vissen geteld gedurende 20 jaar: een wetenschappelijk artike

Dé plek voor foto, film, tv, mooie websites en... de fotowedstrijd!
Plaats reactie
Mooneater
Contacteer:

Voor mijn werk (promovendus) kwam ik het volgende artikel tegen:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... x/abstract (degenen die de volledige pdf willen kunnen mij een pb sturen).

In het artikel staan de resultaten van een onderzoek dat zo'n 20 jaar in beslag heeft genomen.
De groep onderzoekers heeft over een tijdspanne van 20 jaar (1988-2008) elk jaar een inventarisatie gemaakt van de verschillende vissoorten die ze tegenkwamen in het Tanganyika meer.
Ze deden dit door in een vast gebied van 10 bij 40 meter (40 meter uit de kust, 10 meter breed, maximale diepte was 14 meter) verschillende malen per jaar te duiken. Bij deze duiken werd genoteerd welke vissoorten ze zagen en hoeveel van elke vissoort.
Hun onderzoeksgebied ligt in Zambia, vlakbij Mpulungu, aan de kust van "Kasenga Point" (voor degenen die dat kennen). In en vlakbij het gebied is geen vangplaats en wonen weinig mensen.

Hun algemene conclusie is dat de vispopulatie redelijk gelijk van grootte blijft, maar dat de samenstelling van de vispopulatie wel veranderd over de tijd.

Wat ik zelf (als aquariaan) wel leuk vond om te zien is de volgende tabel (klik voor huge):

Afbeelding
Let op: sommige soorten staan er met afwijkende naam in (bijv. N. fasciatus = A. fasciatus).

In deze tabel staan de tellingen per soort voor de verschillende jaren. Dit geeft een mooi beeld van in welke verhoudingen de verschillende soorten gevonden kunnen worden en hoe de visgemeenschap er ongeveer uitziet in het wild.

Wat opvalt is dat de meest voorkomende soort Telmatochromis vitattus is, daarna Neolamprologus moorii (V. moorii) en dat Tropheus ook ruimschoots vertegenwoordigd is. We zien ook dat C. leptosoma in de jaren 90 veel voorkwam, maar de laatste jaren nog maar amper wordt gezien in het onderzoeksgebied. Er zijn maar weinig syno's (<10) en (caeco)mastacemblus blijkt een regelmatig geziene gast. Ook de tanganyika-killi Lampricthys ontbreekt niet en wordt ieder jaar gezien.

De resultaten van dit onderzoek zeggen natuurlijk niet zoveel over de rest van het meer, maar het is zeker een leuk voorbeeld van hoe het er over de jaren aan toe gaat in een stukje van het meer!

Mocht ik nog meer interessante artikelen tegenkomen, en mocht daar animo voor zijn, dan zal ik het zeker niet nalaten die te delen.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)
Paula

Graag, best interessant dit soort onderzoeken en hun resultaten. :mrgreen:

Mvg Paula
Tanganyika: "It's a kind of Magic".
johan.vw

Ik zie de grafiek niet, ook al klik ik er op :(
Mooneater
Contacteer:

johan.vw schreef:Ik zie de grafiek niet, ook al klik ik er op :(
en zo?

klik hier
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)
JohnP

Nope :(
Mooneater
Contacteer:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dit moet haast wel werken :)
De NVC op Facebook

JohnP

Nog steeds Nope. :?
Melchior
Contacteer:

Gave publicatie! Lastig om er echt iets algemeens uit te concluderen (behalve dat héél veel soorten af en toe langszwemmen :P) maar wel een uniek stukje onderzoek in het Tanganjikameer, denk ik zo.
JohnP schreef:Nog steeds Nope. :?
Dan denk ik dat er iets mis is met je browser of internetprovider...
Al is Tropheus nog zo snel, een Petrochromis achterhaalt ze wel!
Tanganyikart

Het is natuurlijk wel over te typen en op te (laten - Excel) tellen,
maar ook interessant vind ik het totaal aantal vissen per jaar.

Of dat nu toe- of afneemt... :?
Mooneater
Contacteer:

Art schreef:Het is natuurlijk wel over te typen en op te (laten - Excel) tellen,
maar ook interessant vind ik het totaal aantal vissen per jaar.

Of dat nu toe- of afneemt... :?
Ah, daarvan is een figuur in het artikel:

Afbeelding
De NVC op Facebook

Tanganyikart

Okee :oops:
Ik kon het artikel (ook) niet openen...

Interessante info, Melchior :D
Pela

John even off topic welke browser gebruik je.
2/3/3? C.Gibberosa Blue Mpimbwe
1/0 A. Compr "gold"
1/1 J. Regani
L. kendalli "nkambae"
0/1 N. Sexfasciatus
JohnP

Pela schreef:John even off topic welke browser gebruik je.
IE8 normaal nooit geen problemen met imageshack nu in eens wel heb ff google grome geinstalleerd.
jarik
Contacteer:

Inderdaad een heel interessant artikel! Heb het allemaal doorgelezen, wel leuk zo'n schema :D
Plaats reactie