Rio 180

De bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Björn
Site Admin
Contacteer:

MPS schreef:
10 feb 2021, 16:33
Nakweek Tanganyika's doen het doorgaans prima op kraanwater. Vaak is het nogal stressvol voor de vissen als er veel met de chemische samenstelling van het water gevarieeerd wordt.
Mee eens!
Sterker nog, ik heb ook veel wildvang al gehouden en gekweekt op NL kraanwater zonder toevoegingen. Ik filter wel over oesterschelpen en ik heb een flink slakkenhuiskerkhof. Dat zou iets verschil kunnen maken maar ik denk dat het verwaarloosbaar is.
Similis7

Oke dank dat wordt dus nog een week wachten met de aanschaf vd vissen. Deze week dan maar een paar flinke waterwissels doen om weer tot de waardes van het kraanwater te komen. Gelukkig zitten er nog geen vissen in en heeft het geen gevolgen.
MPS

Slavi schreef:
12 feb 2021, 14:12
MPS schreef:
10 feb 2021, 16:33
Nakweek Tanganyika's doen het doorgaans prima op kraanwater. Vaak is het nogal stressvol voor de vissen als er veel met de chemische samenstelling van het water gevarieeerd wordt.
Mee eens!
Sterker nog, ik heb ook veel wildvang al gehouden en gekweekt op NL kraanwater zonder toevoegingen. Ik filter wel over oesterschelpen en ik heb een flink slakkenhuiskerkhof. Dat zou iets verschil kunnen maken maar ik denk dat het verwaarloosbaar is.
Helemaal mee eens. Ook wildvang Tanganyika's kunnen prima op kraanwater, mits het water niet te zacht is. Hier in Rotterdam oost is de hardheid altijd redelijk hoog geweest (8-10), al moet ik toegeven dat ik al jaren de hardheid van het kraanwater niet meer getest heb. Dus wat het nu precies is weet ik niet. Ik heb eigenlijk alleen in de eeste jaren dat ik Tanganyika's hield geprobeerd de hardheid van het water te beinvloeden, maar merkte al snel dat het voor de vissen helemaal niet nodig was. Ik heb de laatste 12-15 jaar totaal niks meer aan water hardheid of pH proberen te veranderen eigenlijk en nooit ook maar iets aan welke vis dan ook gemerkt dat deze daar last van had.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist
Leleupi white

@ similis7
Welke waterwaarden komen er uit de kraan bij jou?
LW
80x40x40 kweek
198x60x60wh 45 paracyp. blue neon Kantalamba // 7/4 Xenotilapia singularis Mzuri
Alto Comp Goldhead WV 1/2 // Neolamp Tretoc. 1 // eretmodus m. 1// kleine kolonie N. multif.
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg
Similis7

Uit mn hoofd ph van 7.5 en een kh van 5
Leleupi white

Als je multis zich vaak schuren dan zou ik toch kH verhogen.
LW
80x40x40 kweek
198x60x60wh 45 paracyp. blue neon Kantalamba // 7/4 Xenotilapia singularis Mzuri
Alto Comp Goldhead WV 1/2 // Neolamp Tretoc. 1 // eretmodus m. 1// kleine kolonie N. multif.
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg
Similis7

Ja ik houd het gedrag goed in de gaten. Mocht ik iets geks zien kan ik altijd nog de kh langzaam verhogen maar liever niet. Ik heb de bak wat heringericht en planten toegevoegd. Eerste algen beginnen nu ook te komen. Zaterdag ga ik naar Verduijn (geen idee of ik de naam mag noemen). Om de eerste vissen te halen. Dit ligt voor mij niet naast de deur. Dus ik wil alle vissen ineens halen. Lijkt me ook beter i.v.m. het territorium gedrag. Eerste paar weken weinig voeren en veel waterwissels dan moet het wel goed komen.

Zoals ik het nu voor me zie worden het de multi's, compressiceps en de J. Dickfeldi.
20210217_185429.jpg
MPS

Ik zou als ik jou was de slakkenhuizen in een van de twee hoeken aan de voorkant van het aquarium leggen. Nu ligt het territorium van de territoriale kolonievormer Lamprologus multifasciatus heel dominant in het midden en zullen de andere soorten weggeduwd worden in de hoeken.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist
Joe

Hoi similis,

Ik zie op de eerste foto's niets van piepschuim o.i.d ben je niet bang dat je multi's onder je stenen gaan graven waardoor alles in kan storten? Of zijn je stenen gelijmd?
EricB

Joe schreef:
19 feb 2021, 18:54
Hoi similis,

Ik zie op de eerste foto's niets van piepschuim o.i.d ben je niet bang dat je multi's onder je stenen gaan graven waardoor alles in kan storten? Of zijn je stenen gelijmd?
Bij gravende Cichliden moet je de stenen altijd op de ondergrond leggen en dan pas het substraat zo stort de boel niet in :wink:
Similis7

Hoi, dank voor de bezorgdheid.
Er ligt wel degelijk piepschuim onder de de stenen.
Het was de bedoeling om een tempexplaat over de hele bodem te leggen. Een deel brak af en ging drijven dus er ligt alleen piepschuim onder de stenen. Iets waar ik nu al spijt van heb. Dit maakt het lastiger om de scape te veranderen.

Daarom laat ik de scape voor nu zoals het is. Wordt de kolonie multi's te groot en pushen ze de andere vissen te veel naar de hoeken dan heb ik helaas geen andere optie ben ik bang
svl

Dan denk ik dat je het toch beter nu kan doen nu je nog geen vissen hebt .
Want achteraf zal je de vissen moeten uitvangen en opvang voorzien .
viewtopic.php?t=17346
160x60x60 eretmodus kasanga
Similis7

Er zitten inmiddels vissen in:
Dit was de eerste twee dagen wat spannend. Ik meette namelijk wat nitriet (0.30mg) twee dagen 50% ververst en de 3e dag 30%. Inmiddels twee dagen niet meer ververst en ik meet ben geen nitriet meer. De vissen doen het goed en hier was niks geks aan te merken..

Het is uiteindelijk geworden:
5x j. Dickfeldi
5x multi's
1x altolamprologus compressiceps

De Dickfeldi waren al aardig aan de maat en er lijkt zich al een koppel te zijn gevormd. Zie hieronder wat foto's
20210224_191754.jpg
20210224_191916.jpg
20210224_191825.jpg
Namlot1

Mag ik vragen wat voor verlichting jij hebt, en hoe lang die aanstaat?

Naar mijn idee heb je al snel groene alg.
Similis7

Ik heb de standaard Juwel verlichting. Juwel multilux is dat uit mijn hoofd. Erg felle verlichting. Heb de buizen nu maar wat gedraaid waardoor het niet recht naarbeneden schijnt. Had het eerst 9.5 uur maar nu terug gebracht tot 8. Al vind ik de alg niet storend. Ooit van plan over te gaan op de multilux met controller.
Plaats reactie