Bactopur plus

ziektebestrijding en -preventie, algen en de waterwaarden
Riny

Bactopur plus

Bericht door Riny » 27 mei 2010, 17:08

Vanwege aanhoudende blauwalg wilde ik Cyannocell gaan kopen, maar kwam er toe achter dat het middel
niet meer geproduceerd mag worden, en ik dus ook helemaal niet meer aan kan komen.

Nu is mij Bactopur plus geadviseerd, wie heeft ervaring met dit middel te gebruiken bij blauwalg ?
"A circle is the reflection of eternity. It has no beginning and it has no end - and if you put several circles over each other, then you get a spiral."
Maynard James Keenan.

Fotoboek meterbak

koopman53

Re: Bactopur plus

Bericht door koopman53 » 27 mei 2010, 17:33

Een bekende aquarium winkel heeft nog een voorraad cyanocell weten te bemachtigen.
Geen idee of ik de naam hier mag neerzetten dus pm maar :wink:

JohnP

Bericht door JohnP » 27 mei 2010, 18:08

Als je een goed middel wil weet alleen niet meer wat het kost.
Colombo cerpofor aerocol tegen blauwalg.
Het zijn capcules die je open maakt en de inhoud daarvan in de bak doe, alle licht uit voor een week en dan weer opbouwen. Zie de site van wesdijk https://www.wesdijk.nl/webshop/aquarium ... sules.html

Riny

Bericht door Riny » 27 mei 2010, 19:10

Is dat veilig voor meervallen John ?
"A circle is the reflection of eternity. It has no beginning and it has no end - and if you put several circles over each other, then you get a spiral."
Maynard James Keenan.

Fotoboek meterbak

JohnP

Bericht door JohnP » 27 mei 2010, 21:56

Phyllonemus schreef:Is dat veilig voor meervallen John ?
Ja dit werkt proma en de Synodontissen hebben er geen last van ze zwemmen nog steeds er zit geen .......groen in het staat niet op de verpakking ik heb gegokt want bij de winkel zeiden ze dat het geen kwaat kon. :wink:

axeman

Bericht door axeman » 31 mei 2010, 15:56

Ik zou voor blauwalgen geen Bactopur gebruiken. Dit middel is hier helemaal niet voor bedoeld.

Edin

Bericht door Edin » 31 mei 2010, 17:24

Want? Schaadt het dan?
Het is niet meer en niet minder dan een bacteriecultuur.
Het kan hoe dan ook geen schade aanrichten, waar middelen als cyanocell e.d. dat zeker wel doen.
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen naar bacteriedodende middeltjes grijpen om blauwalg te behandelen, in 99% van de gevallen is het symptoombestrijding.

Voorbeeld:

Sinds enige tijd heb ik last van blauwalg, ik snapte maar niet waarom. Ik belicht wel echter met een betere lamp sinds kort. Dus, eerst de belichtingstijd verlaagd, werkte een beetje, maar de blauwalg kwam evenhard weer terug.
Warempel, wat bleek, mijn buitenfilter zat vol prut... Filter uitgespoeld, ontdaan van de slijk en warempel, de blauwalg begint al weer te verdwijnen..!

Het stabiliseren van je biocultuur kan zeker leiden tot het afnemen van de blauwalg, immers, de bacterien zorgen voor een goede afbraak van de stoffen waar blauwalg het juist zo goed op doet..!
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

axeman

Bericht door axeman » 04 jun 2010, 10:21

O sorry, ik haalde ectopur en baktopur door elkaar. Het is inderdaad beter om de bron te bestrijden!

berry

Bericht door berry » 05 jun 2010, 23:11

Ik heb de laatste tijd ook last van blauw alg. Ik heb de bodem al gereinigd, tijden het zoektocht naar dode dieren/plantresten. Filter reinigen hielp ook al niet. Verlichting voor dagen uit -> het komt weer terug. Nodige waterverversingen hielpen ook niet bij het bestrijden.

Nu lees ik op de Blauwalgen - Wikipedia dat er een biologisch middel tegen de blauwalg is, nl de Dreissena polymorpha.
Uit onderzoek van TNO-MEP is gebleken dat de driehoeksmossel (Dreissena polymorpha) een effectief middel tegen een blauwalgplaag kan zijn. Deze mosselen zijn in staat om per kg lichaamsgewicht 35 liter water te filteren[bron?] en daar rond de 800 mg stikstof en 80 mg fosfaat uit te halen. Naast (gebonden) nutriënten is de mossel ook in staat om blauwalg direct uit het water te filteren.
Heeft er iemand al eens een expiriment gedaan met deze driehoeksmossel?

Afbeelding

Jordy

Bericht door Jordy » 05 jun 2010, 23:34

Ik.
Maar aangezien je kilo's nodig hebt om om een beetje resultaat te boeken is dit niet haalbaar.
Daarbij krijgen veel vissen door dat die mosseltjes toch best lekker zijn, en weten deze best slim te openen.

Melchior
Contacteer:

Bericht door Melchior » 06 jun 2010, 20:17

En dáárnaast kunnen, zeker in kleinere aquaria, dode mosselen voor een nitrietpiek van jewelste zorgen. Het probleem met mosselen is dat je niet snel genoeg ziet wanneer ze dood zijn...
Al is Tropheus nog zo snel, een Petrochromis achterhaalt ze wel!

berry

Bericht door berry » 06 jun 2010, 23:52

Is er een andere biologische manier, anders dan hierboven beschreven, om de blauw-alg tegen te gaan?

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 07 jun 2010, 17:05

Ik heb in de loop der jaren ALLES al geprobeerd met wisselend succes:
Redfield Ratio, zelfs stro in mijn filter gedaan.

Ben er wel achter dat blauwalg zich het prettigst voelt bij hogere pH en als je dan, zoals wij,
weinig of geen planten (concurenten van de blauwalg) hebt heb je het zo te pakken.
In mijn ZA-bak(ken) die ik had heb ik nooit enig spoor van blauwalg gehad.

Ik weet dat Yogi een ander middel weet en ook waar je het kan krijgen,
maar ik weet de naam niet meer.

Melchior
Contacteer:

Bericht door Melchior » 07 jun 2010, 17:11

berry schreef:Is er een andere biologische manier, anders dan hierboven beschreven, om de blauw-alg tegen te gaan?
Licht wegvangen: eendenkroos, andere drijvende planten / lelies, waterpest.

Lees ook eens: http://www.nvcweb.nl/portal/index.php/n ... equilibria
Al is Tropheus nog zo snel, een Petrochromis achterhaalt ze wel!

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 07 jun 2010, 17:24

Misschien heb je (toch nog) teveel vissen in je bak, Berry?
Meer ontlasting > meer vervuiling > grotere kans op blauwalg.

Het aantal vissen verminderen doet zeker evenwichten veranderen.

Plaats reactie