Rio 180

De bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Similis7

Een vraagje nog. Ik wilde graag een foto plaatsen van hoe het aquarium er nu bijstaat. Ook mooi om straks terug te kunnen plaatsen. Alleen krijg ik de melding dat het bestand te groot is. Hoe kan ik dit fixen?
EricB

Similis7 schreef:
27 jan 2021, 19:31
Een vraagje nog. Ik wilde graag een foto plaatsen van hoe het aquarium er nu bijstaat. Ook mooi om straks terug te kunnen plaatsen. Alleen krijg ik de melding dat het bestand te groot is. Hoe kan ik dit fixen?
Gebruik een image hosting site voor je foto's zoals deze bijvoorbeeld: https://nl.imgbb.com/
Success!!!
Leleupi white

https://www.fotoverkleinen.nl/
via deze link kun je online foto's verkleinen.
80x40x40 kweek
198x60x60wh 45 paracyp. blue neon Kantalamba // 7/4 Xenotilapia singularis Mzuri
Alto Comp Goldhead WV 1/2 // Neolamp Tretoc. 1 // eretmodus m. 1// kleine kolonie N. multif.
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg
Similis7

Dank, zie hieronder een foto van hoe de bak er nu bijstaat. Deze week ga ik in iedergeval filterzand halen bij de wildkamp samen met tempex en vijverfolie met grind.
Ook hoop ik ergens breuksteen op de kop te tikken. Hoeveel kilo zou ik ongeveer nodig hebben 45 of 60?

https://ibb.co/9ySP8kD
Similis7

Oke inmiddels aan Breuksteen weten te komen. De bak is nu als volgt ingericht. Nog tips? Ik ben nog niet heel te vreden. Morgen komt er filterzand in. Daarnaast zal ik nog wat vaslneria toevoegen

20210201_181043.jpg
Leleupi white

Een smalle hoge steen die tot het wateroppervlak reikt in beide stapels zal het natuurlijk uitzicht vergroten. Ook verschillende formaten gebruiken.
Slakken huizen tot tegen de voorruit zijn vervelend bij het reinigen.
LW
80x40x40 kweek
198x60x60wh 45 paracyp. blue neon Kantalamba // 7/4 Xenotilapia singularis Mzuri
Alto Comp Goldhead WV 1/2 // Neolamp Tretoc. 1 // eretmodus m. 1// kleine kolonie N. multif.
Similis7

Inmiddels nog wat met de stenen geschoven en het filterzand toegevoegd. Redelijk te vreden met het resultaat. Ik ga nog wat planten toevoegen. Vaslneria en anubias. Daarnaast heb ik een ph test, een kh test (nitriet en nitraat heb ik al) kh plus besteld. Dat wordt nog een week testen en spelen met de waterwaardes om de juiste balans te vinden. Wat zijn de ideale ph en kh waarde voor een tanganyika tank of is het beter om gewoon op kraanwater te houden?

Op het moment dat ik de waterwaardes onder controle heb komen de eerste vissen (multi's en toch een compressiceps).

De Leleupi laat ik wellicht uit de bak of komen er op een later stadium wellicht toch in (wel met een back up mocht het niet werken). Mijn gedachte hier achter is dat de compressiceps iets feller is dan de Calvus. Daarnaast hoop ik dat door de compressiceps eerder toe te voegen deze eerder een eigen territorium creëert een beter is op gewassen tegen de leleupi. Of ik kijk voor een andere vis die minder agressief is dan de leleupi? Wellicht dat de brichardi minder agressief is? Of de caudopunctatus?Iemand die hier ervaring mee heeft?

20210204_112146.jpg
Jordy

Ik zou in een meterbak niet teveel willen stoppen, daarvoor hebben Tanganyikacichliden teveel karakter.
Een groepje multi's, een Altolamprologus (is aan de krappe kant uiteindelijk) en meerdere leleupi (niet slim in deze bakmaat).

De caudopunctatus zullen ook slakkenhuizen willen claimen en de multi's staan deze zeker niet af.

Als je meer wilt dan alleen de multi's en de compressiceps ga je meer rotsen nodig hebben.
Die zou ik dan her en der over de bodem verspreiden zodat, ook tussen de slakkenhuizen door, zodat ook je multi's zichtbrekers hebben. Deze vormen namelijk subgroepen en miniterritoria in het slakkenkerkhof.

Misschien kan je kijken naar een koppel kleinblijvende Julidochromis voor erbij?

Dan kom je dus uit op:
-N. multifasciatus
-A. compressiceps
-Julidochromis transcriptus/ornatus/dickfeldi
Similis7

Dank voor je reactie ik zit nu met twee bestanden in mijn hoofd:

1. (Met meer rotsen)
-N. multifasciatus
-A. compressiceps
-Julidochromis (dickfeldi)
-(evnt nog een 4 tal syno's of wordt dit dan veel te druk)

2.
-N. multifasciatus
-N. Pulcher (al ben ik bang dat ook hier de bakmaat aan de kleine kant is)
- 4 a 5 tal syno's
Jordy

N. pulcher/brichardi zou ik van wegblijven, ik vindt ze ook echt prachtig maar het zijn groepsdieren en zodra er jongen zijn regeren ze de hele bak. Zo ga je dus ineens van 5 dieren naar 300 in de tijd van een paar maanden en je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt vanwege dit gedrag.

Eeuwig zonde natuurlijk maar het is helaas niet anders.
Namlot1

In mijn 125x50x50 heb ik 2 A. compressiceps, Multies en N. Leleupi's en S. Petricolas's.
De Leleupi's hebben nu 6 volwassen jongen. De Multies, daar zwemmen 5 generaties rond. Totaal ongeveer 20 stuks. En de 6 Petricola's zie je alleen bij het voederen.

Van de twee multie mannen zwemt er 1 ergens bij de uitstroomopening van de pomp. Hij is sinds kort zijn plekje kwijtgeraakt aan een nieuw koppeltje, broer en zus, van de Leleupi's. De Multies hebben 1 slakkenhuisgebied opgegeven omdat die te dicht bij het hol van de ouders Leleupi ligt. De Compressiceps gedogen al het gejaag achter elkaar aan. Af en toe vallen ze zelf ook uit.

Bottom line is..... De bak is te klein voor deze temperamentvolle vissen.

De originele Leleupi ouders hebben in de laatste 3 á 4 maanden drie nesten gehad. Maar alle 3 nesten zijn geroofd. Ergens in deze maand ga ik een aantal leleupi's en Multies uitvangen. Weer even rust in de bak.
Similis7

Voor nu is het wachten tot het weer wat beter wordt dan zullen de eerste vissen er in komen.
Ik start waarschijnlijk met wat Multi's en een comprecessips. (En ga dit eventueel nog uitbrijden met wat syno's en een koppel julidochromis.

Ik heb inmiddels de watertesten en KH+ (Colombo) binnen. het kraanwater komt uit op een ph van 7.5 en een kh van 5.
Nu wil ik de KH verhogen naar 14 door het toevoegen van KH+. ik verwacht ook dat hierdoor mijn ph zal stijgen naar 8/8.5. Mijn plan is om dan wekelijks 20% te verversen. Ik zal dan eerst KH+ aan het water toe voegen voor het in de bak komt zodat het machted met de waardes van het aquariumwater. Houd ik op deze wijze mijn waterwaardes constant? of werkt KH+ op den duur uit en zal ik bij een waterwissel dus iets meer KH+ moeten toevoegen. Voorkeur gaat uit naar perfecte stabiele waterwaardes. Ga ik dat op deze manier realiseren of zullen de waardes toch gaan schommelen? Zo ja dan zal ik de vissen op gewoon kraanwater gaan houden.

Groeten L
Leleupi white

Jouw bak is ongeveer 200 liter.
Wat je eventueel kan overwegen is elke dag 1 emmer (10/12 liter) verversen.
Dan schommelen de waterwaarden zeker niet aangezien je maar een fractie van het water ververst.
Per week komt dit op 35%.
Het is elke dag een zeer klein werkje.
Als je dit elke dag doet dan is het ook helemaal geen probleem om eens 1 dag over te slaan.
Ik ververs op mijn bak van 700 liter elke dag 30 liter koud water (tot voor kort 40 liter maar ik heb bij wijze van test een beetje verminderd)
Mijn vissen doen het uitstekend en dit al gedurende 2 jaar.
Ik voeg ook natriumbicarbonaat toe om de PH te verhogen en de carbonaathardheid te verhogen.
Mijn waterwaarden zijn nagenoeg constant en als er al een schommeling is dan gaat die zeer langzaam door de methode van verversen.

LW
80x40x40 kweek
MPS

Nakweek Tanganyika's doen het doorgaans prima op kraanwater. Vaak is het nogal stressvol voor de vissen als er veel met de chemische samenstelling van het water gevarieeerd wordt.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist
Similis7

Ja eens ik vind het belangrijker dat de waterwaardes stabiel zijn dan perfect. Op dit moment heb ik de KH weten te verhogen tot 11. Alleen nu heb ik hier eerlijkgezegd al een beetje spijt van. Ik twijfel hoe stabiel ik de waterwaardes kan houden. De methode die LW beschrijft is inderdaad de beste optie. Een kleine waterwissel zal geen grote schommeling veroorzaken. @LW hoe zorg je ervoor dat je iedere emmer precies het juiste aantal natriumbicarbonaat toegevoegd?

Dit weekend ga ik waarschijnlijk vissen halen. Het aquarium draait al een dikke twee a drie weken in. Daarnaast heb ik er tijdelijk wat vissen in zwemmen plus filtermedia van een draaiend aquarium uitgeknepen in het aquarium. Ik verwacht dat dit nu wel goed zit en ik meet ook geen nitriet in het water.
Plaats reactie