Nadat ik een netje vol L. Stappersi jongen heb uitgevangen om in een aparte bak te laten opgroeien, zag ik dat één van de jongen waarschijnlijk een parasiet bij zich draagt.
VIS(SEN)
1. Eén of meerdere dieren met verschijnselen? Welke vis(sen)? Wildvang?
antw.: Eén L. Stappersi jong, ca. 6 weken oud.
2. Zijn er uiterlijke veranderingen? (kleur, vorm, grootte, plaats, aantal).
antw.: Donkerrood 'wormpje' (1) aan bovenzijde kop, ca. 5mm lang. Het 'wormpje' lijkt aan de boven/zijkant van het visje in de kop te zitten.
3. Gedrag: Ademen, vinnen, (on)rust, eten, zwemgedrag en uitwerpselen.
antw.: Geen afwijkingen.
4. Wanneer zag je het voor het eerst?
antw.: Ca. 3 weken geleden éénmalig een 'sliertje' uit de kop van een jong zien hangen, heb het toen aangezien voor een per ongeluk opgegeten stukje plant. Daarna niet meer waargenomen.
5. Hoe is het verloop tot nu toe (erger, mind
er erg, gelijk, wat is veranderd)?
antw.: Er zijn geen andere vissen met symptomen.
ALGEMEEN
1. Behandeling ingesteld/geprobeerd? Waarmee, wanneer en welk resultaat?
antw.: Nee.
2. Afgelopen maanden eerder ziekte in de bak gehad?
antw.: Nee; op 23/2 een koppel L. Stappersi (nakweek) aangeschaft. Op 9/3 het eerste jongbroed (vrijzwemmend) gezien, ca. 60 stuks.
Het mannetje vond ik op 26/3 dood in de bak. Heb geen vreemd gedrag gezien, ook aan de dode vis zelf heb ik - behalve een extreem opengesperde bek - geen afwijkingen kunnen ontdekken. Op 31/3 tweede nest jongbroed (jongen met dooierzak in schelp), naar schatting ca. 40 stuks.
3. Onlangs vissen aangekocht? Zo ja, hoeveel en welke?
antw.: Nee.
4. Iets in de bak gebeurd (inrichting, planten, filtratie, verwarming, voer)?
antw.: Geen veranderingen
5. Voer: Hoe vaak, hoeveel, droog, vers, diepvries, pellets, vlokken etc.
antw.: 1x p/d Sera Vipagran Baby als hoofdvoer. Sinds er jongen zijn voer ik 1-4x per dag Artemia Quick, zoveel als binnen 1-2 minuten op is. De jongen groeien goed.
AQUARIUM
1. Hoe groot is het aquarium?
antw.: 60 x 30 x 30
2. Sinds wanneer staat de bak al?
antw.: 12/01/2010, sinds 23/2 met vissen
3. Welke en hoeveel vissen zijn er?
antw.: 1 L. Stappersi vrouw met 2 nesten jongen.
4. Waterwaarden en temperatuur? M.n. pH en nitriet zijn belangrijk.
antw.: Vandaag getest;
PH 8,13, KH 8, Nitriet 0
De waterwaarden in de uitzwembak (40cm) waar ik vandaag een groepje van ca. 25 jongen in heb uitgezet zijn nagenoeg gelijk, PH 8,32, KH 9, Nitriet 0
Ik gebruik KH+
5. Hoe en hoe vaak wordt er gefilterd en water ververst? Wanneer het laatst?
antw.: Eheim 2211 met blauwe spons, Sera Siporax en witte watten. Waterverversing 2x per week ca. 40% (vóór er jongen waren 1x p/w ca. 40%).
De uitzwembak wordt gefilterd dmv een Aquaflow 50 binnenfiltertje. Voornamelijk gevuld met filtermateriaal uit de 60cm bak, het bakje heeft 2,5 week ingedraaid. Deze bak zal ik waarschijnlijk 2x p/w ca. 50% gaan verversen.
Foto's:
Voor zover ik kan zien, is het een donkerrood 'wormpje' met nauwelijks zichtbare zwarte ringetjes. Op de foto is het opgekruld, soms is het uitgestrekt. Toen het visje even stil op de bodem lag, kon ik het 'wormpje' zien bewegen (aan de 'losse' kant)
Alvast bedankt! Yvonne.
Parasiet op L. Stappersi jong
@MGSNK Zoiets vermoedde ik al . Enig idee wat voor soort wormpje dit is? Ik wist niet dat huidwormen zo groot konden zijn! En is dit dan ook waarschijnlijk de doodsoorzaak van het mannetje?
Vreemd genoeg is het juist één van de grotere jongen. Is het niet beter om beide bakken helemaal te behandelen?
Vreemd genoeg is het juist één van de grotere jongen. Is het niet beter om beide bakken helemaal te behandelen?
Ik zou dit beestje niet apart zetten; als je één worm hebt, zitten er waarschijnlijk nog meer in de bak. Hele bak behandelen, dus. Het kan wel eens een ankerworm of aanverwant schepsel zijn. Niet te verwarren met de meest voorkomende (piepkleine) parasiet die geen worm is maar wel "huidworm" wordt genoemd: Gyrodactylus.
Ik zou behandelen met Lernex van Colombo.
Ik zou behandelen met Lernex van Colombo.
ik zit stevig in de tang
Lernex is een zeer goed (en relatief goedkoop) breedspectrum middel tegen wormen.
Schrik overigens niet als je enorm veel wormpjes ziet zweven tijdens het behandelen, zo een breedspectrum middel doodt zo ongeveer alle type wormen, ook nuttige (jawel die zijn er!).
Ander belangrijk gegeven: Lernex is bedoelt voor vijvers, dat wil zeggen, de dosering is erg hoog. Je moet de dosering dus wel naar de juiste verhouding ml per liter omrekenen. Jonge dieren kunnen lang niet altijd goed tegen een overdosering.
Schrik overigens niet als je enorm veel wormpjes ziet zweven tijdens het behandelen, zo een breedspectrum middel doodt zo ongeveer alle type wormen, ook nuttige (jawel die zijn er!).
Ander belangrijk gegeven: Lernex is bedoelt voor vijvers, dat wil zeggen, de dosering is erg hoog. Je moet de dosering dus wel naar de juiste verhouding ml per liter omrekenen. Jonge dieren kunnen lang niet altijd goed tegen een overdosering.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!
Ok, ik heb HS Camacell meegekregen van de viswinkel vandaag. Werkzame stoffen Diflubenzuron 12,5 mg, Pyrantheltartrate 341 mg, Flubendazole 17,6 mg. Ook een breedspectrum middel als ik het goed begrijp.
Gaat dit ook helpen, mocht het toch ankerworm zijn? De bijsluiter meldt hier niks over.
Plan is om straks flink water te verversen en dan de kuur toe te voegen. Ik neem aan dat de behandeling na ca. 1 week herhaald moet worden. Moet ik tussendoor en/of daarna extra verversen en/of filteren over kool?
Gaat dit ook helpen, mocht het toch ankerworm zijn? De bijsluiter meldt hier niks over.
Plan is om straks flink water te verversen en dan de kuur toe te voegen. Ik neem aan dat de behandeling na ca. 1 week herhaald moet worden. Moet ik tussendoor en/of daarna extra verversen en/of filteren over kool?