Deze week heb ik mij een 2e hands rio 240 aangeschaft. Met de bedoeling er een tanganyika biotoop van te maken.
Gepland visbestand:
koppel (1m/1v) Julidochromis ornatus
6st (2m/4v) Lamprologus multifasciatus
9st (3m/6v) paracyprichromis brieni
daarna nog een paar synodontissen
Zelfbouw achterwand
Rio 240 Bieste
Voordat je iets erin bouwt!
HAAL die grote gekke zwarte doos eruit !, en vervang hem voor een goede eheim !
Achterwand ziet er al leuk uit !
Keep up the work !
HAAL die grote gekke zwarte doos eruit !, en vervang hem voor een goede eheim !
Achterwand ziet er al leuk uit !
Keep up the work !
Met vlagen ben ik geniaal, helaas ik het hier altijd windstil
De achterwand ziet er al wel leuk uit maar je kan inderdaad beter voor een Eheim kiezen
Het intern filter kan je met een plamuurmes of met ijzerdraad eruit halen.
Als je je achterwand erin hebt zie je er niks meer van..
Het intern filter kan je met een plamuurmes of met ijzerdraad eruit halen.
Als je je achterwand erin hebt zie je er niks meer van..
-
om een mooie natuurlijk ogende achterwand te maken kan je beter een plaat piepschuim pakken van 2 cm dik, dit is je onderlaag, die is voor de stevigheid, daarop plak je met bison glaskit een piepschuim plaat van 5 cm dik, bij de Hubo en andere kleinere bouwmarkten kan je die platen los kopen.
De 5 cm piepschuimplaat gebruik je om vormen/ rotsen uit te snijden, na het snijden met een flink kartelmes het liefst bewerken met een hittepistool/ verfbrander, zo krijg je over de hele achterwand een ongelijk en natuurlijk ogend oppervlak. Zorg wel dat je de piepschuimplaat van 2 cm niet beschadigd, die is namelijk voor de stevigheid.
Je wand ziet er nu namelijk erg plat en eentonig uit
Het is mij ook weleens gebeurd
Over het filter, als je een echt mooie bak wilt maken, eruit gooien, de verwarming en filtersponzen eruit halen, altijd makkelijk, de pomp kan je later nog ergens tussen je stenen stoppen voor extra stroming, de rest kan zo de kliko in, mocht je creatief en millieubewust zijn dan kan je de overige onderdelen altijd nog ergens anders voor gebruiken
Een Eheim 2217 is bv een goede keus filter, is al te koop voor 100 euro inclusief kranen
Edwin.
De 5 cm piepschuimplaat gebruik je om vormen/ rotsen uit te snijden, na het snijden met een flink kartelmes het liefst bewerken met een hittepistool/ verfbrander, zo krijg je over de hele achterwand een ongelijk en natuurlijk ogend oppervlak. Zorg wel dat je de piepschuimplaat van 2 cm niet beschadigd, die is namelijk voor de stevigheid.
Je wand ziet er nu namelijk erg plat en eentonig uit
Het is mij ook weleens gebeurd
Over het filter, als je een echt mooie bak wilt maken, eruit gooien, de verwarming en filtersponzen eruit halen, altijd makkelijk, de pomp kan je later nog ergens tussen je stenen stoppen voor extra stroming, de rest kan zo de kliko in, mocht je creatief en millieubewust zijn dan kan je de overige onderdelen altijd nog ergens anders voor gebruiken
Een Eheim 2217 is bv een goede keus filter, is al te koop voor 100 euro inclusief kranen
Edwin.
Ondertussen de achterwand verder afgewerkt. Zit aan drie lagen tegellijm, en ga der vijf opzetten. Daarna epoxy en dan verven.
Ik heb hier nog twee zakken zand liggen van verbouwing. 0/2 staat vermeld op de zak. Kan ik dit zand gebruiken. Uiteraard mits spoelen.
Wat die juwel filter betreft. Deze blijft er zeker nog een tijdje in. 1° ga ook nog een nieuwe bak laten maken 200/70/60 voor m'n nieuwe ZA biotoop, dus klein beetje besparen. 2° Op hobbykwekers staat een interessant artikel over het juiste gebruik van interne juwel filters. En dat wil ik toch eerst eens uittesten. Volgend jaar gaan we verhuizen, en als dan blijkt dat de filter niet degelijk werkt, kan ik overschakelen op externe filter.
http://www.hobbykwekers.nl/correct-gebr ... ne-filters
Achterwand na twee lagen tegellijm
Ondertussen ook 27 schelpen op de kop kunnen tikken voor 5€, denk dat dat moet volstaan voor 6 multi's
Ik heb hier nog twee zakken zand liggen van verbouwing. 0/2 staat vermeld op de zak. Kan ik dit zand gebruiken. Uiteraard mits spoelen.
Wat die juwel filter betreft. Deze blijft er zeker nog een tijdje in. 1° ga ook nog een nieuwe bak laten maken 200/70/60 voor m'n nieuwe ZA biotoop, dus klein beetje besparen. 2° Op hobbykwekers staat een interessant artikel over het juiste gebruik van interne juwel filters. En dat wil ik toch eerst eens uittesten. Volgend jaar gaan we verhuizen, en als dan blijkt dat de filter niet degelijk werkt, kan ik overschakelen op externe filter.
Achterwand na twee lagen tegellijm
Ondertussen ook 27 schelpen op de kop kunnen tikken voor 5€, denk dat dat moet volstaan voor 6 multi's
Zou voor de multi's nog meer schelpen nemen en dan echt een goede laag van schelpen maken in je bak. In het meer komen ze ook boven schelpenkerkhoven voor.
2020: Bak: 100*50*50:
In opbouw
t/m 2013: Bak 150*50*60:
Tropheus moorii ilangi F1 (wss 6:15:6), Petrochromis trewavasae PB (1:2)
In opbouw
t/m 2013: Bak 150*50*60:
Tropheus moorii ilangi F1 (wss 6:15:6), Petrochromis trewavasae PB (1:2)
Een kleine toevoeging op het correcte verhaal van jef, Multi's hebben de slechte eigenschap, doordat ze in het wild op metersdikke lagen slakkenhuizen leven, al het zand onder de schelpen vandaan te graven. Hoe meer schelpen je dus op elkaar legt hoe minder ze je bak zullen toetakelen.
Ze werken prima, hoor, dat is de reden niet om ze eruit te halen. Waarom wél?bieste schreef:En dat wil ik toch eerst eens uittesten. Volgend jaar gaan we verhuizen, en als dan blijkt dat de filter niet degelijk werkt, kan ik overschakelen op externe filter.
1) ze nemen ruimte in de bak in, en zijn moeilijk te verhullen. Dat komt de esthetiek niet ten goede.
2) bij een matig bevolkte bak werkt het kleine daarwerkelijke filtervolume (de "sponskamer") afdoende. Bij calamiteiten, zoals een keer teveel voer, of een dode vis ergens in een hoekje, is de nitrificerende capaciteit mogelijk onvoldoende. Potfilters hebben een ruime overcapaciteit, en die veiligheidsmarge heb ik zelf graag achter de hand.
ik zit stevig in de tang
Ondertussen heeft de achterwand 5 lagen tegellijm gehad. Dat zou moeten volstaan denk ik. Epoxyhars is besteld bij Mr.Boat. Ik heb hier nog een diepzwarte alkyd lak staan van Motip. Iemand enige ervaring hiermee? Of moet ik iets anders gebruiken. Er vanuit gaande dat er toch nog epoxy overkomt. Ik ben ook bezig met zijkantjes te maken om de binnenfilter weg te werken.
Gisteren 50kg stenen gaan halen naar het tuincenter. Ik had gelezen dat tanganyika bewoners liever donkere stenen hebben. Ik zal hiervan misschien nog eerst een foto posten.
Kan iemand bevestigen of dat zand 0/2 goed is?
Gisteren 50kg stenen gaan halen naar het tuincenter. Ik had gelezen dat tanganyika bewoners liever donkere stenen hebben. Ik zal hiervan misschien nog eerst een foto posten.
Kan iemand bevestigen of dat zand 0/2 goed is?
- ronalddevries
Ik gebruik kleur-pigment in poedervorm. Te verkrijgen bij de kunst-vakhandel. Ter indicatie, 1 potje kost 1,50 en is voldoende om 50 liter verf te kleuren!
Grote voordeel is, dat het natuurlijke pigmenten zijn. Dus qua kleur komt het meteen natuurlijk over en als belangrijkste: het bevat 0,0 giftige stoffen! In bijna alle acryl en alkyd verf zitten toch giftige stoffen. Als om de een-of-andere reden de epoxy-laag niet (meer) goed afsluit, komt dat dus in je water.
Met 2 of 3 verschilklende kleuren en met een spons kan je al heel wat bereiken. Ik meng het zelf door de tegellijm.
Grote voordeel is, dat het natuurlijke pigmenten zijn. Dus qua kleur komt het meteen natuurlijk over en als belangrijkste: het bevat 0,0 giftige stoffen! In bijna alle acryl en alkyd verf zitten toch giftige stoffen. Als om de een-of-andere reden de epoxy-laag niet (meer) goed afsluit, komt dat dus in je water.
Met 2 of 3 verschilklende kleuren en met een spons kan je al heel wat bereiken. Ik meng het zelf door de tegellijm.
Zo ziet de achterwand er nu uit. Zijstukken hebben nog maar één laag tegellijm gehad en moeten nog bijgewerkt worden.
En dit zijn de stenen die ik ga gebruiken. Zo'n 50kg, daar kan ik al een rostwand mee nabootsen.
@ronald
De achterwand heeft nu reeds 5 lagen tegellijm gehad. Doe ik nog ééntje extra? Maar denk niet dat ik met één laag de gewenste kleur zal bekomen. Of kan ik het pigment ook nog met iets anders vermengen?
En dit zijn de stenen die ik ga gebruiken. Zo'n 50kg, daar kan ik al een rostwand mee nabootsen.
@ronald
De achterwand heeft nu reeds 5 lagen tegellijm gehad. Doe ik nog ééntje extra? Maar denk niet dat ik met één laag de gewenste kleur zal bekomen. Of kan ik het pigment ook nog met iets anders vermengen?
- ronalddevries
Ja hoor, je kan de pigment gewoon in de laatste laag verwerken. De tegellijm dan iets dunner maken, dat het "verfbaar" is zeg maar.
Ik doe dan eerst de donkerste, daarna met een spons ruw de wat lichtere accenten. Op die manier kan je erg dicht in de buurt van je stenen komen. Het mooiste wordt nat-in-nat, dwz voordat de donkerste gedroogd is, met een spons de volgende lichte kleuren aanbrangen. Je kan dan ook spelen met de hoeveelheid pigment, aangezien de tegellijm van zichzelf ook al grijs is.
Ik doe dan eerst de donkerste, daarna met een spons ruw de wat lichtere accenten. Op die manier kan je erg dicht in de buurt van je stenen komen. Het mooiste wordt nat-in-nat, dwz voordat de donkerste gedroogd is, met een spons de volgende lichte kleuren aanbrangen. Je kan dan ook spelen met de hoeveelheid pigment, aangezien de tegellijm van zichzelf ook al grijs is.
- Tanganyikart
5 lagen tegellijm is echt zat.
Ik ben al lang geleden afgestapt van het vermengen met kleuren, ik gebruik gewoon grijze tegellijm.
Het natuurlijke proces bepaald immers wat de kleur van de wand in je bak gaat worden,
na een half jaar ziet hij er heel anders gekleurd uit.
Ik heb verschillende op dezelfde manier gemaakte achterwanden in verschillende bakken (gehad)
en ze kregen allemaal een andere kleur.
Dezelfde kleur als de stenen dus:
veel licht: overwegend groen
weinig licht: overwegend bruin
heel veel planten (ander biotoop ): ze blijven een beetje grijs -geen algen in deze bak dus.
Ik ben al lang geleden afgestapt van het vermengen met kleuren, ik gebruik gewoon grijze tegellijm.
Het natuurlijke proces bepaald immers wat de kleur van de wand in je bak gaat worden,
na een half jaar ziet hij er heel anders gekleurd uit.
Ik heb verschillende op dezelfde manier gemaakte achterwanden in verschillende bakken (gehad)
en ze kregen allemaal een andere kleur.
Dezelfde kleur als de stenen dus:
veel licht: overwegend groen
weinig licht: overwegend bruin
heel veel planten (ander biotoop ): ze blijven een beetje grijs -geen algen in deze bak dus.
Ondertussen eens de waterwaarden van mijn leidingwater getest:
Ph: 8.0
Gh: 16
Kh: 7
Qua planten had ik gedacht aan vallisneria spiralis. Ik heb hier nog een crinums calamistratum in een kweekbakje staan, deze zou ik dan ook in de bak zetten. Volgens sommige bronnen kunnen deze ook in een tang.
Ph: 8.0
Gh: 16
Kh: 7
Qua planten had ik gedacht aan vallisneria spiralis. Ik heb hier nog een crinums calamistratum in een kweekbakje staan, deze zou ik dan ook in de bak zetten. Volgens sommige bronnen kunnen deze ook in een tang.