Na afwezigheid van een paar jaar ben ik voorzichtig weer met de hobby begonnen. Ik woon nog heel even wat kleiner dus mn eerste bak is ook wat kleiner.
Afmeting is 80x80x50cm. 2x Eheim 1000 liter filter, Eheim verwarmingsknots en wat led verlichting. Niets bijzonders maar het is een begin. De achterkant, 40% van de linker zijwand en 10% van de rechter zijwand van de bak heb ik zwart geverfd met schoolbordverf. Steen is Grauwacke en zand is van de Gamma.
Net als mn vorige bak probeer ik hier een soort van overgangsbiotoop na te maken in het klein. Van rotsen naar slakkenhuiskerkhof. Ik weet dat de A.fasciatus in wat ondieper water zit dan hun bakgenoten, maar deze bak is wat te klein voor een L.pleuromaculatus zoals in mn eerste bak. Die komt er weer zodra.. etc etc,
Bestand is;
-Kolonie multi’s. 3 wv mannetjes en ongeveer 10-12 vrouwtjes. (Dit worden er uiteraard meer)
- Paracyps (4m/5v)
- Altolamprologus fasciatus (m/v)
- N.tretocephalus (solo)
- Ancistrus (Ja, weet ik. Hij maakt mn ruiten schoon )
Syno’s komen zodra de multis wat zwaarder aan de fok zijn gegaan. De kolonie moet eerst groeien en die 2 A.fasciatus pakken voorlopig genoeg jongen

Het is gezien de beperkte afmeting best een leuke bak geworden. De treto is de baas, maar niet irritant. Hij zorgt ervoor dat de mulits niet te veel gaan zwerven. De paracyps zitten vaak tussen die verticale rotsspleten links achterin de bak. In real life heb ik de Led lamp iets naar het midden verschoven waardoor het daar bij die rotsspleten wat donkerder is. De Paracyps lijken dat wel te waarderen.
Op een afstandje ziet de bak er in zn totaal erg Zen uit, en als je dicht op de bak zit dan zie je veel interactie tussen de verschillende soorten en individuen.

(het begin)

(voorzijde)

(Rechter zijaanzicht vanaf de bank)
ik heb ook wat filmpjes om de sfeer in de bak te laten zien. Ik heb geen idee hoe ik dat hier gepost ik krijg vanaf MyAlbum..