hoe KH+GH verhogen

Ziektebestrijding, -preventie, algen en waterwaarden
MartijnM

hallo,
ik heb een tanganyika bak met deze waarden:

ph: 8,5
kh: 5
gh: 8

kraanwater:
ph: 8
kh: 4
gh: 8

nu wil ik deze waarden hebben
pH: 7.5-8.5
KH: 10 of hoger
GH: 10 of hoger

dus de pH is goed, alleen hoe verhoog ik de KH en GH??

ik heb ergens gelezen dat dat kan met NatriumBicarbonaat
heeft iemand hier ervaring mee?
Imre

kh verhogen doe je met kh+.
Te koop bij het plantencentrum in vijververpakking.
Je gh is volgens mij al goed.

Succes
watch out where the huskies go......
MartijnM

kan je me daar een link van geven? en wat het kost?

en de GH wil ik liever nog minimaal 2 omhoog.
Melchior
Contacteer:

Een pot Colombo KH+ (= natriumbicarbonaat = natriumwaterstofcarbonaat = NaHCO3) voor de vijver (500 gram) kost een euro of 8. Daar doe je in een meterbak wel een half jaar mee.

De GH zou ik niet gaan verhogen, maar er bestaan ook GH & KH combinatie-potten voor de vijver. Maar dat zal je water een paar uur sterk vertroebelen omdat er dan -naast de natriumwaterstofcarbonaat voor de KH- ook kalkpoeder (CaCO3) in zit.
Wellicht is het een idee om schelpengruis in het filter te doen.
Al is Tropheus nog zo snel, een Petrochromis achterhaalt ze wel!
MartijnM

okee, dan ga ik dat vanmiddag kopen :D

en over dat schelpengruis er schiet me opeens iets te binnen, ik moet nog slakkenhuizen erin gooien. mischien verhogen die de GH wel, dus wacht ik daar nog even mee.
MPS

MartijnM schreef:en over dat schelpengruis er schiet me opeens iets te binnen, ik moet nog slakkenhuizen erin gooien. mischien verhogen die de GH wel, dus wacht ik daar nog even mee.
Dat gaat niet veel verschil uitmaken. Die slakkenhuizen geven niet voldoende kalk af om de waterwaarden echt te veranderen...
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist
ttowner

En door je KH te verhogen, stijgt ook de pH iets mee. Ik gebruik ook KH+ en mijn pH stijgt hierdoor ook mee.
Kippengrit heb ik laatst uit de bak gehaald. Deze slaat te vaak dicht waardoor de doorstroom in je filter drastisch afneemt.
Nothing beats a tangaquarium!!
MartijnM

bij intratuin hadden ze geen kh+ dus ff naar de aquariumspeciaalzaak hadden ze het ook niet. toen hadden ze me aquapur van JBL geadviseerd, gekocht nu ff een aantal weken aankijken hoe het gaat.
JohnP

MartijnM schreef:bij intratuin hadden ze geen kh+ dus ff naar de aquariumspeciaalzaak hadden ze het ook niet. toen hadden ze me aquapur van JBL geadviseerd, gekocht nu ff een aantal weken aankijken hoe het gaat.
Ik weet niet waar je woon maar bij wesdijk hebben ze het wel in klein verpakking en groot van wespro.
MartijnM

JohnP schreef:
MartijnM schreef:bij intratuin hadden ze geen kh+ dus ff naar de aquariumspeciaalzaak hadden ze het ook niet. toen hadden ze me aquapur van JBL geadviseerd, gekocht nu ff een aantal weken aankijken hoe het gaat.
Ik weet niet waar je woon maar bij wesdijk hebben ze het wel in klein verpakking en groot van wespro.
nou ik woon in Overijssel en Wesdijk in het westen?
MPS

MartijnM schreef:
JohnP schreef:
nou ik woon in Overijssel en Wesdijk in het westen?
Barendrecht. Ze hebben overigens wel een webshop. Geen idee wat de verzendkosten zijn trouwens...
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist
go_insane1981

Je kan ook kh+ voor de vijver gebruiken, die is wel goed verkrijgbaar bij zaken die een vijver afdeling hebben.
In nomme Patris, et Filii, et Spiritus Sancti.
Pela

2/3/3? C.Gibberosa Blue Mpimbwe
1/0 A. Compr "gold"
1/1 J. Regani
L. kendalli "nkambae"
0/1 N. Sexfasciatus
MartijnM

na een tijdje een hogere KH te hebben heb ik er weer last van...

maar zou dat spul echt helpen (dit : http://www.aquafactory.nl/catalog/kh-na ... -1013.html )

en moet ik dan als ik bijv, 50 liter ververs, voor 50 liter spul er in gooien? of voor de volledige bak?
go_insane1981

Je moet om je kh hoog te houden wel regelmatig je waardes checken en eventueel opnieuw kh+ toevoegen, dus dat het na verloop van tijd minder wordt is logisch.
In nomme Patris, et Filii, et Spiritus Sancti.
Plaats reactie