwijfeld al de waterwaarden al nagekeken maar ik wou het toch maar meegeven.
Multis zijn uiteraard geen mikula's :wink: 3
LW
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black
198x60x60wh 20 paracyprichromis blue neon // 3/3 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 1/1 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

martin

Bericht door martin » 20 nov 2017, 18:33

Balen dat de jonge mikula's ergens last van lijken te hebben, maar zo te lezen doen ze het naast het schuren gelukkig verder prima. Bij mij geen bijzonderheden en ik heb de resterende jongen die hier anderhalve week geleden zijn vertrokken ook niet zien schuren of ander vreemd gedrag zien vertonen.

Ik heb niet veel verstand van visziekten, maar waar ik gelijk aan denk is de waterkwaliteit of watersamenstelling. Een goede waterverversing kan vaak al wonderen doen en zeker in een verse of kleine bak. Al kan afhankelijk van de watersamenstelling te veel vers water in 1 keer ook juist voor vreemd gedrag zorgen. Ik ververs mijn bakken 1 keer per week voor 30 a 40%.

Hopen dat de klachten snel verdwijnen en de mikula's lekker naar de grote bak kunnen!

Heb je toevallig iets aangepast aan het voer dat ze krijgen?

de ware

Bericht door de ware » 21 nov 2017, 09:51

Filmpje volgt.

Gisteren de waterwaarden eens nagemeten.
PH 8,2
KH 13
Nitriet 0

Water wordt dagelijks ongeveer 15% ververst.
Vissen krijgen uitsluitend diepvriesvoer. Hoofdzakelijk artemia, af en toe wat mysis en een andere mengeling die ik nog had staan.
Het enige wat in de voeding is gewijzigd is dat ze sinds een tweetal weken ook wat diepvries zalm krijgen (hebben ze een drietal keer gehad).
Lijkt mij vreemd dat het daar zou aan liggen maar dat verdwijnt voorlopig even uit het aanbod...

In ieder geval nog niks dramatisch aan de hand, behalve het schuren doen ze het bijzonder goed.

@ Martin
De kleinste Dreumes (van Bjorn) is bijna groot genoeg om naar de grote bak te kunnen.
Nu is het wel zo dat de Leleupi's net met een nest jongen zitten (die wonder boven wonder al een week weten te overleven in de grote bak).
Een van de ouders verdedigt momenteel nogal fanatiek een hoek van de bak, ik wacht dus sowieso nog wat met het overzetten van de mikula's.

Erwin8
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 21 nov 2017, 10:43

Als je echt kieuwwormen hebt...moet je kuren. ( zou ik kuren)

Pure Praziquanel, is veilig - goedkoop en je kan het een tijdje aanhouden - nadeel : sommige vissen eten niet meer zolang de kuur duurt.

je hebt nog Tremazol van Sera en .... Bilosil van Manaus. ( mijn discus - vrienden zijn van de Bilosil erg tevreden)

Zou ook nooit vissen die kieuwwormen hebben - gehad hebben direct bij de andere vissen zetten, ( zou wel eens kunnen dat je alles moet gaan kuren) een flinke quarantaine periode is aan te raden.
http://www.tanganyika.nl/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

de ware

Bericht door de ware » 21 nov 2017, 10:50

Erwin8 schreef:
21 nov 2017, 10:43
Als je echt kieuwwormen hebt...moet je kuren. ( zou ik kuren)
Ben vrij zeker dat ik geen kieuwwormen heb. Bij gebrek aan kieuwen... :lol: :lol: :lol:

Vraag is natuurlijk hoe ik het met voldoende zekerheid kan te weten komen.
Filmpje van gisterenavond komt er straks aan. Hopelijk brengt dat wat duidelijkheid.

de ware

Bericht door de ware » 21 nov 2017, 12:47

Kieuwwormen, the movie,

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 21 nov 2017, 17:47

Zou ten eerste een bodem bedekking ( lees een zand bodem)in de bak doen. Die stakkers worden knetter gek van al die spiegelbeelden om zich heen van al dat glas.
En zorg voor wat extra kleine pvc buisjes. :mrgreen:

martin

Bericht door martin » 21 nov 2017, 18:04

Helemaal eens met Sieb. Ik zou zeker een dun laagje zand toevoegen om de vissen meer rust te geven. Daarnaast lijkt op het filmpje het wateroppervlak weinig beweging te hebben. Misschien zie ik het verkeerd, maar je zou de uitstroom van het filter meer op het oppervlak kunnen richten zodat er een goede rimpeling ontstaat. Dit zal de watersamenstelling zeker bevorderen.

de ware

Bericht door de ware » 22 nov 2017, 08:36

OK, thx voor de adviezen.

In afwachting van een zandbodem (waarschijnlijk pas dit weekend) hebben ze al wat extra PVC pijpjes ter beschikking.

Ik probeer ook nog vandaag een verwarmingselement aan te schaffen.
Bak draait momenteel enkel op omgevingswarmte (staat in de ruimte waar de grote bak staat) en de filter pompt water door een huis-tuin & keuken warmtewisselaar die in de bioloog van de grote bak hangt. Deze morgen gemeten was de temperatuur bij de Mikula's 23,9°, waarschinlijk iets te weinig...

Betreffende de filtering,
Op het filmpje zie je enkel de uitstroom van het interne bioloogje.
Aan de linkerkant is er nog bijkomend een filter met airlift. Die geeft wel wat beweging in het wateroppervlak en in ieder geval veel zuurstof in het water.

Plaats reactie