Witte ontlasting bij nieuwe groep tropheussen

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
oostijnoo

Re: Witte ontlasting bij nieuwe groep tropheussen

Bericht door oostijnoo » 02 apr 2019, 12:55

Baars schreef:
02 apr 2019, 12:19
Stijn,

Even wat beter lezen.
De reactie was naar sieb, v.w.b "vreemd dat je het een vreemde redenatie vind"

De reactie daaronder was algemeen voor zowel jou als sieb bedoelt.
In jou reactie heb je het over dat de "dieren resistent" worden, daar heb ik het "totaal" niet over gehad.
Ik heb het gehad over dat er een "nitriet" kan volgen, als je de dosis er in een keer ingooit, niet meer niet minder.

Jammer dat het allemaal weer zo "persoonlijk" word opgevat en eveneens dat er een andere interpretatie word gegeven.
Ik heb jou geen beginner genoemd, lees gewoon even goed, dat scheelt.
Hoe je het nu wenst te draaien maakt me niet uit.
Ik lees en begrijp/interpreteer het zoals jij het weergaf.
Het nu even snel gaan rechttrekken...dacht het niet.

Feit is en blijft dat je een kuur hoort te doen zoals het moet. Dus niet in stappen verdeelt over enkele uren.
Dat is gewoon fout advies.

Ik heb niets persoonlijk gemaakt...dat deed jij met je “dubbelzinnige” reactie.

Voor de rest maak ik hier ook geen woorden meer aan vuil.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 02 apr 2019, 16:30

oostijnoo schreef:
02 apr 2019, 12:55
Baars schreef:
02 apr 2019, 12:19
Stijn,

Even wat beter lezen.
De reactie was naar sieb, v.w.b "vreemd dat je het een vreemde redenatie vind"

De reactie daaronder was algemeen voor zowel jou als sieb bedoelt.
In jou reactie heb je het over dat de "dieren resistent" worden, daar heb ik het "totaal" niet over gehad.
Ik heb het gehad over dat er een "nitriet" kan volgen, als je de dosis er in een keer ingooit, niet meer niet minder.

Jammer dat het allemaal weer zo "persoonlijk" word opgevat en eveneens dat er een andere interpretatie word gegeven.
Ik heb jou geen beginner genoemd, lees gewoon even goed, dat scheelt.
Hoe je het nu wenst te draaien maakt me niet uit.
Ik lees en begrijp/interpreteer het zoals jij het weergaf.
Het nu even snel gaan rechttrekken...dacht het niet.

Feit is en blijft dat je een kuur hoort te doen zoals het moet. Dus niet in stappen verdeelt over enkele uren.
Dat is gewoon fout advies.

Ik heb niets persoonlijk gemaakt...dat deed jij met je “dubbelzinnige” reactie.

Voor de rest maak ik hier ook geen woorden meer aan vuil.
Sluit ik mij volledig bij aan.

Baars

Bericht door Baars » 02 apr 2019, 23:27

Heel dat slappe betoog word ik niet warmer of kouder van.
Je hoeft mij niks in de schoenen proberen te schuiven en al zeker niet voor mij te gaan bepalen wat ik bedoelt heb.

Ik heb me bewijs geleverd, de fabrikant van colombo flagelexx adviseerd overigens ook om de kuur niet in een keer er in te gooien (i.v.m nitriet piek), het kan natuurlijk ook dat ze valse informatie verstrekken :wink: Lees de bijsluiter maar eens.
Ik heb het trouwens niet met fabrikanten hoor, voor dat we daar over gaan roeptoeteren, maar weet zelf dat gif(stoffen) in het aquarium gooien een nitriet piek teweeg kan brengen.

Trouwens nu we toch bezig zijn, zou ik ook graag een bewijs zien van dat vissen resistent worden, als je de kuur er verdeelt in doet over enkele uren.

Voor de rest doe ik niet aan persoonlijke aanvallen, maar ik heb het niet zo met personen die een wit voetje halen , en nee daar bedoel ik jou niet mee stijn, diegene die zich aangesproken voelt die horen we van zelf wel weer :lol:

erwinrietveld

Bericht door erwinrietveld » 13 apr 2019, 10:37

Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat wanneer je medicijnen te snel toedient je een nitriet piek krijgt..Naar mijn idee is het vooral de bactopur direct welke je bacteriën om zeep helpt zodat je pomp in die zin weinig meer zal omzetten en je een nitriet piek krijgt.
Het komt er op neer dat nadat de bactopur direct verwijdert is uit je aquarium je eigenlijk helemaal opnieuw moet beginnen met de opbouw van de goede bacteriën. Dus nadat je de kuur klaar hebt verversen als een malle (70-80% per keer is in dat geval geen probleem naar mijn inzicht) en dat om de dag/twee dagen.
Dit is ook een beetje afhankelijk van je bezettingsgraad, ik had 32 volwassen Tropheus + kleintjes in een twee meter bak en kreeg op een gegeven moment problemen met eten uitspugen, afzonderen en slierten poep. Toen gekuurd met bactopur en Flagellex ging goed maar kreeg daarna ook een grote nitriet piek welke wel een paar weken heeft geduurd en ik zeker de eerste week om de dag 70-80% ververste.
Vooral blijven meten zodat je weet wat er gebeurd. Ook niet te veel voeren is belangrijk dan omdat als je weinig voert er weinig afvalstoffen zijn zodat er weer minder nitriet ontstaat.
Goede beluchting en bacteriën toevoegen kan zeker geen kwaad.

Verder moet ik zeggen dat ik nachtvissen (zoals een aal) een TOTAAL verkeerde combi vind met Tropheus, zowiezo al door het voer maar juist omdat tropheus moet rusten 's nachts en die aal de boel wakker houdt. (wat gebeurd er met jezelf als je 's nachts niet goed slaapt). Ik had Synodontissen bij mijn Tropheus groep en deze heb ik er toen uitgehaald.Er was meer rust in bak (met Tropheus altijd moeilijk) en kreeg meer nakweek.

Succes met je vissen, hoe gaat het nu inmiddels?

Gr. Erwin

Baars

Bericht door Baars » 14 apr 2019, 13:56

Ok, omdat jij er nooit van hebt gehoord... :roll:

Het rare is dat hier lieden rondlopen die altijd "te koop" staan met hun "kennis en kunde", maar constant zaken makkelijk blijven wegwuiven/ontkennen omdat ze er gewoon geen kennis van hebben en te hoogmoedig zijn om dat te erkennen.
Je ziet voor de rest geen enkel overtuigende (wetenschappelijk) argumentatie, zelfs niet als je ze daar nadrukkelijk om vraagt.
Daarentegen krijg je van dit soort lieden prive/intimiderende mails als hun zogenaamde "status" in het geding is gekomen, want daar draait het natuurlijk allemaal om, "status", of omdat zo'n type gewoon ongelukkig is in zijn leven en het nodig vind om dat even af te reageren.
Het heeft allemaal niks met de hobby van doen.
Deze figuren gaan zelfs zover, dat ze meerdere "aliassen" hebben waarachter ze zich verschuilen, in zo'n zielig wereldje leven ze dus.
Het trieste van alles is, is dat ik sommige van deze lieden ook over de vloer heb gehad, totaal ander personen zijn het dan opeens, waar ze veel genuanceerder zijn over zaken waarin ze hier op het forum de halve boel afbranden als daar een letter over word gesproken.

Een forum/hobby is er om kennis met elkaar te delen en elkaar op een positieve manier op weg te helpen. Deze lieden hebben duidelijk andere "doelen" en begrijpen niet dat een hobby uit "gelijk"gestemden bestaat, zodoende zie je ze constant pogingen wagen om zichzelf boven andere te zetten. Vandaar dat het hier in het verleden al vaker mis is gegaan op het forum, simpelweg omdat deze figuren niks begrijpen van wat een hobby inhoud en ze keer op keer het forum besmetten met hun negativiteit.

Remko

Bericht door Remko » 16 apr 2019, 16:53

Een kleine update... met de vissen gaat het goed. Het duurde best lang voor de nitriet uit het water was maar door dagelijks te verversen, niet voeren en gedoseerd een bacterie cultuur toe te voegen is het toch goed gekomen. Geen dode vissen gehad gelukkig, ik denk dat de nitrietvergiftiging is gekomen door te veel te voeren. 3 x daags en dan net te veel geven is niet goed, zo is uit mijn ervaring gebleken...
Maar laten we hier gewoon de ervaring met elkaar delen, ieder heeft weer andere ervaringen en daaruit halen we waarvan we denken dat goed is voor de vissen. Een vast recept is er niet, het is geen wiskunde waarbij de uitslag vast ligt.
En ik geloof niet dat iemand bewust iets verkeerd doet, de intentie is altijd verbetering voor de bak!

tangayikacichlid1996

Bericht door tangayikacichlid1996 » 17 apr 2019, 01:28

Bedankt voor het delen en fijn dat het goed is gekomen. Waarschijnlijk over het hoofd gelezen, maar hoe ben je er achter gekomen dat het een nitriet vergiftiging was?

Baars

Bericht door Baars » 17 apr 2019, 23:03

Goed om te lezen dat je in ieder geval de waarschijnlijke oorzaak heb weten te achterhalen,
maar belangrijker dat je geen dode vissen hebt en het nu goed lijkt te gaan! :)

erwinrietveld

Bericht door erwinrietveld » 21 apr 2019, 12:25

Goed dat het beter gaat met je vissen.

Goed, even over de nitriet piek, in de beschrijving van Cerpofor Flagellex wordt er gesproken over een mogelijke pH-shock wanneer de Kh lager is dan 4 en je het middel in een keer in het water gooit.
Een pH-shock is heel wat anders dan een nitriet piek..
Het klopt dus als je kh laag is je het middel het beste in een paar uur tijd kunt toevoegen aan het water, ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat daardoor je vissen eerder resistent zullen worden.
Ik ben natuurlijk een hobbyist en geen bioloog of scheikundige.. Ik denk dat resistentie vooral ontstaat door te vaak en onnodig kuren.

Uiteraard gaat het erom elkaar een beetje te helpen door ervaring te delen, ik begrijp dan ook het vorige commentaar van Baars niet zo goed, hij wekt de suggestie dat ik (Erwin Rietveld) privé en intimiderende berichten stuur, een alias heb of de boel aan het afbranden ben..niets van dit alles is waar.

Baars

Bericht door Baars » 22 apr 2019, 11:52

erwinrietveld schreef:
21 apr 2019, 12:25
Goed dat het beter gaat met je vissen.

Goed, even over de nitriet piek, in de beschrijving van Cerpofor Flagellex wordt er gesproken over een mogelijke pH-shock wanneer de Kh lager is dan 4 en je het middel in een keer in het water gooit.
Een pH-shock is heel wat anders dan een nitriet piek..
Het klopt dus als je kh laag is je het middel het beste in een paar uur tijd kunt toevoegen aan het water, ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat daardoor je vissen eerder resistent zullen worden.
Ik ben natuurlijk een hobbyist en geen bioloog of scheikundige.. Ik denk dat resistentie vooral ontstaat door te vaak en onnodig kuren.

Uiteraard gaat het erom elkaar een beetje te helpen door ervaring te delen, ik begrijp dan ook het vorige commentaar van Baars niet zo goed, hij wekt de suggestie dat ik (Erwin Rietveld) privé en intimiderende berichten stuur, een alias heb of de boel aan het afbranden ben..niets van dit alles is waar.

Je had ook gewoon (met weinig woorden) kunnen zeggen dat je op je teentjes getrapt bent, dan had iedereen je ook wel begrepen.
Mooi "ingepakt" bericht. :lol:

Maar het is niet verwonderlijk als je sinds 2015, 3 berichten hebt geschreven op het forum, waarvan nu 2 aan huilen, napraten/witte voetjes halen bij voorgangers worden gewijd, dat je dan zo'n huilende reactie krijgt. Kortom, wat heb je een enorme bijdrage aan het forum geleverd.
Als je aandacht te kort hebt, geef dat dan gewoon aan en anders gewoon wat beter lezen, voor dat je jezelf het gevoel geeft dat het persoonlijk is.

Plaats reactie