Ik heb ff jullie kijk en hele eerlijke onderbouwde mening (feit) nodig.
een aquarium van 150 x 60 x 70 cm (630 L) met droogkamer, ongeveer 15 x 15 x 60 cm (13,5 L)
Hiervan gaat minimaal 150 x 10 x 60 cm (90 L) gevuld worden met stenen.
Zoals je leest is het volume dan iets minder met die droogkamer en alle stenen, omgerekend 630 - 13,5 - 90 = 526,5 L .
laten we het zo zeggen het extern filter "EHEIM professionel 5e 700" die ik nu heb doet ongeveer effectief 1000 L/H, hier hoef je geen waarden meer af te halen door weerstand of zo.
Hierin zit 6 liter sera siporax dit is goed voor 1200 liter water.
Dit in combinatie met een stromingspomp, zou dat genoeg zijn?
Heel eerlijk ik zou namelijk niet weten waarom ik een sterker, groter of twee filters zou nodig moeten hebben.
Je wilt (in mijn geval "tanganyika cichliden") denitrificatie hebben, dit gebeurd efficiënt alleen als de stroming laag is door het biologisch media.
Het aquarium heeft zelf wel weer stroming nodig om vuil naar het filter te blazen en ook voor zuurstof etc, hiervoor is de stromingspomp weer handig die lekker op standje volle toeren mag staan.
Hoe denken jullie hierover?
Ik zou namelijk mijn energiekosten niet hoger willen hebben met nog een filter erbij als het niet perse hoeft (in het achterhoofd houdend dat het welzijn van de beesten op de eerste plek staan), wat moet dat moet namelijk.
Hoe denken jullie hierover?
- Leleupi white
Ik snap het niet helemaal maar dat zal wel aan mij liggen.
Een filter volledig gevuld met siporax?
Waarom?
Trage doorstroming maar door zo'n buitenfilter gaat het water toch snel?
Of je al dan niet stromingspomp nodig hebt hangt ook af van je bezetting van de bak.
Ook hoeveel filtering je nodig hebt hangt daar van af.
Met iets meer info kunnen we gerichter advies geven.
LW
Waarom?
Of je al dan niet stromingspomp nodig hebt hangt ook af van je bezetting van de bak.
LW
80x40x40 kweek
198x60x60wh 45 paracyp. blue neon Kantalamba // 7/4 Xenotilapia singularis Mzuri
Alto Comp Goldhead WV 1/2 // Neolamp Tretoc. 1 // eretmodus m. 1// kleine kolonie N. multif.
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg
198x60x60wh 45 paracyp. blue neon Kantalamba // 7/4 Xenotilapia singularis Mzuri
Alto Comp Goldhead WV 1/2 // Neolamp Tretoc. 1 // eretmodus m. 1// kleine kolonie N. multif.
Wat wil jij precies aan info hebben?Leleupi white schreef: ↑21 aug 2022, 19:33Ik snap het niet helemaal maar dat zal wel aan mij liggen.
Waarom?
LW
Het extern filter kan ik in L/H regelen
- Leleupi white
bijvb welke bezetting je voor ogen hebt.
80x40x40 kweek
Oh zo hehehe.
Dit is de bezetting en de situatie tot nu toe viewtopic.php?t=18369, ik ga over op een 150 x 60 x 70 cm (60 waterhoogte).
Natuurlijk weet je nooit zeker wat je bestand gaat zijn voor in de toekomst mocht je weer willen veranderen, maar he.
Misschien dat het ook handig is dat ik voor de zekerheid in plaats van één droogkamer er twee neem (links en richts)?
Oh zo hehehe.
Dit is de bezetting en de situatie tot nu toe viewtopic.php?t=18369, ik ga over op een 150 x 60 x 70 cm (60 waterhoogte).
Natuurlijk weet je nooit zeker wat je bestand gaat zijn voor in de toekomst mocht je weer willen veranderen, maar he.
Misschien dat het ook handig is dat ik voor de zekerheid in plaats van één droogkamer er twee neem (links en richts)?
Filteren blijkt in 2022 nog steeds een dingetje…vreemd.
Om het kort toch even te verduidelijken:
Er zijn zoveel nuttige bacteriën actief…als er voeding voor de beestjes is.
Dat is veruit het belangrijkste wat je moet beseffen.
En de voornaamste omzettingen gebeuren in de bodem van de bak…een potfilter zou niets meer dan een “vuil-vanger” mogen zijn. Die je niet vult met poreus materiaal, maar met matten en dan zeer regelmatig reinigt.
Dus de biologie zit in de bodem en de vaste deeltjes in het water filter je mechanisch met je potfiltertje.
En dan ben je klaar.
En de voornaamste omzettingen gebeuren in de bodem van de bak…een potfilter zou niets meer dan een “vuil-vanger” mogen zijn. Die je niet vult met poreus materiaal, maar met matten en dan zeer regelmatig reinigt.
Dus de biologie zit in de bodem en de vaste deeltjes in het water filter je mechanisch met je potfiltertje.
En dan ben je klaar.
300x220x95
No lift...like an airlift.
oh meen je dit serieus?oostijnoo schreef: ↑22 aug 2022, 23:39Filteren blijkt in 2022 nog steeds een dingetje…vreemd.
En dan ben je klaar.
Ik heb al die jaren namelijk begrepen dat er de bodem bacteriën iets anders waren dan die in de biologische media diegene in je potfilter zitten.
Hoe zit dit ?
Er zijn verschillende soorten nuttige bacteriën…die vestigingen zich op de plaatsten die voor hun het meest opportunistisch is. En de bodem (zoals in de natuur) biedt daarbij tal van mogelijkheden.
Poreus spul in filters gaat steeds dichtslibben en dan heeft het nog weinig functie.
Poreus spul in filters gaat steeds dichtslibben en dan heeft het nog weinig functie.
300x220x95
- Leleupi white
Volledig akkoord uiteraard met bovenstaande.
Met jouw bezetting heb je met 1 potfilter al vlug voldoende.
Zorg dat je wateroppervlak voldoende in beweging blijft.
Als je bezetting groter wordt kun je altijd filters bijschakelen indien nodig.
Met jouw bezetting heb je met 1 potfilter al vlug voldoende.
Zorg dat je wateroppervlak voldoende in beweging blijft.
Als je bezetting groter wordt kun je altijd filters bijschakelen indien nodig.
80x40x40 kweek