Project 400x90x80

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
hansb
Contacteer:

Re: Project 400x90x80

Bericht door hansb » 11 apr 2013, 20:37

jinx schreef:
hansb schreef:Daar kan ik mij ook in vinden, ik heb ook een houten bak, wellis waar met een kunststoflaag op het hout dat is gebruikt, maar deze is net als een volglas bak op alle naden gekit met silicone kit, voor beton-plex kan dat niet, dat moet worden gekit met een Polymeer kit (TEC7 o.i.d.)

Iets heel anders......., je kan ook de houten platen beplakken met formica en dan de 90 graden hoeken en kanten allen als een volglas bak kitten en klaar is kees, dan heb je helemaal niets van doen met vloeibare vijver folie en/of Epoxy hars. Het is maar een idee dat mij net te binnen schoot en formica is vrij goedkoop en wel voldoende dik en stevig voor dit doel. Volgens mij houdt silicone kit zelfs op formica, dit zou ik wel navragen, anders een Polymeer kit als b.v. TEC7. Ook beplakken met dun glas is nog een optie, volgens mij zijn er legio mogelijkheden om tot een veilig en waterdicht resultaat te komen ;-)
Zie deze re nu pas, maar formica is niet 100% waterdicht, ik weet uit ervaring dat keukenbladen ook doorlekken in de loop van jaren en die staan niet permanent onder water.
Formica is wel waterdicht, maar aanrechtbladen van keukens zijn op de naden niet waterdicht geplakt, daarom gaat na verloop van tijd het water onder de formica zitten maar dringt zeker niet door de formica heen.
Success is the ability to go from one failure to another, with no loss of enthusiasm!

flyingdutchman

Bericht door flyingdutchman » 12 apr 2013, 13:10

Is epdm niet makkelijker? Makkelijk te verwerken en het gaat, mits juist aangebracht en onbeschadigd, tot 50 jaar mee.

jinx

Bericht door jinx » 12 apr 2013, 13:30

Er zijn zat materialen om mee te bekleden probleem is elke minimale lekkage elk klein scheurtje en je hout gaat er aan.
Probleem met het bekleden zal zijn al die naden en het werken van het materiaal, dun glas zou ik zeker niet durven een houten bak werkt en kan torderen zonder problemen, de meeste bekledingen kunnen daar niet tegen, glas zeker niet.

Ook hoeft het bekledings materiaal maar een beetje osmotisch te zijn en het kost je, je hout op den duur, veel materialen waar van mensen denken dat ze waterdicht zijn, zijn osmotisch en daar kan je hout niet tegen.

Ik geef nog steeds de voorkeur aan epoxy met glasvlies, wel zo makkelijk.
Mensen zijn vaak bang van epoxy want het is maar kort verwerkbaar en moeilijk mensen enz, maar echt het is niet zo moeilijk.
It’s nice to be important, but it’s more important to be nice!

perspicax

Bericht door perspicax » 12 apr 2013, 14:13

Er bestaan speciaal voor aquaria ontworpen platen die met folie overtrokken zijn maar die moeten wel in een frame geplaatst worden. Dit kan met gewone aquarium siliconen. Ik weet niet of je die platen sterk genoeg kan krijgen om ze zonder frame te monteren.
Heb dat eens gezien op aqua tv.

dax

Bericht door dax » 03 mei 2013, 20:30

Op 1 mei de werken aan de bak weer opgestart.

Ondertussen had ik wel het onderstel al in de lak gezet, dit is nu afgewerkt.
Omdat het onderstel na de afwerking van de bak niet meer zichtbaar zal zijn heb ik verf genomen die ik nog had staan, let dus niet op de kleur.

Totaaloverzicht:
Afbeelding

Detail van de verstevigingen:
Afbeelding

Deze verstevigingen zijn 2 maal voorzien, 1 maal in het 2e vak links en 1 maal in het 2e vak rechts. Ik heb ze erin gezet voor de veiligheid, waarschijnlijk waren ze niet nodig.
Je kijkt op de foto's tegen de achterkant van het onderstel aan.

Ik heb gekozen om geen "pootjes" onder het onderstel te plaatsen, de onderste buis komt dus rechtstreeks op een houten multiplexplaat te liggen die eronder geplaatst wordt. Zo wordt de druk/het gewicht beter verdeeld.

koopman53

Bericht door koopman53 » 03 mei 2013, 20:40

Awesome!! Die krijg je echt niet meer stuk!

Hoe ga je die op z'n plek krijgen? Telekraan? :lol:

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 03 mei 2013, 20:46

Ziet er goed uit !
Goed idee die hoek- verbindingen 8-)

Wel een zeer foute "avatar" ...laat die Letrinops Sp Red Cap maar gewoon in het Malawi-meer ... :? :lol:
300x220x95
No lift...like an airlift.

dax

Bericht door dax » 03 mei 2013, 21:08

oostijnoo schreef:Wel een zeer foute "avatar" ...laat die Letrinops Sp Red Cap maar gewoon in het Malawi-meer ... :? :lol:
Die verdwijnt zodra er bewoners in deze bak zwemmen. Deze Red Caps zwemmen nu nog rond in mijn showbak en opkweekbakken. Ik heb hier nog 50 stuks F1 rondzwemmen en deze moeten nog allemaal weg. Ze kleuren momenteel wel geweldig.
Ik zal hier geen directe foto plaatsen (dat is zoals vloeken :lol: he) maar wie de kleuren wil bewonderen Klik (Opgelet is een groot bestandje).

dax

Bericht door dax » 03 mei 2013, 21:31

De werken aan de bak zelf (toch maar een verwarming erbij gehaald om de temperatuur wat op te drijven):

Dit is de eerste maal dat ik met epoxy werk, eigenlijk moet ik zeggen we, want de werken worden steeds uitgevoerd door mijn broer en mij.

Eerste werk is het afronden van de hoeken.

Epoxy aangemaakt en verdikt met vulmiddel totdat we een dikke brij bekwamen. Deze brij in een leeg kitpatroon gedaan en dan aanbrengen in de hoeken:
Afbeelding

Ik had op voorhand al gezocht naar een diameter die gebruikt kon worden om de juiste afronding te krijgen in de hoeken. De diameter van een kitpatroon was hier perfect voor.

Ik heb gebruik gemaakt van een kitpatroon dat half gebruikt is geweest en daarna hard geworden was. In plaats van het kitpatroon in de hoek te zetten en dan met een trekbeweging de afronding te maken kan je beter juist het tegenovergestelde doen nml werken met een duwbeging:
Afbeelding

Voordeel hiervan is dat het epoxy-vulmiddel in de koker terecht komt en niet weggedrukt wordt over de multiplex en hij is herbruikbaar, er komt geen vuil in terecht.
Afbeelding

Vervolgens zet je het kitpatroon terug in de hoek (met iets meer druk van de vorige keer) en nu maak je wel een trekbeweging waardoor het epoxy-vulmiddel mooi afgewerkt wordt.
Afbeelding

Uiteindelijk krijg je dit resultaat:
Afbeelding

De volgende stap is nu alles in de epoxy zetten zodra de hoeken droog zijn. Dit werkje is gepland voor dit weekend. Maar toch al rap 1 buitenwandje geprobeerd om te zien hoe vlot dit ging, het viel reuze mee.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door dax op 28 dec 2013, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

MPS

Bericht door MPS » 03 mei 2013, 21:42

Indrukwekkend project hoor!

Enne, prachtige Letrinops overigens... :)
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

jinx

Bericht door jinx » 04 mei 2013, 10:41

Ziet er allemaal goed uit, mr Boat verkoopt speciaal lege kitspuiten voor het maken van filets reuze handig.

Het belangrijkste ontvetten ontvetten ontvetten en vooral met 2 werken, alleen is best lastig, zorg voor een kleine 1000 wegwerp handschoenen, je vreet die dingen als je met epoxy werkt :)
epoxy dun aanbrengen, want het blijft vrij lang zacht/vloeibaar en voor je het weet heb je vervelende zakkers, op zich wel weer weg te schuren, maar dan kan je niet nat op nat werken.
Iets wat ik met mijn bak toch ook niet voor elkaar kreeg omdat er in werken zo lastig is dus ik heb telkens een laag gedaan, dan schuren en ontvetten, de laatste 2 lagen met zwarte epoxy maar daar kan je elke kleur natuurlijk opzetten.

Ik ga toevallig vandaag mn bak afwerken met 2 componenten PU lak als UV bescherming en dan kan die op zn plek voor de ruit, die is er als het goed is over 2 weken.

veel suc6 met de epoxy vandaag, tis mooi spul maar verwerken is lastig met die plakzooi :)

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 04 mei 2013, 10:58

UV bescherming? Kriebelt er toch nog ergens wat zeewater in je bloed? :)

jinx

Bericht door jinx » 04 mei 2013, 12:49

Nee hoor geen zeewater meer, althans je weet het nooit :roll:

Is eigenlijk meer voor de buitenkant, stabilisatie strips enzo, mijn bak staat redelijk in de zon en epoxy kan daar niet zo goed tegen en ja omdat ik toch naar vrij veel licht ga, dan ook gelijk de binnen kant maar, als ik toch bezig ben :)

Ben wel blij als ik straks klaar ben, kan geen epoxy meer zien :)

dax

Bericht door dax » 05 mei 2013, 12:57

Bak staat ondertussen 1 maal volledig in de epoxy.
jinx schreef:epoxy dun aanbrengen, want het blijft vrij lang zacht/vloeibaar en voor je het weet heb je vervelende zakkers
Als je werkt met rollers ipv met een borstel heb je hier geen problemen mee.

jinx schreef:het blijft vrij lang zacht/vloeibaar ..., dan kan je niet nat op nat werken.
Iets wat ik met mijn bak toch ook niet voor elkaar kreeg omdat er in werken zo lastig is dus ik heb telkens een laag gedaan, dan schuren en ontvetten
Moet ik beamen, bij mij zal het ook telkens ontvetten en schuren worden.

jinx schreef:tis mooi spul maar verwerken is lastig met die plakzooi :)
Helemaal mee eens, je hoeft geen schrik te hebben dat er iets uit je handen valt, als je het loslaat blijft het toch hangen :lol: Gelukkig bestaan er handschoenen.

KeyserSöze

Bericht door KeyserSöze » 05 mei 2013, 17:21

Mooi bakkie hoor, maar ik zou de Lethrinops gewoon lekker behouden :mrgreen:
Mijn exemplaren:
Afbeelding

Plaats reactie