Ideeën?

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
NielsO

Re: Ideeën?

Bericht door NielsO » 13 jan 2019, 11:17

Klinkt wel als een vet idee die tropheus.

Als we toch die kant op gaan.. gobys?

tretofan

Bericht door tretofan » 13 jan 2019, 11:28

Gobies wil ik zeker ooit eens houden.
Vooral de Tanganicodus is favoriet!
Met name omdat deze soort iets minder een pure groenvoer eter is

NielsO

Bericht door NielsO » 13 jan 2019, 11:34

Gobies zijn machtig vet. Staan heel hoog op mijn lijstje van favoriete vissen om te houden, dus kan je ze zeker aanbevelen. :wink:

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 16 jan 2019, 15:15

tretofan schreef:
13 jan 2019, 10:17
Tropheus in een dergelijk bestand ja?
Welke heb je in gedachte? En qua aantallen, een harempje o.i.d.?
Ik heb erg weinig met Tropheus (brichardi Ujiji: WOW!), maar ik vind dit een erg interessant out-of-the-box idee
Een 1.5 meter bak is prima geschikt voor een groep (iets van 20) Tropheus. Dat kan een groep van 1 soort zijn, of je kan bijv een harem Duboisi combineren met een groep Eretmodus (zoals in mijn oude bak) en misschien nog een kleine Petrochromis of Interochromis soort. Cylindricus is in principe niet biotoop-incorrect, en de sumbu's kunnen met de juiste inrichting prima plek krijgen.

Voor diegenen die meelezen: dit advies kan vooral omdat het hier om een bak van 70cm diep gaat. Als de bak maar 50cm diep was, werd het al een stuk krapper...

Wel de hele bak volgooien met stenen trouwens... (behalve waar de alto's zitten :D)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

tretofan

Bericht door tretofan » 16 jan 2019, 15:53

Mooneater schreef:
16 jan 2019, 15:15

Een 1.5 meter bak is prima geschikt voor een groep (iets van 20) Tropheus. Dat kan een groep van 1 soort zijn, of je kan bijv een harem Duboisi combineren met een groep Eretmodus (zoals in mijn oude bak) en misschien nog een kleine Petrochromis of Interochromis soort. Cylindricus is in principe niet biotoop-incorrect, en de sumbu's kunnen met de juiste inrichting prima plek krijgen.

Voor diegenen die meelezen: dit advies kan vooral omdat het hier om een bak van 70cm diep gaat. Als de bak maar 50cm diep was, werd het al een stuk krapper...

Wel de hele bak volgooien met stenen trouwens... (behalve waar de alto's zitten :D)
Thanks voor je input

Een prachtig idee, maar ik vrees wel dat ik dan zo'n ADHD Tropheini bak krijg.

Zo'n harem idee klinkt dan weer leuker :D
Zou je dit alleen met duboisi aandurven of met iedere willekeurige Tropheus?

David

Bericht door David » 16 jan 2019, 18:43

Tropheus is zeker gaaf. Persoonlijk ben ik niet zo enthousiast over harems omdat bij mij de mannen van de harems wel zichtbaar waren maar de vrouwen schuw en verjaagd. Omdat de mannen minder concurrentie hebben kleuren ze ook minder mooi. Het is wel veel rustiger dan een groep Tropheus.

Mijn ervaring is overigens wel dat een groep Tropheus niet druk hoeft te zijn. Die filmpjes en bakken die je ziet zijn vaak situaties waarbij de vissen doorhebben dat er iemand voor de bak staat en als ze denken eten te krijgen. Het hangt verder van je inrichting af en eventuele algengroei, met veel stenen en veel alg is er meer afleiding/rust. Maar zelfs in mijn kale kweekbak zijn de Tropheus relatief rustig als ze niet door hebben dat ik in de buurt ben. Let op, het is natuurlijk wel afhankelijk van wat je definitie is van druk. In vergelijking met mijn Gibberosa’s zijn Tropheus natuurlijk wel druk.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 16 jan 2019, 19:41

David schreef:
16 jan 2019, 18:43
Tropheus is zeker gaaf. Persoonlijk ben ik niet zo enthousiast over harems omdat bij mij de mannen van de harems wel zichtbaar waren maar de vrouwen schuw en verjaagd. Omdat de mannen minder concurrentie hebben kleuren ze ook minder mooi. Het is wel veel rustiger dan een groep Tropheus.

Mijn ervaring is overigens wel dat een groep Tropheus niet druk hoeft te zijn. Die filmpjes en bakken die je ziet zijn vaak situaties waarbij de vissen doorhebben dat er iemand voor de bak staat en als ze denken eten te krijgen. Het hangt verder van je inrichting af en eventuele algengroei, met veel stenen en veel alg is er meer afleiding/rust. Maar zelfs in mijn kale kweekbak zijn de Tropheus relatief rustig als ze niet door hebben dat ik in de buurt ben. Let op, het is natuurlijk wel afhankelijk van wat je definitie is van druk. In vergelijking met mijn Gibberosa’s zijn Tropheus natuurlijk wel druk.
Helemaal mee eens.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

NielsO

Bericht door NielsO » 16 jan 2019, 20:28

Dat graasgedrag is toch echt wel gaaf om te zien :)
Maar ik heb dezelfde angst als jij wbt tropheus Martijn haha.

David

Bericht door David » 16 jan 2019, 21:38

Ter inspiratie hierbij nog een filmpje hoe een grote groep Tropheus relatief rustig kan zijn:

tretofan

Bericht door tretofan » 16 jan 2019, 21:42

Weet je wat het is?
Ik heb in het begin van mijn Tanganyika tijd een groepje Tropheus moori (Kachese meen ik :oops: ) gehad en die hadden dus inderdaad dat ADHD puppyachtige gezenuwenpees en dat vond ik helemaal niks.
Ik wil een bak die natuurlijk oogt en geen afgerichte dolfijnen, als het ware.
Cyphotilapa heb ik ook gehad, erg mooi, maar ik vond het qua beweging net een Discusvis.
Waar ik wel altijd van genoten heb is (Ik bedoel het liefkozend) het Lamprologus tuig, maar ook Xenotilapia en Vedervinnen.
Dus als een harempje Tropheus te doen zou zijn, dan vind ik dat zeker het proberen waard, maar het moet niet ten koste van de diertjes gaan natuurlijk.
De diertjes staan voorop en dan pas mijn wensen.

tretofan

Bericht door tretofan » 16 jan 2019, 21:43

Ja, zoals in deze filmpjes vind ik het mooi.
Gewoon normaal gedrag :D

NielsO

Bericht door NielsO » 17 jan 2019, 10:35

Een groep gobys erbij en een enorme lading stroming kan misschien de nodige afleiding geven om de tropheus in een wat kleiner groepje succesvol te maken? Evt een harem p. Famula erbij?

tretofan

Bericht door tretofan » 17 jan 2019, 11:07

Dat klinkt leuk, minus de Petrochromis.
Die komen er never nooit niet :oops: :lol:
Zou dat een haalbaar bestand zijn, ja?

tretofan

Bericht door tretofan » 17 jan 2019, 20:17

Wat ook een idee kan zijn is een groepje Callochromis macrops/melanostigma.
Mits ik ze op een redelijke maat kan vinden, anders vreten m'n volwassen ilebrevis ze misschien op :oops:
In welke verhoudingen zou ik dan het beste kunnen gaan denken?

David

Bericht door David » 20 jan 2019, 18:42

Ik vind dit ook nog een relatief rustige Tropheini bak. Is de oude bak van Sieb. :)

Callochromis ben ik ook fan van. Heb ooit een harem gezien van de Pleurospilus Kigoma. Geweldig gedrag qua zandzeven en pronken en prachtige beestjes.

Plaats reactie