Hallo iedereen,
Ik heb een 80cm aquarium staan die ik wil ombouwen naar een Tangayika biotoop. De exacte maten van de bak zijn:
80lx35bx45h cm. Nu heb ik al gekeken bij de voorbeeld visbestanden en heb ik de database op de site bekeken. Nu zijn er een aantal cichliden die mij erg aanspreken:
Julidochromis transcriptus
Julidochromis ornatus
Lamprologus similis
Lamprologus brevis
Lamprologus multifasciatus
Lamprologus caudopunctatus
Nu heb ik vandaag de boek Back to Nature Tanganjika cichliden gekocht en daarin staat dat er een aantal andere soorten in de bak kunnen:
Callochromis pleurospilus
Callochromis stappersi
Chalinochromis brichardi
Microdontochromis rotundiventralis
Microdontochromis tenuidentatus
Neolamprologus brichardi
Nu weet ik niet of al deze soorten geschikt zijn voor een 80cm bak maar dat kunnen jullie mij denk ik wel vertellen.
Nu zat ik eerst te denken aan het volgende:
1 koppel Julidochromis transcriptus
1 groepje Lamprologus similis
8 Lacustricola pumilus
of
1 koppel Julidochromis transcriptus
1 koppel Lamprologus brevis
8 Lacustricola pumilus
Wat vinden jullie van dit bestand en welke andere combinaties of bestanden zijn mogelijk?
Daarnaast ben ik benieuwd welke andere niet cichliden soorten ervoor komen in het Tanganyika meer.
Verlichting die boven de bak hangt momenteel is 2x 18W T8, moet er meer licht boven de bak of is dat afhankelijk van welke soort cichlide je neemt?
80cm Tanganyika biotoop
Ik ben bang dat je in zo'n maat aquarium alleen maar slakkenhuiscichliden kunt houden. Julidochromissen, Callochromissen, Neolamprologusen en Chalinochromis moeten echt groter.
Mvg Paula
Mvg Paula
Tanganyika: "It's a kind of Magic".
Dus dan is het beter om te houden bij een Lamprologus soort?
Dus dan zou dit beter zijn:
groepje Lamprologus similis of caudopunctatus of multifasciatus
8-10 Lacustricola pumilus
of
Lamprologus brevis (koppel of kan een klein groepje?)
Zou de Neolamprologus kungweensis wel kunnen?, aangezien volgens de database het mannetje ongeveer 6cm word.
Dus dan zou dit beter zijn:
groepje Lamprologus similis of caudopunctatus of multifasciatus
of
Lamprologus brevis (koppel of kan een klein groepje?)
Zou de Neolamprologus kungweensis wel kunnen?, aangezien volgens de database het mannetje ongeveer 6cm word.
Waarom? De J. transcriptus kan er prima in.Gijs en Paula schreef:Ik ben bang dat je in zo'n maat aquarium alleen maar slakkenhuiscichliden kunt houden. Julidochromissen, Callochromissen, Neolamprologusen en Chalinochromis moeten echt groter.
Mvg Paula
Heb zelf J. transcriptus, L. multifasciatus en een groepje L. pumilus met succes in een 80cm. bak
Ik heb pas mijn groep Multi's weggedaan, maar deze raad ik je echt aan.
Ontzettende leuke visjes om naar te kijken ook en ze zijn lekker bezig in het bakje...
Jammer dat ik dit niet eerder wist, als je voor Multi's zou gaan had je ze zo kunnen krijgen.
S6 verder!
Ontzettende leuke visjes om naar te kijken ook en ze zijn lekker bezig in het bakje...
Jammer dat ik dit niet eerder wist, als je voor Multi's zou gaan had je ze zo kunnen krijgen.
S6 verder!
35 centimeter geloof ik. Ik zal het zsm even opmeten voor de zekerheid.Nilis schreef:Ligt er ook aan hoe diep je bak is natuurlijk. Hoe diep is jouw bak Jarik?
En gaat dat ook goed wanneer ze jongen hebben?jarik schreef:Waarom? De J. transcriptus kan er prima in.Gijs en Paula schreef:Ik ben bang dat je in zo'n maat aquarium alleen maar slakkenhuiscichliden kunt houden. Julidochromissen, Callochromissen, Neolamprologusen en Chalinochromis moeten echt groter.
Mvg Paula
Heb zelf J. transcriptus, L. multifasciatus en een groepje L. pumilus met succes in een 80cm. bak
Hoe groot zijn jouw groepjes (ik neem aan dat de transcriptus een koppeltje is?)jarik schreef:Waarom? De J. transcriptus kan er prima in.
Ik bedoelde de Julidochromis soorten in het algemeen. Persoonlijk vind ik dat die i.v.m. agressiviteit meer zwemruimte nodig hebben. Misschien een klein blijvende soort Julidochromis wel.jarik schreef:Waarom? De J. transcriptus kan er prima in.
Mvg Paula
Tanganyika: "It's a kind of Magic".
Alle soorten op de J. transcriptus na zou ik er inderdaad niet bij doen, daarom heb ik de J. transcriptus erbij
Ik heb zelf de J. ornatus nog nooit gehouden, dus weet het verschil in gedrag niet uit mijn eigen ervaring.
Mijn verhouding waarin ik het nu heb:
Koppel J. transcriptus met een stuk of 30 jongen.
Groepje L. pumilus 10 stuks
Kolonie L. multifasciatus (8 volwassenen + jongen)
Mijn verhouding waarin ik het nu heb:
Koppel J. transcriptus met een stuk of 30 jongen.
Groepje L. pumilus 10 stuks
Kolonie L. multifasciatus (8 volwassenen + jongen)
Ik zag vandaag bij verduijn de Lamprologus ocellatus en moet zeggen dat ik die mooier vind dan de brevis of similis. Wat is jullie mening over het houden van de Lamprologus ocellatus in een 80cm bak?
Ik zou er ook een speciaalbak van kunnen maken en dan alleen het volgende doen:
1 koppel Lamprologus ocellatus
8 Lacustricola pumilus
Ik zou er ook een speciaalbak van kunnen maken en dan alleen het volgende doen:
1 koppel Lamprologus ocellatus
8 Lacustricola pumilus