Houten kap trekt krom

De bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
behabe

Ik heb op mijn 200 cm een houten kap die als hij helemaal dicht is krom trekt! De kap bestaat uit 2 delen die vast zitten met piano scharnieren. De voorste plank die net zo breed is als het aquarium ( 2 meter ) trekt krom als hij dicht is. Nu heb ik in de achterste plank al 4 ventilatie gaten gemaakt en die blijft nu zover ik kan zien wel recht. Ook heb ik bijde ( voorste en achterste) met Woodsail behandeld maar dat helpt niet! Is het een idee om beide planken met dunne glasplaten/ trespa te bekleden? Of heeft iemand een ander idee?
Erwin8
Site Admin
Contacteer:

Dag Bert,
Ik zou ze niet overplakken.
Volledig nieuw deksel in trespa. Je vindt op markplaats goedkope platen, met stukje af, maar je laat het deksel daar op maat zagen.
Ik denk firma flexinplex.
Jordy

Het hout heeft al gewerkt dus als het niet meer recht is zou ik even opnieuw beginnen.
Het vocht binnen de kap en vochtarme lucht buiten de kap hebben het doen kromtrekken.

Dit is de reden waarom we in meubelbouw ook altijd een tafelblad aan zowel de boven als de onderzijde behandelen om kromtrekken te voorkomen. De vezels zetten uit aan de kant waar het vocht intrekt.

Je kan bij een nieuwe kap bijvoorbeeld het multiplex behandelen met een woodsealer EN eroverheen schilderen met een epoxyhars of idd plexiglas eroverheen zetten of zoeken naar een niet giftige lakverf. Nu zoekt vocht wel altijd een uitweg dus het zal ook in kieren kruipen tenzij je deze afkit. Woodsealer alleen is puur om enige krimping te beperken maar stopt het niet.
behabe

Bedankt voor je reactie! Ik heb met lijm tangen de planken weer recht gekregen. Zou ik nu alleen de voorste plank over de hele breedte met een glas plaatje kunnen bedekken of met trespa? Of er een aluminium profiel aanbrengen ( schroeven + lijmen ) aan de zijkanten en de voorkant !
behabe

Erwin8 schreef:
05 dec 2021, 14:57
Dag Bert,
Ik zou ze niet overplakken.
Volledig nieuw deksel in trespa. Je vindt op markplaats goedkope platen, met stukje af, maar je laat het deksel daar op maat zagen.
Ik denk firma flexinplex.
Bedankt voor je reactie
Hoe is het met de vissen die je gisteren opgehaald heb? Vandaag zijn de overige 27 stuks opgehaald .

De lijm tangen hebben de planken weer recht gemaakt. Gelukkig maar. Dus als hij nu dicht is hij recht. Zou ik hem nu aan de binnenkant met glas / trespa kunnen bekleden of beter een aluminium profiel er op maken aan de voorkant en de zijkanten?
Erwin8
Site Admin
Contacteer:

Met de visjes gaat het prima.

Je kap ... ik heb ze gezien , ik maakte gewoon helemaal een nieuwe., of trespa tegen plakken.
Leleupi white

Kijk hier even ivm Trespa. Dat trekt ook krom als je er geen groeven in maakt en glas tegen kleeft...
viewtopic.php?f=6&t=17492&start=360
80x40x40 kweek
198x60x60wh 45 paracyp. blue neon Kantalamba // 7/4 Xenotilapia singularis Mzuri
Alto Comp Goldhead WV 1/2 // Neolamp Tretoc. 1 // eretmodus m. 1// kleine kolonie N. multif.
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg
Sensa

Grote (meubel)platen torderen altijd na verloop van tijd. Met of zonder vocht.

Wij laten zgn deurspanners in onze grootste panelen frezen om het kromtrekken tegen te gaan. Onze monteur plaatst ook wel eens een H- vormig frame van aluminium onder een (liggend) meubelpaneel. Dan blijft de boel ook recht maar daar wordt het geheel wel zwaarder en dikker door
Why be good? .. Go be great !
behabe

Bedankt voor de reacties
Plaats reactie