Witte ontlasting bij nieuwe groep tropheussen

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Remko

Witte ontlasting bij nieuwe groep tropheussen

Bericht door Remko » 16 mar 2019, 22:19

Beste mensen, sinds 2 weken heb ik een nieuwe groep wildvang chipimbi’s. Beetje dom maar toch wat gerommeld in het aquarium, door vallisneria te plaatsen en een stromingspomp bij te plaatsen. In combinatie met verandering van voer heeft dat toch voldoende stress opgeleverd. Eergisteren zag ik dat een van de vissen een witte sliert achter zich had hangen en vandaag had de helft van de groep hier last van. Op de valreep heb ik flagelex van Colombo kunnen kopen maar kon niet meer aan bactopur direct komen. Ik had hier op de site gelezen dat dit geadviseerd wordt om tegelijk te behandelen.
Is het raadzaam om dit bij de nabehandeling alsnog te doen of niet?
De vissen zwemmen in princiepe nog kwiek rond dus ik heb het idee dat ik er vroegtijdig bij ben...

b]VIS(SEN)[/b]
1. Eén of meerdere dieren met verschijnselen? Welke vis(sen)? Wildvang?
antw.: gisteren zag ik een vis met een witte sliert achter hem aan, vandaag waren het bijna alle WV tropheussen
2. Zijn er uiterlijke veranderingen? (kleur, vorm, grootte, plaats, aantal).
antw.: een tropheus oogt wat flets... zie verder weinig bijzonders
3. Gedrag: Ademen, vinnen, (on)rust, eten, zwemgedrag en uitwerpselen.
antw.: eten minder gepassioneerd, laten zelfs wat eten ongemoeid
4. Wanneer zag je het voor het eerst?
antw.: gisteren
5. Hoe is het verloop tot nu toe (erger, mind
er erg, gelijk, wat is veranderd)?

antw.: binnen een dag heeft de helft van de groep witte slijmerige ontlasting

ALGEMEEN
1. Behandeling ingesteld/geprobeerd? Waarmee, wanneer en welk resultaat?
antw.: vandaag behandeling flagelex gestart
2. Afgelopen maanden eerder ziekte in de bak gehad?
antw.: vissen zijn net 2 weken in mijn bezit
3. Onlangs vissen aangekocht? Zo ja, hoeveel en welke?
antw.: 20 wildvang tropheus chipimbi’s
4. Iets in de bak gebeurd (inrichting, planten, filtratie, verwarming, voer)?
antw.: kregen bij de leverancier tropical spirulina en bij mij Osi gecombineerd met hikari spirulina sinking korrels
5. Voer: Hoe vaak, hoeveel, droog, vers, diepvries, pellets, vlokken etc.
antw.: 3 x daags osi spirulina, 1 x daags sinking korrels

AQUARIUM
1. Hoe groot is het aquarium?
antw.: 160x70x60
2. Sinds wanneer staat de bak al?
antw.: 4 jaar
3. Welke en hoeveel vissen zijn er?
antw.: 5 synodontis petricola, 1 mast. Ellipsifer
4. Waterwaarden en temperatuur? M.n. pH en nitriet zijn belangrijk.
antw.:ph 7 nitriet <0,3. 27 graden
5. Hoe en hoe vaak wordt er gefilterd en water ververst? Wanneer het laatst?
antw.: 2 x eheim pro 3, eens per maand wordt helft water ververst

oostijnoo

Re: Witte ontlasting bij nieuwe groep tropheussen

Bericht door oostijnoo » 16 mar 2019, 23:15

Enkel voeren met vlokken ! Vlokvoer wordt beter verteerd.
Zeker bij WV dieren.
Na enkele maanden kan je ander voer introduceren.
Bactopur direct gaat de mogelijke bacteriële infectie na de flagulaten aanpakken.
Zou ik zeker combineren.

Tropheus heeft baat bij flinke waterverplaatsing en gasuitwisseling...ja, airliften is hier nuttig.

Mijn inziens moet je ook meer verversen, wekelijks 30% is geen luxe.
Succes !
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Baars

Bericht door Baars » 17 mar 2019, 09:19

Wat krijgt je m.ellipsifer trouwens voor voer?
Kan je wat specifieker zijn over de hikari korrels die je geeft, welke soort geef je precies?

Ik zou inderdaad ook wat meer (wekelijks)waterwissels doen.
Extra stroming die je hebt toegevoegd is alleen maar goed en zie ik niet als een (mogelijke) boosdoener.
Je kan ook een luchtpomp onder je stromingspomp zetten , daar zullen je vissen baat bij hebben, zeker nu je aan het kuren bent.

Voor de rest, als je in de toekomst toch korrels wilt geven, zou ik een minimale hoeveelheid geven en altijd enkele minuten voor weken in water
alvorens je het aan de vissen voert.

Remko

Bericht door Remko » 17 mar 2019, 14:07

Bedankt voor de reacties. Bij de herhalingskuur van flagelex start ik dus met de bactopuur direct. De korrels van hikari die ik geef zijn de mini pellet sinking ciclid excel. Dit voer ik als extra zodat de mastacembles en syno’s op de bodem en tussen de stenen hun voer kunnen vinden. Niet zozeer bedoelt voor de tropheussen. Ik voer dit tegelijk met de spirulina vlokken in de avond zodat de tropheussen zich op de vlokken kunnen storten...

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 17 mar 2019, 14:25

Ipv de korrels zou ik persoonlijk voor garnalenmix van Boerlage gaan. Dit ook heel goed voor alen en syno's. En voor de Tropheus geen probleem.

justin

Bericht door justin » 17 mar 2019, 14:31

Je kan de M. Ellipsifer ook voeren door middel van een grote tang met een stukje wit vis of garnaal er op.
Zo weet je zeker dat de aal genoeg dierlijke voeding binnen krijgt en de overige vissen het niet opeten.

Wat mijn voorgangers al aangegeven is wekelijks water verversen aan te raden ipv maandelijks.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 17 mar 2019, 14:41

justin schreef:
17 mar 2019, 14:31
Je kan de M. Ellipsifer ook voeren door middel van een grote tang met een stukje wit vis of garnaal er op.
Zo weet je zeker dat de aal genoeg dierlijke voeding binnen krijgt en de overige vissen het niet opeten.

Wat mijn voorgangers al aangegeven is wekelijks water verversen aan te raden ipv maandelijks.
Dat is zowat het slechtste “advies” wat je kan geven aan iemand die Tropheus heeft in de bak...de Tropheus gaan dat stuk vis niet aan hun laten voorbij gaan als ze de kans krijgen.

De beste oplossing werd al gegeven...dat is inderdaad garnalenmix van Boerlage.
Alle Tanganyikanen doen het bijzonder goed op dat voer.
300x220x95

justin

Bericht door justin » 17 mar 2019, 15:58

Op het moment dat je de overige vissen voert kan je best met een tang de aal apart voeren.
Dit heeft bij mij altijd goed gewerkt.

Hoe gaat het nu met je vissen, heb je het idee dat de medicatie aanslaat?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 17 mar 2019, 16:08

justin schreef:
17 mar 2019, 15:58
Op het moment dat je de overige vissen voert kan je best met een tang de aal apart voeren.
Dit heeft bij mij altijd goed gewerkt.
De aal apart voeren is niet het probleem, daar ging het ook niet om.
Het risico dat de Tropheus een stuk van die vis nemen, wat ze eigenlijk zowiezo zullen doen als ze kunnen, is gewoon te groot.
En daarbij komt nog dat Tropheus die al verzwakt/ziek zijn je dus niet moet gaan blootstellen aan nog extra ellende door stress vanwege handvoeren aal.

Ik heb verschillende alen gehouden en deze deden het trouwens prima op Spirulina.
300x220x95

Baars

Bericht door Baars » 17 mar 2019, 16:17

Remko schreef:
17 mar 2019, 14:07
Bedankt voor de reacties. Bij de herhalingskuur van flagelex start ik dus met de bactopuur direct. De korrels van hikari die ik geef zijn de mini pellet sinking ciclid excel. Dit voer ik als extra zodat de mastacembles en syno’s op de bodem en tussen de stenen hun voer kunnen vinden. Niet zozeer bedoelt voor de tropheussen. Ik voer dit tegelijk met de spirulina vlokken in de avond zodat de tropheussen zich op de vlokken kunnen storten...
De combi van vissen is niet de meest ideale combi.
Heb zelf ook de combi m.ellipsifer en tropheus, maar ik zou dat zeker niet adviseren.
Wat ik zelf doe om er voor te zorgen dat de m.ellipsifer voldoende voeding binnen krijgen, maar toch de kans dat de tropheus mee eten tot een minimum beperk, is voeren uit een fles.

Ik doe dat als volgt: eerst de tropheus voeren, direct daarna doe ik voer in een kleine fles, bedoelt voor de m.ellipsifer in een hoek. Zorg er wel voor dat je er altijd bij bent en dat de fles na max. een half uur er uit gaat als er nog voer in zit.
De m.ellipsifer zijn de enige die in de fles kunnen, aangezien het gat te klein is voor de meeste vissen, daarnaast hebben de meeste vissen bij mij geen aandacht voor deze fles met voer. Theoretisch zouden de jonge vissen er in kunnen, maar in de praktijk durven ze vaak niet naar binnen.

Voor mij de oplossing, maar nogmaals zal ik deze combi niet adviseren.

Remko

Bericht door Remko » 17 mar 2019, 17:35

De vissen lijken het naar mijn idee nog steeds goed te doen, jagen nog steeds achter elkaar de bak door en de kleine hoeveelheden vlokken die ik geef word helemaal opgegeten. Vanmorgen was er ook een stel aan het paren en zwemt er nu een vrouwtje met een bek vol. De witte ontlasting hangt nog achter de vis aan maar dat zal nog wel een par dagen duren.
Een jaar of 10 terug had ik ook een groep tropheussen en een mastacembles en dat ging prima op de spirulina. De mastacembles die ik nu heb, heb ik van iemand overgenomen en was hem al aan het overwennen naar spirulina voor de tropheussen erbij rondzwommen. De mastacembles is behoorlijk van formaat, zo’n 35 cm en laat zich alleen snachts zien. Overdag houd hij zich verscholen achter/ onder een flinke steen. Een stuk vis voeren ga ik niet doen, dat lijkt me te risicovolle iedere dag gerommel in de bak lijkt mij ook niet bevorderend voor de tropheussen. Maar de garnalen mix achter de rots brengen waar de aal verstopt zit lijkt mij geen gekke optie al wacht ik daar wel mee tot de kuur afgelopen is en de rust terug is in de bak.
Het waterverversen zal ik inderdaad vaker moeten doen. In mijn

Remko

Bericht door Remko » 18 mar 2019, 19:15

Vandaag een ‘plaat’ garnalen mix gehaald van jan boerhave en een stukje laten ontdooien. Wat mij opviel was dat het stukje na een uur nog steeds een compacte brok was. Met een vork kun je het klein krijgen maar het lost niet vanzelf op. Aangezien ik dit niet eerder geboerd heb vroeg ik mij af of dit zo hoort en hoe jullie dit voeren aan de vissen?
Met de vissen gaat het goed, de ontlasting krijgt weer kleur, gelukkig

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 18 mar 2019, 19:34

Remko schreef:
18 mar 2019, 19:15
Vandaag een ‘plaat’ garnalen mix gehaald van jan boerhave en een stukje laten ontdooien. Wat mij opviel was dat het stukje na een uur nog steeds een compacte brok was. Met een vork kun je het klein krijgen maar het lost niet vanzelf op. Aangezien ik dit niet eerder geboerd heb vroeg ik mij af of dit zo hoort en hoe jullie dit voeren aan de vissen?
Met de vissen gaat het goed, de ontlasting krijgt weer kleur, gelukkig
Dit is normaal, het is het bindmiddel wat er in zit.
Je kunt het in brokjes voeren. Wel spaarzaam mee beginnen. De Tropheus darm moet wel wennen aan dit voer.
Beste is om eerst wat spirulina te voeren en daarna een beetje van Boerlage. De aal zal na verloop van tijd ook gek op dit voer zijn. Ze kunnen komplete brokken garnalen mix naar binnen schuiven

Remko

Bericht door Remko » 19 mar 2019, 21:06

Weer even een korte update... de vissen lijken het goed te doen, de ontlasting ziet er normaal uit en er word prima gegeten. Afgelopen zaterdag ben ik de eerste behandeling flagelex gestart en morgen wil ik de herhalingskuur starten. Moet ik hiervoor eerst de helft van het water verversen of juist niet? Als ik zo terug lees over de bactopur direct dan lees ik dat het heftige medicatie is. Gezien de vissen naar mijn idee geen rare dingen vertonen twijfel ik of ik dit wel toe moet voegen. Wat is jullie advies en ervaring hiermee?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 19 mar 2019, 21:27

Kuren voor 4 dagen...weekje tussen laten...kuur herhalen.
Telkens flink water wisselen voor de kuur.
Tijdens het “weekje tussen” actieve kool in de bak.
Filter niet verstoren.
Een kuur is het meest werkzaam de eerste 4 dagen.

Elk medicament is heftig, zeker Metronidazol.
Bactopur direct zou ik toch doen om het risico op bacteriële infectie door de flagulaten, uit te sluiten.
300x220x95

Plaats reactie