hoe water verversen

filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf
barry76

hoe water verversen

Bericht door barry76 » 13 mei 2010, 20:59

Goedendag,

Misschien een domme vraag, maar hoe verversen jullie je water? Doen jullie dat op de ouderwetse manier: met een slang water aanzuigen en dan in een emmertje laten lopen en dan het verse water op dezelfde manier er weer terug in? Of hebben jullie daar een aparte manier voor?
Ik heb hier gelezen dat men een aquarium aangesloten heeft op een afvoer, maar heb niet kunnen lezen hoe dat precies in zijn werk gaat.
En hoe zit het dan met het aanvullen van het aquarium met vers water? Op dit forum heb ik een foto gezien van de technische inrichting bij zijn aquarium en die gebruikte een thermostaatkraan zoals in de badkamer. Is dat iets wat werkt of aan te bevelen is?
Toen ik nog een kleiner bakje had (350 liter) en wekelijks een kwart ververste was het nog om te doen, maar als ik straks mijn groot aquarium (1200 liter) heb, is het met emmers niet te doen en met een (tuin-) slang door het huis wil ik niet en gaat ook niet. Please help, want ik zie het niet zitten om dertig ã veertig keer met mijn emmertje op en neer te lopen. :?

MVG Barry
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles." Herman Finkers

JohnP

Re: hoe water verversen

Bericht door JohnP » 13 mei 2010, 21:32

Ik gebruik een 3/4 slang waarmee ik het water afhevel naar de regenton als die vol is naar het riool.
Met een tuinslang duurt het wel even met een 3/4 slang 20min tot 30 min.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 13 mei 2010, 22:36

ik gebruik een pomp 1300 liter / uur met daaraan een slang van 5 meter lang...pomp in de bak...pompt water naar keuken-afwasbak...daarna pomp in afwasbak...water laten lopen in de afwasbak...bijvullen bak...
wel even de slang vastzetten met een klem...
dit gaat relatief snel en zeer netjes...geen gesmos met water...

succes...
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 13 mei 2010, 22:57

Water weg:
- Gat in de aquariumbodem of achter/zijwand boren.
- Doorvoer met PVC pijp en kogelkraan er op.
- Gat in de grond boren, PVC pijp er door
- Zwanenhals in de kruipruimte.
- Aansluiting naar het riool.

Vers water:
- 2 gaatjes in de grond boren naar kruipruimte
- Koperen pijpjes er door (eventueel in muur wegwerken).
- Thermostaatkraan er aan vastmaken en in je aquariummeubel vastschroeven.
- Slang of pijp van kraan naar je bak of bioloog
- Warm en koud water aftakking uit waterleiding in kruipruimte maken.

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 13 mei 2010, 23:15

Sinds ik grotere bakken heb:

Water afvoeren:
met een lange slang door het raam de tuinvijver in ('s zomers) of het toilet in (ander jaargetijde).

Water vullen:
Ik heb een thermostaatkraan in de keuken gemaakt.
Die zet ik op de gewenste temperatuur en dan sluit ik een gardena-tuinslang erop aan.
Uiteinde boven de bak klemmen en vullen maar.
Gelijktijdig los ik dan 3 scheppen kH+ in een apart bakje op om aan het water toe te voegen,
want de kH uit de kraan is bij mij maar 3.

Toen ik nog kleinere bakken had was ik ook altijd met emmers met water en gieters aan het kl@@ien....

Ik heb wel gemerkt dat water verversen in een grote bak nu minder tijd kost dan 4 kleintjes,
en minder werk is :wink:

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 14 mei 2010, 14:32

Water uit het aquarium: tuinslang erin en weg laten lopen in de tuin.

Aquarium vullen: water wat uit de kraan (thermostaat) uit de keuken komt op goede temp. brengen en dan slang eroverheen drukken (heb over de tuinslang een bredere slang "gemonteerd" en hupsa het aquarium in!

duurt al-met-al 30 - 45 min. totaal
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

Lowlife

Bericht door Lowlife » 14 mei 2010, 16:53

Water er uit:
Tuinslang met pvc buisje tot een bepaalde hoogte in aquarium hangen. Via de voordeur zo de straat op. Zinkput in. M.b.v. klein stukje slang en pvc buisje bodemtroep afhevelen in emmer. 4 a 5 emmers buiten leeg gooien.

Water er in:
Tuinslang koppelen aan kraan, temperatuur stellen, iets kouder dan het water in het aquarium, en wachten tot hij vol is gelopen.
I hear voices.....
And they don't like you.

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 14 mei 2010, 18:02

Barry zegt: met een (tuin-) slang door het huis wil ik niet en gaat ook niet.

Pela
Contacteer:

Bericht door Pela » 14 mei 2010, 19:05

Bak wegdoen is dat de oplossing zonder slangen???
Hoe denk je het water in de bak te krijgen zónder slang.

Een mogelijke oplossing hiervoor is de bak tegen de keukenmuur plaatsen en de wateraanvoer via leidingen door de muur naar het aquarium of de bioloog.
Een overloopbeveiliging in bak of bioloog naar de afvoer onder de gootsteen maakt de installatie compleet.

Kan dit niet dan is bovengenoemde installatie alleen maar via de kruipruimte te realiseren.
Ik zou nog eens goed gaan nadenken voordat ik aan zo'n operatie begon :shock:

Maar leg eens uit waarom het niet mogelijk is met een slang te werken...misschien heb ik nog wel een ander idee :idea:
2/3/3? C.Gibberosa Blue Mpimbwe
1/0 A. Compr "gold"
1/1 J. Regani
L. kendalli "nkambae"
0/1 N. Sexfasciatus

alwin010

Bericht door alwin010 » 14 mei 2010, 20:52

Duurt bij jullie dat water eruit halen ook zolang? Ik hang ook altijd mijn slang in de bak maar het straaltje wat er dan uitkomt is echt miezerig. Het is wel een flinke slang wellicht dat daar het probleem zit.

Ik heb daar het geduld niet voor hoor. Ik doet het wel lekker met me emmertjes. :mrgreen:

JohnP

Bericht door JohnP » 14 mei 2010, 20:55

alwin010 schreef:Duurt bij jullie dat water eruit halen ook zolang? Ik hang ook altijd mijn slang in de bak maar het straaltje wat er dan uitkomt is echt miezerig. Het is wel een flinke slang wellicht dat daar het probleem zit.

Ik heb daar het geduld niet voor hoor. Ik doet het wel lekker met me emmertjes. :mrgreen:
Wat noem je een flinkeslang ,een paar berichten terug zij ik dat ik een 3/4 slang gebruikt bijna duimse slang ik denk en weet het wel zeker dat je langer bezig ben al ik :mrgreen:

alwin010

Bericht door alwin010 » 14 mei 2010, 21:06

Mijn slang is een meter of 9 a 10 geloof ik. Als ik een kwart uit mijn 300l bak wil halen ben ik zeker wel 45min bezig. Er komt echt een klein straaltje uit. Heel apart, want als ik het met een emmer onder mijn bak doe dan loopt het vele malen sneller.

JCB

Bericht door JCB » 14 mei 2010, 21:18

De lengte van een slang en of de slang tussendoor nog een keer omhoog moet telt ook heel erg mee in hoe snel het water er doorheen loopt.
Tanganyika, it's a kind of magic.

alwin010

Bericht door alwin010 » 14 mei 2010, 21:21

Dat klopt. Ik haal t water er nu gewoon middels emmers eruit en vul m bij via de tuinslang. Dat werkt ook prima. Gewoon t water constant in de emmers laten lopen en dan tussendoor legen zodat het water gewoon door blijft lopen, werkt ook prima is alleen wat intensiever.

Paula

Bericht door Paula » 14 mei 2010, 21:35

alwin010 schreef:Duurt bij jullie dat water eruit halen ook zolang? Ik hang ook altijd mijn slang in de bak maar het straaltje wat er dan uitkomt is echt miezerig. Het is wel een flinke slang wellicht dat daar het probleem zit.

Wij gebruiken altijd bij het leegpompen van het aquarium een tuinslang en een aquariumpomp. Dan is het zo gedaan en hoef je niet met emmertjes te gaan lopen sjouwen. :mrgreen:

Verder is het gebruik van een tuinslang wel de meest goedkope manier van een aquarium leegpompen en vullen. :wink:

Mvg Paula
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

Plaats reactie