Overstap naar tanganyika?

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
cadycat
Contacteer:

Overstap naar tanganyika?

Bericht door cadycat » 07 jan 2011, 12:42

Hallo,
Ik heb nu zo'n 3 jaar 2 gezelschapsbakken + een garnalenbakje. Een 60 cm. bakje, en een panorama meterbak. Om de laatste gaat het.
Ik tob al zolang als ik de bak heb met algen mede veroorzaakt door de veels te hoge pH [ 8 en vaak hoger]
Dit ben ik nu wel zo ongelooflijk beu, dat ik al en tijdje overweeg de bak helemaal om te gooien. Mijn eerste gedachte was malawi, maar merk dat dat niet gaat in een meter. Dus nu orientieer ik me op tanganyika.. Maar voor dat ik rigoreuze maatregelen neem, wil ik uiteraard eerst weten of en wat dan wel mogelijk is.
Ik ben niet dol op een bak vol slakkenhuizen [ een volle hoek ofzo is geen probleem]. Maar het liefst zand en rotsen/stenen met misschien wat vallisneria. En dan dus vissen :) Ik wil zeker niet een bak volproppen met verschillende vissen. Een soort vind ik zelf mooier dan 3 soorten.. Maar liefst ook geen overdaad aan jongen [ dacht nl. even aan de prinses van burundi.. :wink: ]
Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de Lamprologus caudopunctatus. Maar de info die ik over deze vis vindt is summier. Vandaar dat ik me op dit forum heb aangemeld. Ik wil me goed laten voorlichten over de mogelijkheden die er zijn, en of ik daadwerkelijk mijn bak om ga gooien.

sorry voor het lange verhaal.
De meterbak is dus een panorama- 100 cm. achterwand, voorwand is 70 cm. Netto inhoud 150 liter.

Hoop op wat informatie zo.
Laatst gewijzigd door cadycat op 08 jan 2011, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard

Re: Overstap naar tanganyika?

Bericht door Gerard » 07 jan 2011, 19:20

mm, problemen met algen, zijn niet meteen de beste keuze. Maar geschikt water is dat zeker wel. Weet je ook je kH e.d.: en hoe ga je om met je 2 verschillende soorten bakken : is de pH in de andere bakken geen probleem... Zomaar wat gedachten.

Misschien dat je meer vindt als je het caudopunctatus spelt, of is dat niet het probleem. Het is een kleine holenbroeder, die naast stenen ook wel eens schelpen zou kunnen gebruiken (maar is geen echte slakkenhuiscichlide). Ik heb m zelf overigens nooit gehouden. Verder gelden de dingen mbt waterwaarden die voor alle tangs gelden. Kijk eens rond op het algemene gedeelte vd site. Ik denk dat je in een meterbak er zeker nog een andere soort bij zal kunnen hebben.
In der Beschränkung zeigt sich den Meister - Goethe
Mijn foto's op flickr

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 08 jan 2011, 10:41

In de andere bak wel een net zo hoge pH, alleen is de Kh in het kleinere bakje lager [ 9 om 5] . Waarom weet ik niet. Maar is al vanaf het begin zo. In het kleine bakje heb ik ook alg, maar die alg kan ik nog hebben. Maar als echt al je planten onder zitten ondanks alles [ en da's veel] wat ik al geprobeerd heb..gaat de lol naar het kijken naar deze bak eraf.. en dat vind ik zo jammer. :(

Ik zal de vissen eens anders spellen bij google, misschien dat ik dan meer vindt. [ nee dus, ik had het hier verkeerd gespeld, niet bij google]

Ik vind trouwens beide biotopen wel wat hebben, Malawi èn Tanganyika, maar toen ik met mijn 1e bakkie begon wist ik nog niet van het bestaan ervan af. Nu je verder gaat in de hobby ontdek je steeds meer :wink:

Ik snap wat je bedoelt met de keuze van overstappen door alg, maar het is een samenhang, oorzaak/gevolg etc.
Ik probeer al zolang de waterwaardes goed te krijgen voor een goede plantengroei, de waardes dus aanpassen naar de planten. Maar ik kan ook de bak aanpassen naar het water :wink:

Rags

Bericht door Rags » 08 jan 2011, 12:04

Ik ben nu ook aan het denken om over te gaan naar tanganyika, ook een beetje doordat mijn waterwaardes maar niet veranderen, maar wel goed zijn voor tanganyika :p
Het is natuurlijk niet de enige reden, ik was op zoek naar een nieuwe inrichting en ander biotoop, zo ben ik dus op tanganyika uitgekomen :D
De vissen gaan het dan ook beter hebben, dan de vissen die ik er nu in heb zetten.
Met algen heb ik wel niet zo een groot probleem.

Maar ik zou wat rond zoeken op het forum, daar leer je heel veel van bij.
Bij visbestand kan je kijken wat andere mensen voorstellen voor in jouw maat aquarium, en dan kan je opzoeken welke jij leuk vind.
Je kan ook eerst in de database kijken welke jij leuk vind en dan vragen/zoeken of het samen gaat e.d.
Er zijn veel verschillende soorten, je moet kijken wat in je bak kan en wat erbij kan. Zo kan je wel een tijdje bezig zijn omdat er toch wel veel verschil is :)
Maar je komt er wel uit

Grtz

Edin

Bericht door Edin » 08 jan 2011, 12:18

Een van de belangrijkste redenen om naar Tanganyika te stappen was voor mij de waterkwaliteit.
Hoge PH uit de kraan, dus geen gedoe. Altijd waterverversen zonder poespas.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

CoenB

Bericht door CoenB » 08 jan 2011, 13:01

Ik heb de L. caudopunctatus zelf gehad en ik vond het een leuke vis met leuk gedrag. Je leest vaak dat ze kunnen worden gehouden in een klein schooltje, maar mijn ervaring (in een 100*40*50) is dat een koppeltje beter is. Ze hebben een sterke voorkeur voor rotsen (graven!) en ik zou ze zelf niet in slakkenhuisjes houden.

Ook al heb je een koppeltje, onderlinge ruzie komt voor. Dus je moet zorgen voor uitwijkmogelijkheden. Omdat ze onder rotsen graven moet je hier rekening mee houden als je de rotspartijen gaat opzetten. Zorg er in ieder geval voor dat de basis op een solide ondergrond rust (niet ondergrvaven kan worden). Verder zorgen dat ze wel onder rotsen kunnen graven.

Ondanks wat je leest hebben ze een sterk karakter. Ik heb ze zelf gehad in een combi met L. ornatus. Maar ik denk dat je ze ook kunt houden met een andere (koppelvormend) slakkencichlide. Let wel op de beperkingen van de grootte van jouw bak. Misschien dat je een koppel kunt houden samen met de pumilus (geen eigen ervaring)

Overall een erg leuk visje om jouw bak mee op te bouwen.

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 10 jan 2011, 10:55

Na een hoop neuzen op diverse sites etc. denk ik dat ik de Synodontis lucipinnis ook zou kunnen houden in mijn metertje??
Klopt dat?? Groepje van 5, en maakt het dan nog uit hoeveel mannen en vrouwen??

stijn12

Bericht door stijn12 » 10 jan 2011, 18:41

ja die kan je ook prima houden in je meter heb ze zelf ook in een meter zitten :) .
200x60x60

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 11 jan 2011, 10:32

Oke :D Onthou ik die vast!

Hoe zijn ze qua agressie ?? Wat zijn je ervaringen met deze??

Wauw, wat zijn er een hoop mooie vissen zeg!!
Deze wil ik ook even onthouden, dus ik zet ze hier even neer. Want al die namen moet ik me nog eigen maken
De Paracyprichromis nigripinnis

stijn12

Bericht door stijn12 » 13 jan 2011, 19:05

de mannen jagen wel eens op de vrouwen als die kuit vast houden en onder elkaar ook wel eens.
de man vrouw verhouding maakt niet veel uit behalve als je wil kweken dan is het beter om wat meer vrouwen te hebben dan mannen.

dit is echt geen probleem je kan het zien als het spelen van honden onder elkaar.

mijn ervaring met deze beetjes is dat ze alles eten hun gang gaan en af en toe wat knorrig naar elkaar kunnen doen.

de mannen hebben geen territoriums.

wel belangrijk is het dat er genoeg stenen zijn zodat ze zich ook terug kunnen trekken als ze schrikken.

verder nog als je er meer dan 5 neemt ga je ze meer zien.
200x60x60

Gerard

Bericht door Gerard » 13 jan 2011, 19:18

Stijn's reactie gaat over de S. lucipinnis. P. nigripinnis wordt wel eens in een meterbak gehouden (groter is beter denk ik), maar dan moet je wel rekening houden met de inrichting. Zoek even op meterbak en nigripinnis, en je komt ook wel het eea tegen.
Mijn foto's op flickr

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 18 jan 2011, 12:12

Zou dit een optie kunnen zijn?;

Paracyprichromis nigripinnis [ hoeveel mannen/vrouwen??]
Synodontis lucipinnis [6?]

stijn12

Bericht door stijn12 » 18 jan 2011, 16:57

ja dat kan zeker een optie zijn ;)

met nog wel een soort er bij.

wat dacht je van :

Paracyprichromis nigripinnis 10 4m/6v
Synodontis lucipinnis [6?] ?m/?v.
Altolamprologus calvus 1m/1v. ( of alleen 1M).

:)
200x60x60

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 19 jan 2011, 10:29

Zou dat kunnen, de calvus erbij?? Zou wel gaaf zijn, ik had deze al gezien, maar dacht dat deze niet kon op een meter.
Als dat wel kan...wauw!! :D

Gerard

Bericht door Gerard » 19 jan 2011, 11:36

Nog even over de P. nigripinnis in een meterbak, was o.a eerder besproken in
deze link

Twijfel daar nu wel een beetje over, nu ik zie dat je bak aan 1 kant een stuk smaller is. In bovenstaand topic is het een rio 180 (100 x 40 x 50)
Mijn foto's op flickr

Plaats reactie