Neolamprologus brichardi

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
polleke

Re: Neolamprologus brichardi

Bericht door polleke » 10 sep 2017, 15:00

los van het feit om het wel of niet te doen,
had ik graag jullie input over wat jullie zouden doen als je hetzelfde zou willen proberen

zoals eerder aangegeven :
mannen zijn mooier met langere vinnen, maar mss iets dominanter
vrouwen hebben mss teveel eileg gedrag en gaan afzetten met schimmels tot gevolg :?

dus wat zou u doen mannen of vrouwen :?:

en hoeveel zouden jullie aandurven 5, 10, 15, 20, 30 :?:

de bak is 250 x 70 x 70
met 8 frontosa mikula een 9 alen een paar similis en een 8 synodontis dwarf en 1 Lobochilotes labiatus

graag jullie idee waarvoor je zou gaan

WaterKip

Bericht door WaterKip » 10 sep 2017, 21:38

polleke schreef:
10 sep 2017, 15:00
los van het feit om het wel of niet te doen,
had ik graag jullie input over wat jullie zouden doen als je hetzelfde zou willen proberen
Ik denk dat er weinig reacties zijn over hoe iemand het zou doen als je dit wil proberen omdat er niemand is die het wil proberen. Of er serieus over na wil denken.
Dus los van de vraag of het goed/verstandig/leuk/goed voor de dieren is moet je volgens mij hiermee rekening houden:
Omdat je alleen mannen of vrouwen wilt krijg je oorlog, dat staat vast. Dus elke N. brichardi (man of vrouw maakt niet uit) gaat een stukje territorium claimen. Mijn ervaring is dat ze een cirkel met een diameter van 30-50cm claimen. In het gunstige geval passen er dus 8 naast elkaar in 250cm in het slechtste (je hebt vissen met een humeur zeg maar) maximaal 5.
Je kunt er ook 30 in doen, dan krijg geen territorium maar constant strijd. Dit gaat doden opleveren en er zullen minder dominante vissen hangen doodsbang in een hoekje van je aquarium.

Dus weinig, 5-8 of 30 is niet leuk om in een aquarium te zien. Bovenstaande heb ik gebaseerd op een aquarium met alleen N. brichardi.
Gezien het bestand wat jij hebt gaat het ook nog gedoe opleveren met de andere bewoners aangezien die ook al een stukje territorium claimen. En de N. brichardi is niet van het soort dat graag een territorium deelt met syno's, L. similis en de L. labatius.

Ik heb zelf de N. brichardi gehouden en weet dus wat deze kan. Ook heb ik een bak gezien waarin een brichardi soort (volgens mij de pulcher) gehouden werd met gibberosa's. Dat wordt op een gegeven moment een plaag, dus ik snap dat je geen koppel wil in je huidige bestand.

Rest mij alleen de vraag, waarom zou je het willen? Als je graag naar de N. brichardi in zijn schoonheid wil kijken zijn er in mijn ogen maar twee opties:
Richt je bak er speciaal op in en laat een koppel een kolonie vormen. En daar kun je in een 250x70x70cm best een paar mooie bewoners bij plaatsen.
Of hang een foto op van de N. brichardi.

polleke

Bericht door polleke » 10 sep 2017, 23:27

@waterkip

al je bevindingen die je beweert zijn gebaseerd op koppels en die maken een territorium

alleen is de vraag als er geen koppelvorming kan plaatsvinden dit dan ook van toepassing is

in mijn ervaring zijn ze dominant en territoriaal als ze jongen hebben

jouw beschrijving van ze claimen een diameter van 25-30 cm gaat volgens mij niet op zonder beide sexe

maar nog eens ik vraag wat jullie mening van hoe en wat en hoeveel
gepreek kan ik in de kerk ook horen, het is toch niet dat iemand eens iets wil dat anders is dan de voorgekauwde versies dat het ook slecht is of daarom slecht dient af te lopen.

als het zover is en het gaat de verkeerde kant uit grijp ik wel in, ik weet dat ik niet op ervaring kan rekenen want er is niemand die het al geprobeerd heeft blijkbaar, dus op voorhand met de vinger wijzen is niet gepast.

nog een kleine noot, degene die mij kennen weten hoe ik mijn vissen behandel en diegene die al bij mij thuis zijn geweest geven mij niets minder dan goede reacties/schouderklopjes op welke wijze mijn aquaria zijn ingericht en hoe ik ze behandel

de reden dat ik dit topic gemaakt heb is ook bewijs dat ik niet over 1 dag ijs ga :D

Erwin8
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 11 sep 2017, 00:00

ik ken iemand die in een aquarium van 1.20 x 50h x 55br tussen de 15 en 20 Aulonocara stuartgranti "Cobue" ( Malawi ) mannen heeft zitten.
De mannetjes zijn zeer agressief tegen elkaar ALS er vrouwtjes bij zitten.
In deze bak heerst er rust, het dominante mannetje, is alleen dominant om "zijn" plaatsje te verdedigen in het aquarium.

Zelf heb ik Tropheus vissen gehad. Op een bepaald moment had ik veel te veel mannetjes onder de jongen die al begonnen te bekvechten op 4 cm...
Ik heb "het teveel" aan mannetjes vanaf dan in een apart aquarium gezet, en hier was er ook geen agressie. Op een bepaald moment had ik 80 volwassen mannen Tropheus moorii "Moliro" apart zitten en dat ging heel goed. Ze zijn later samen gevoegd bij een vriend zijn vissen in een 3 meter bak, met veel vrouwtjes en daar waren er regelmatig toch zware schermutselingen.

Dus ik denk....alleen mannetjes moet lukken en is mooi. Is het natuurlijk? Natuurlijk niet, maar hoeft dat in een aquarium? Ook niet want dan zouden we geen vissen die in het meer een territorium hebben van enkele tientalle meters met zen tienen in een twee meter bak stoppen. Agressie wordt vermeden (geen vrouwen) en Polleke, je hebt iets wat een ander nog niet heeft...
http://www.tanganyika.nl/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

NielsO

Bericht door NielsO » 11 sep 2017, 00:24

polleke schreef:
10 sep 2017, 23:27
gepreek kan ik in de kerk ook horen, het is toch niet dat iemand eens iets wil dat anders is dan de voorgekauwde versies dat het ook slecht is of daarom slecht dient af te lopen.
Mensen denken toch met je mee? Als ze denken dat het niet kan geven ze dat aan, lijkt me toch ook belangrijke informatie. Waterkip geeft een uitgebreide beschrijving. Ook vissen van 1 sexe willen soms een territorium claimen. Het zou inderdaad kunnen dat als je alleen mannen hebt ze rustiger zijn onderling, maar ik denk dat er nog steeds wel een mate van agressie is. De dieren die het kunnen zullen alsnog een stuk territorium proberen te claimen. Solo vissen nemen immers ook een plekje in, zo zit hier een solo n. leleupi apart maar die probeert ook echt wel zijn plekje te claimen. De grootte van het territorium is dan niet vergelijkbaar met het territorium wanneer een koppel jongen heeft, maar er moet nog steeds rekening mee gehouden worden vind ik.

Mocht je het gaan proberen, zou ik alleen mannen aan houden en een stuk of 5-8 zoals Waterkip aangeeft. Ik denk dat je met 5 stuks de vissen in ieder geval de ruimte geeft om hun eigen ding te doen en zelf een plekje te claimen.

polleke

Bericht door polleke » 11 sep 2017, 14:28

@niels

sorry als zeggen dat het "niet kan" dat is niet meedenken en zeker al niet als het niet op ervaring is gebaseerd.

mijn eigen gedacht is om enkel mannen te nemen en een minimum van 15

waarom 15, de n. brichardi is een schoolvis en een school begint aan 15.
neem als vb cyprichromis als je een kleine groep hebt werkt het niet, heb je te weinig mannen heb je een probleem.
al meermaals gezien 1 dominante man jaagt 4 a 5 andere mannen in een hoek met meer mannen lukt dat niet (dat is ook altijd de raad die gegeven word MEER mannen)

zoals Erwin ook aangaf meer mannen minder agressie = meer afleiding

@Erwin
bedankt voor uw bericht daar heb je iets aan, is wel geen zekerheid op slagen maar toch opbouwend geformuleerd :D

WaterKip

Bericht door WaterKip » 11 sep 2017, 20:58

Even mijn reacties in een andere kleur om het leesbaar te houden. :D
Mijn reacties zijn er zeer zeker niet om je ervan te weerhouden om dit uit te voeren, maar zoals je zelf zegt. Bezint eer gij begint. Niet alle ideeën zijn goed om uit te voeren. Al moet je soms ergens beginnen.
polleke schreef:
10 sep 2017, 23:27
@waterkip

al je bevindingen die je beweert zijn gebaseerd op koppels en die maken een territorium

alleen is de vraag als er geen koppelvorming kan plaatsvinden dit dan ook van toepassing is

in mijn ervaring zijn ze dominant en territoriaal als ze jongen hebben

jouw beschrijving van ze claimen een diameter van 25-30 cm gaat volgens mij niet op zonder beide sexe

Mijn ervaring met de lamprologine soorten en ook met de N. brichardi is dat een man of vrouw graag een territorium heeft voor het geval er een andere sexe langkomt. Dus in mijn ervaringen maken ze zeker wel een territorium.
Met alleen maar dezelfde sexe kun je ook koppels krijgen. Ik heb een hele tijd een koppel N. maruguensis gehad. Hecht koppel, maar tot kweken kwam het niet. Wat bleek toen ik ze uitving? Het waren twee mannen.... erg modern die vissen.

als het zover is en het gaat de verkeerde kant uit grijp ik wel in, ik weet dat ik niet op ervaring kan rekenen want er is niemand die het al geprobeerd heeft blijkbaar, dus op voorhand met de vinger wijzen is niet gepast.

nog een kleine noot, degene die mij kennen weten hoe ik mijn vissen behandel en diegene die al bij mij thuis zijn geweest geven mij niets minder dan goede reacties/schouderklopjes op welke wijze mijn aquaria zijn ingericht en hoe ik ze behandel

de reden dat ik dit topic gemaakt heb is ook bewijs dat ik niet over 1 dag ijs ga :D

Als we hier aan de keukentafel zouden zitten dan zou je van mij geen 'gepreek' erbij krijgen. Echter dit is een openbaar forum waar ook onervaren liefhebbers zijn. Het lijkt me niet handig is als die zonder enige waarschuwing lezen dat het een goed idee is om dit uit te voeren.

polleke schreef:
11 sep 2017, 14:28
mijn eigen gedacht is om enkel mannen te nemen en een minimum van 15

waarom 15, de n. brichardi is een schoolvis en een school begint aan 15.
neem als vb cyprichromis als je een kleine groep hebt werkt het niet, heb je te weinig mannen heb je een probleem.
al meermaals gezien 1 dominante man jaagt 4 a 5 andere mannen in een hoek met meer mannen lukt dat niet (dat is ook altijd de raad die gegeven word MEER mannen)

De N. brichardi is geen scholenvis zoals de cyprochromis maar een kolonievormer die gebonden is aan een territorium. Dat vind ik wel een verschil maken.

zoals Erwin ook aangaf meer mannen minder agressie = meer afleiding

@Erwin
bedankt voor uw bericht daar heb je iets aan, is wel geen zekerheid op slagen maar toch opbouwend geformuleerd :D

Wat Erwin aangeeft zijn geen brichardi achtige, elke soort heeft zijn eigen gedrag. Daarom zou ik het heel erg lastig vinden om het vergelijk met Malawi en/of Tropheus te maken.

polleke

Bericht door polleke » 11 sep 2017, 22:32

ik weet ook dat tropheus niet te vergelijken valt
ik heb 4 aquariums met tropheus staan dus ken hun gedrag zeer goed (in hoeverre je dat kan kennen) 8-)

kolonie of school daar zit niet veel verschil in, uiteindelijk worden de jongen ook groot

heb vandaag nog een goede tip gekregen: voor vrouwen kiezen vanwege minder dominant
mijn schrik was dat ze eieren gaan afzetten met schimmels tot gevolg, maar ik heb voldoende alen om de eieren te verorberen :lol:
had ikzelf ff niet aan gedacht :oops:

Plaats reactie