Het begin is er....(op de goede weg)?

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
smidsy

Re: Het begin is er....(op de goede weg)?

Bericht door smidsy » 11 apr 2019, 17:24

Ik ga voor een gemiddelde rond de 25 gr... iets er onder of iets erboven zal niet heel veel verschil maken denk ik....is t verstandig om een koudere of warmere periode in te lassen van bijv 3 maand?

Baars

Bericht door Baars » 11 apr 2019, 22:44

oostijnoo schreef:
11 apr 2019, 16:25
Baars schreef:
11 apr 2019, 12:35
25 graden is een goed gemiddelde voor de meeste biotopen, maar ben het niet mee eens dat het een minimum is.
Mijn persoonlijke ervaring met vissen uit een diepwaterbiotoop, is dat ze op 24 graden actief waren en geen stress symptomen vertoonden.
Te hoge temperaturen branden je vissen op en zijn dus zeker niet altijd beter voor je vissen, voor het geval bij sommige de indruk word gewekt dat hogere temperaturen altijd beter zijn.

Temperaturen in het meer kunnen over het hele jaar van maand tot maand verschillen.
Er zit ook een verschil van enkele graden tussen de diep gelegen zones en de ondiepere zones van het meer.
Ook is er een verschil tussen het zuiden en het noorden van het meer. Het noorden van het meer is over het algemeen wat warmer dan het zuiden.
In juli zien we zelfs dat de gemiddelde temperatuur van het meer 22,7 graden is.

Feitelijk gezien is 25 graden geen minimum en hangt het dus af voor welk biotoop je kiest. Het biotoop waar jij voor gekozen hebt (smidsy) lijkt mijn inziens 24 graden prima op basis van de temperaturen in het meer. Voor een rotsbiotoop lijkt mij 25 graden idd goed als een uitgangspunt.
Leuk verhaal...
Maximum / minimum, wat je wilt...het gemiddelde is het mij om te doen en dat ligt rond de 25 graden, klaar.
Een bak vergelijken met Het Meer gaat trouwens ook niet op.
De beoogde soorten in dit aquarium zullen het prima doen op 25 graden C.
Maar bv. Tropheini worden ziek bij 25 graden. Ze worden lusteloos, af kleur en gaan minder eten.

Je kan het natuurlijk wegwuiven als een "leuk verhaal", maar feiten blijven feiten. Dat jij die ontkent of niet kent, verandert daar dus niks aan.
Een bak vergelijken met het meer gaat trouwens ook niet op, onee? Waarom dan de onderstaande vergelijking van jou?!
oostijnoo schreef:
11 apr 2019, 16:25
Het water dient niet af te koelen.
Het Tanganyika Meer koelt ook bijna niet af tijdens de nacht.
Practice what you preach... :wink:

smidsy

Bericht door smidsy » 12 apr 2019, 07:28

De temperatuur blijft na de aanpassing netjes op 25.3 staan, ik denk dat de bewoners daar wel blij mee zullen zijn toch?

smidsy

Bericht door smidsy » 12 apr 2019, 16:08

Nadat ik gister een waterwissel heb gedaan, kom ik na t werk vandaag thuis en lijkt het alsof er meer alg tegen de achterwand aanzit dan dat dit gister het geval was, wat kan dit betekenen?? Moet ik dan minder water verversen?
Mijn verlichting staat aan van 16:30 tot 22:30 moet ik hier iets aan veranderen?
Ik heb zojuist ook een paar korreltjes voer verkruimeld en deze in de bak gedaan...

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 12 apr 2019, 19:45

Als er nog geen vis in je bak zit dan moet je niet te veel water verversen.
Tenzij je denkt dat er gifstoffen door achterwand of zo in je zitten.
Algengroei is normaal en waterwissel veranderen daar niets aan.
Algen groeien altijd en overal waar er licht is.
Je water een beetje belasten met visvoer is een goed idee maar niet overdrijven.
Een paar guppen of goudvissen zijn een alternatief om de filters op te bouwen.
LW
80x40x40 multis 50+ /Altolamprologus Calvus Black
198x60x60wh 9x (20 tal jongen van andere bloedlijn) paracyprichromis blue neon / 3/3 Ectodus Descammpsii
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

smidsy

Bericht door smidsy » 12 apr 2019, 21:57

Is een keer in de week genoeg een mes puntje met voer?
En wat zeggen jullie van de verlichtingsduur??

Ricklek

Bericht door Ricklek » 13 apr 2019, 10:42

Nu is het eigenlijk een kwestie van geduld hebben, houd de komende 2 weken de waterwaardes in de gaten inclusief met het mespuntje voer. Dit kan je doen door het water te testen met een druppeltest set. Houd hierbij in ieder geval de nitriet waarde in de gaten, deze gaat namelijk een piek geven.
Op een gegeven moment zul je zien dat de waterwaardes stabiel blijven. Wanneer dit zo is kan je er vissen bij gaan doen.

Blijf je waterwaardes nog steeds goed in de gaten houden, want door het erbij doen van de vissen kunnen deze weer veranderen. Verder is het lichtduur wat je aangaf prima. Ik heb het zelf nog iets langer o algengroei te bevorderen, vind dit zelf erg mooi.

smidsy

Bericht door smidsy » 13 apr 2019, 14:27

Haha geduld heb ik, al mag er nu toch wel een keer wat actie in de bak komen :)...
Er zit al water en plantjes in sinds 7 maart, zal de piek niet al zijn geweest?
Ik heb idd een testkitje gekocht en ga morgen voor het eerst testen... hoop dat alle waardes goed zijn..
Het beetje voer, op 1 dag van de week doen of vaker?
Ik heb de verlichtingsduur met nog een half uurtje verlengt, hij gaat nu aan om 16:00 en uit om 22:30, als dat bevalt denk ik dat ik hem volgende week zet om 16:00 tot 23:00...
Net ook even de lelijke blaadjes van de vallisneria gesnoeid, hopelijk geeft ze dit ook een groei boost,of heeft dat niks met snoeien te maken??

smidsy

Bericht door smidsy » 13 apr 2019, 16:59

Leleupi white schreef:
12 apr 2019, 19:45
Als er nog geen vis in je bak zit dan moet je niet te veel water verversen.
Tenzij je denkt dat er gifstoffen door achterwand of zo in je zitten.
Algengroei is normaal en waterwissel veranderen daar niets aan.
Algen groeien altijd en overal waar er licht is.
Je water een beetje belasten met visvoer is een goed idee maar niet overdrijven.
Een paar guppen of goudvissen zijn een alternatief om de filters op te bouwen.
LW
Eet een goudvis wel cichliden pellets die ik gekocht heb? En kan die wel met deze waterwaardes overweg?
En wat doe ik later met de vis....

NielsO

Bericht door NielsO » 13 apr 2019, 19:48

Neuh zou er geen goudvis indoen. Lijkt me veel te warm en dan zit je met een goudvis.

Gewoon lekker wachten. Wat alg hoort er gewoon bij :wink:

Waterwissel zal denk ik ook niet zo uitmaken zonder vis, want bijna alle bacteriën zitten in de bodem en het filter, niet in het water.

smidsy

Bericht door smidsy » 13 apr 2019, 19:53

Hey, bedankt voor je reactie, en qua temp, zouden jullie eerder tussen de 24-25 gaan zitten of tussen de 25 - 26???

NielsO

Bericht door NielsO » 13 apr 2019, 23:31

Ik hou altijd gewoon 25 aan. Voor jouw vissen is 24-26 prima denk ik.

smidsy

Bericht door smidsy » 14 apr 2019, 09:19

Vanochtend toen ik in de woonkamer kwam stond de temperatuur op 24.4, toch gepeobeerd de thermostaat een klein tikje te geven... om rond de 25 uit te komen...
Hoevaak per week zouden jullie wat voer verkruimelen?

tangayikacichlid1996

Bericht door tangayikacichlid1996 » 14 apr 2019, 10:33

Dat is afhankelijk van de maat van de vis, hoe kleiner ze zijn, hoe vaker ik wat voer (maar dan wel minder per keer). K voer nu zo'n 2 à 3 keer per dag. En straks als ze volwassen zijn 1 keer per dag.

smidsy

Bericht door smidsy » 14 apr 2019, 12:40

Hey, ik bedoelde nog niet als de vissen erin zaten, ik bedoelde nu, om het filter en de bacteriecultuut opbte starten...
Er zijn veel weekenden dat ik niet thuis ben, de vissen zullen dan vanaf vrijdag avond tot zondag avond geen voer krijgen, maar dit lijkt me geen probleem toch?

Plaats reactie