Wat zijn de effecten van een UV-C lamp op een aquarium?

filtratie, verwarming, verlichting
Paula

Wat zijn de effecten van een UV-C lamp op een aquarium?

Bericht door Paula » 23 feb 2006, 17:26

Er zijn tegenwoordig net als voor de vijver ook UV lampen te koop voor het aquarium. Wat is het verschil buiten de prijs, wat is beter PL of TL en wat is de werking?

Kan iemand mij duidelijk uitleggen wat de effecten zijn van een UV-C lamp op het aquarium?

Een paar bekende punten op een rijtje:

- Het dood bacteriën.
- Het maakt je water steriel bij overmatig gebruik.

Een uitspraak die me niet lekker zit is: "Het dood ook nuttige bacteriën".
De nuttige bacteriën hebben zich vastgezet op de filtermaterialen en zweven niet in het water dus hoe zouden deze gedood kunnen worden? Als dit zou gebeuren zou dit dus duiden op overmatig gebruik.

Is het gebruik van UV-C effectief bij bacteriële aandoeningen?

Zo zijn er vast meer vragen maar die komen nu even niet naar boven maar als iemand hier eens duidelijkheid in kan verschaffen zullen er (misschien) nog wel meer vragen komen.

Alvast bedankt.

Mvg Gijs
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 23 feb 2006, 18:18

TL of PL: geen idee. Het gaat vooral om het spectrum en om de opbrengst.

UV-licht dringt slechts zeer oppervlakkig in het water door. het werkt beter indien het aan een filterslang zit. Bij een te hoge stroomsnelheid werkt het niet, de doelorganismen krijgen dan te weinig UV om er kapot van te gaan.

Dat het je aquarium microbiologisch om zeep helpt geloof ik niet. Zoals je zegt is de meeste bacteriemassa gehecht aan de materialen. Bij het opstarten van een bak, of bij een relatief nieuw aquarium kan het zijn dat de meeste bacteriën in het water zitten. Dan kan het wel een probleem zijn.

UV heeft de nadelige eigenschap dat het nitraat in nitriet kan omzetten. In welke mate dat gebeurt weet ik niet. Wat het ook kan is bepaalde medicijnen onwerkzaam maken, of omzetten in een giftigere stof. Om die reden is het gebruik van UV bij bacteriële infectie ook lastig. Verder zijn de grootste problemen door bacteriën die op of in de vis zitten. Daar komt de UV niet bij, ook niet als de lamp boven de bak hangt. Bedenk daarbij dat bacteriën meestal niet via het water van vis naar vis gaan, maar via andere vissen of materialen. Die kan je met UV dus ook niet aanpakken.

Ik denk dat het preventief wel waarde kan hebben, maar curatief dus weinig.

sidguppy

Bericht door sidguppy » 23 feb 2006, 18:47

t verschil tussen TL en PL zegt me niks.

maar de UV lamp doodt ALLE bacterien die er langs worden gefilterd en maakt inderdaad geen onderscheid tussen flexibacter en nitrosomas, om maar s een engerd en n nuttig beestje te noemen.

t nut van die lampen is tweerzijds, maar er kleven zeker ook nadelen aan!

t nut:
-ziekteverwekkers die vrij in t water zweven worden gedood, waardoor t totale aantal aan schadelijke bacterieen flink daalt; handig bij een snelle bestrijding.
-t doodt ook de zwevende bacterieen die de bekende witte of grijze "bacterie-bloei" veroorzaken.

Mijns inziens zijn de nadelen vooral voor de waterkwaliteit van belang.
een "bacteriebloei" in de bak is een aanwijzing voor een symptoom: teveel voeding, veel te veel. met voeding bedoel ik vnl nitraten, fosfaten, eiwitten ed. een bak waarin geregeld bacteriebloei optreedt, is behoorlijk vervuild!

normaal kunnen de planten en/of de filterbacterieen de totale hoeveelheid voeding laag houden, zeker samen met geregelde waterverversing, niet teveel voeren en niet teveel vissen.

zodra 1 van deze 5 factoren niet in orde is (planten, filter, hoeveelheid en frequentie verversing, hoeveelheid en frequentie visvoer, aantal en grootte van de vissen in relatie tot de bak) krijg je de bacteriebloei en de troebeling.

Nu kun je wel de UV lamp toepassen, maar t geeft een "vals effect"; dwz t water wordt wel mooi helder, maar de BRON (t voedselrijke water) blijft aanwezig.
tel daarbij op de afvalprodukten van de gedode bacterieen en je kunt een voor de vissen bijzonder gevaarlijke situatie krijgen....ze kunnen ineens zonder aanwijsbare oorzaak sterven; dit kan vooral gebeuren wanneer de hoeveelheid "afval" fiks toeneemt, zonder dat de hoeveelheid bacterieen kan of mag toenemen. uiteindelijk zwemmen de vissen rond in "verdund nitraat", of t hele biosysteem klapt ineen en de beruchte ammoniakpiek komt opzetten.
dan ben je gelijk van alle vissen af....

een overbevolkte bak en/of een te forse hoeveelheid voer helpen ook mee aan :(

Ook is er nog n ander fenomeen waar terdege rekening gehouden moet worden: t verarmen van je biofilter!
Bacterieen zitten indaad "in" t filtersubstraat, buiten t berijk van de lamp.
maar lang niet allemaal....ze delen zich, groeien en sterven in n flink tempo. een fors deel verliest na deling de "greep" op t substraat en moet dus een "rondje bak" maken voor ze weer in t filter terecht komen voor verdere groei en deling.
Bij konstante of zeer frequente UV behandeling, raak je dit deel van de kringloop kwijt; de uitgespoelde bacterieen worden immers allemaal gedood door de UV lamp.
uiteindelijk kan t filter daardoor behoorlijk verarmen, of een eenzijdige cultuur krijgen, omdat sommige soorten meer "zwevend" zijn, dan andere.

In noodgevallen is n UV filter misschien handig, en bij kweek van fragiele vissen, verpleeg- en quarantainebakken zeker nuttig. bij een ingerichte draaiende bak niet! is daar t water regelmatig troebel, dan MOET de oorzaak worden aangepakt en niet t symptoom.....

UV lampen zijn 100% symptoombestrijders en nemen de oorzaken van bacterie-overlast niet weg*!

*ook niet ivm schadelijke bacterieen, een gezonde vis in n gezonde bak heeft daar immers geen last van, en bij quarantainering vcan alle nieuwkomers, komen deze bacterieen niet in de showbak.

robert

Bericht door robert » 23 feb 2006, 20:57

Misschien een rare opmerking,maar is het niet schadelijk voor je vissen?
Ik heb op mijn werk een jaar of 2 geleden lasogen opgelopen omdat ik te lang onbeschermd in het licht keek.
In de voedsel industrie worden uv lampen namelijk ook gebruikt om bacterieën om zeep te helpen.
Dus boven je bak zou je het dus niet kunnen gebruiken.

Jef

Bericht door Jef » 23 feb 2006, 23:28

Het is een buis met een omhulsel waar een UV-lamp inzit. Hierdoor loopt het water door een aanvoer en afvoer langs. Je plaatst hem het beste voor een filter, dus geen lampen boven je bak.
Bak 150*50*60:
Tropheus moorii ilangi F1 (wss 6:15:6)
Petrochromis trewavasae PB (1:2)

KasperJ

Bericht door KasperJ » 24 feb 2006, 15:56

sidguppy schreef: UV lampen zijn 100% symptoombestrijders en nemen de oorzaken van bacterie-overlast niet weg*!
sidguppy schreef:ziekteverwekkers die vrij in t water zweven worden gedood, waardoor t totale aantal aan schadelijke bacterieen flink daalt; handig bij een snelle bestrijding.
Met de eerste uitspraak ben ik het niet geheel eens en de tweede spreekt hem bovendien al gedeeltelijk tegen.
Doordat schadelijke ziektekiemen die zich vrij in het water bevinden gedood worden, neemt de infectiedruk wel degelijk af in het geval dat je ziekteverwekkers in je bak krijgt. Op deze manier vraag je minder van het afweersysteem van de vis op het moment dat je een UV-installatie geinstalleerd hebt. Ziekteuitbraken zijn immers niet altijd het gevolg van een slechte waterkwaliteit. In het geval je niet de mogelijkheid hebt nieuwe vissen in quarantaine te houden, kan een UV installatie, naar mijn mening, de risico's op een uitbraak van ziekten zeker verkleinen.

Voor de rest ben ik het wel met je eens dat je niet moet proberen water helder te krijgen door middel van een UV installatie, maar gewoon door de waterkwaliteit in orde te houden.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 24 feb 2006, 17:13

KasperJ schreef:de infectiedruk wel degelijk af in het geval dat je ziekteverwekkers in je bak krijgt. Op deze manier vraag je minder van het afweersysteem van de vis op het moment dat je een UV-installatie geinstalleerd hebt.
Alleen... infectiedruk is met name aan de orde indien een vis nog niet geïnfecteerd is. Als bepaalde bacteriën reeds op de vis zitten en zich ter plaatse vermenigvuldigen is het aantal op de vis zelf al zo hoog dat de kiemen in het water geen significante extra dreiging zijn.

Joozzzt

Bericht door Joozzzt » 25 feb 2006, 00:13

Ik heb zo'n uv-c lamp doordat ik een superfish filter gebruik waar zo'n ding inzit. Ik wil hem best een een halfjaartje gaan testen om te zien of er verbetering of achteruitgang plaats vind in het aquarium.

tot nu toe heb ik het apparaat nog nooit gebruikt!
iemand iedeeën over een plan van aanpak?
Laat maar horen.....

Ik dacht er zelf aan om de lamp om te beginnen iedere maand eens een week te laten branden en dan eens wat extra metingen te verichten op nitriet en nitraat enz.
een goed filter is het halve werk!

Paula

Bericht door Paula » 25 feb 2006, 01:11

Begin maar eens met iedere dag 1 uur voordat het echt fout gaat want dat willen we niet op ons geweten hebben. Het "testen" is dus wel op eigen verantwoordelijkheid.
Ik ben in ieder geval wel benieuwd naar je bevindingen.

Mvg Gijs
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

Joozzzt

Bericht door Joozzzt » 25 feb 2006, 09:30

Ik heb een bak met bruto 720L is iedere dag een uurtje dan niet wat weinig om evt. resultaat te kunnen waarnemen?
een goed filter is het halve werk!

KasperJ

Bericht door KasperJ » 25 feb 2006, 12:55

Bart schreef:
KasperJ schreef:de infectiedruk wel degelijk af in het geval dat je ziekteverwekkers in je bak krijgt. Op deze manier vraag je minder van het afweersysteem van de vis op het moment dat je een UV-installatie geinstalleerd hebt.
Alleen... infectiedruk is met name aan de orde indien een vis nog niet geïnfecteerd is. Als bepaalde bacteriën reeds op de vis zitten en zich ter plaatse vermenigvuldigen is het aantal op de vis zelf al zo hoog dat de kiemen in het water geen significante extra dreiging zijn.
Het heeft dus ook alleen nut om infectie te voorkomen en eventuele verspreiding tegen te gaan. Genezen kan het niet.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 25 feb 2006, 13:23

Misschien scheelt het iets, hoewel ik denk dat de verwekkers lang niet altijd via het water verspreiden. Verder zijn lang niet alle ziekteverwekkers gevoelig voor UV.

In principe is er nooit zomaar een teveel aan ziekteverwekkende bacteriën. Als dat wel het geval is, óf als een weinig bacteriën een probleem kunnen veroorzaken, dan zijn er andere dingen in je bak die grondig fout zitten. En dan denk ik aan stress en slecht water.

sidguppy

Bericht door sidguppy » 25 feb 2006, 14:44

In principe is er nooit zomaar een teveel aan ziekteverwekkende bacteriën. Als dat wel het geval is, óf als een weinig bacteriën een probleem kunnen veroorzaken, dan zijn er andere dingen in je bak die grondig fout zitten. En dan denk ik aan stress en slecht water
PRECIES!

Daarom zei ik al:
UV lampen zijn 100% symptoombestrijders en nemen de oorzaken van bacterie-overlast niet weg*!
Dat dat dan uit z'n verband wordt geplukt cq gebruikt als zijnde dat ik mezelf zou tegenspreken, omdat ik hier stel dat:
ziekteverwekkers die vrij in t water zweven worden gedood, waardoor t totale aantal aan schadelijke bacterieen flink daalt; handig bij een snelle bestrijding.
is niets anders dan het spelen van woordspelletjes, puur om de vorm van de discussie, maar niet de inhoud van mijn reactie, want die klopt; zoveel zelfkennis durf ik wel hier even neer te planten :D

t doet aan de inhoud van mijn reactie niets af, immers: ziektebestrijding = ook symptoombestrijding!

de vissen worden nl echt niet ziek omdat t woensdag is ofzo :roll:
Dat heeft een OORZAAK en dat is in bijna alle gevallen een kombinatie van stress (overbevolking, verkeerde viskombi's enz), slechte waterkwaliteit (bv door onvoldoende waterversen, teveel voer, teveel poep, ontoereikend filter enz) of zelfs t bijplaatsen van niet of onvoldoende gequarantaineerde dieren.

I rest my case :mrgreen:

KasperJ

Bericht door KasperJ » 26 feb 2006, 17:19

Die twee uitspraken heb ik tegenover elkaar gezet om de stelling dat UV lampen 100% symptoombestrijders zijn wat te nuanceren. Inderdaad is het zo dat ziekten symptomen zijn, hoewel ze tevens de oorzaak zijn van gezondsheidsproblemen van de vis, welke je wil bestrijden. In die zin heb je gelijk.
Echter kan het zo zijn dat je door een ongelukje of wat dan ook, toch een ziektje in je bak krijgt. Aangezien bijna alle aquaria overbevolkt en gesloten systemen zijn, zal een ziektekiem of parasitaire infectie niet het systeem uit kunnen en telkens terug komen op dezelfde gastheer. Hoewel parasieten in de meeste gevallen niet als 'doel' hebben hun gastheer om zeep te helpen, zal dat in een aquarium sneller het geval zijn dan in de natuur. Een UV lamp kan in deze gevallen nuttig zijn het 'symptoom' ziekte te bestrijden.

Zoals ik hierboven al aangegeven had, ben ik met je eens dat je in eerste instantie moet proberen ziekte uitbraak te voorkomen door ervoor te zorgen dat de vissen en het milieu waarin ze verkeren gezond zijn.

Nico Vredegoor

Bericht door Nico Vredegoor » 01 mar 2006, 13:23

Misschien scheelt het iets, hoewel ik denk dat de verwekkers lang niet altijd via het water verspreiden. Verder zijn lang niet alle ziekteverwekkers gevoelig voor UV.
Waar heb je dit gevonden? Volgens mij tast UV-c namelijk het DNA of RNA van een levend organisme aan. Waardoor deze cellen niet meer functioneren. UV-c dood ale organisme (of beschadigt ze) waar mee het in aanraking komt.

Op een ander forum (voor bijenhouders) waar ik kom is dit onderwerp ook erg actueel voor het ontsmetten van matrialen, honig enzo.
ik weet dat in de praktijk UV-c veel gebruikt voor het ontsmetten van levensmiddelen en messen enzo.

UV-c is zeker geschikt voor het bestrijden van een aantal schadelijke organisme. Een aantal hebben een periode in hun cyclus dat ze vrijrond zwemmen in dit stadium kan je ze dan uitschakelen en de ziekte druk zo verminderen, zodat je minder snel naar medicijnen hoeft te grijpen en je water daar mee belast. Ook voor algen bloei enzo is het geschikt om het in te dammen maar het neemt niet de oorzaak weg.
Belangrijk als je met UV-c wil gaan werken is dat je het veilig doet en de behuizing mag geen druppel licht door laten en voor al geen brandende lampen uit de behuizing halen.

UV pl of tl is het type lamp een UV tl is een dood normale tl en een pl is een spaarlamp achtige lamp die UV licht uitstraald.

Plaats reactie