Blauwalg in nieuwe bak

Ziektebestrijding, -preventie, algen en waterwaarden
Plaats reactie
Thaleia

Mijn Tang-bakje staat nu 4,5 week, zonder vissen. Na een week weggeweest te zijn ontdekte ik afgelopen donderdag een kleine hoeveelheid blauwalg rechtsvoor op de bodem van de bak. Deze heb ik afgeheveld en 30% water ververst, de blauwalg komt nu echter terug.

Ik heb al het e.e.a. gelezen over blauwalg maar vraag me af wat in deze situatie de beste aanpak is?
Waarschijnlijk moet ik de vissen (L. Brevis) a.s. dinsdag ophalen...

Bak: 60 x 30 x 30.
Verlichting: Sylvania Aquastar 15W, 10.000 Kelvin, brandt van 10 - 22 u.
Beplanting: Valisneria spiralis

Waterwaarden:
PH 8,21
KH 8 (gebruik KH+, kraanwater PH 7,95, KH 5)
GH 10
NO2 0
NO3/PO4 niet gemeten

Bijna twee weken geleden is het filter ge-ent met wat filtermateriaal uit een goed lopende bak.

Bedankt voor het meedenken!
ronalddevries

Kan je de NO3 niet alsnog meten? Lijkt me een belangrijke meting om advies te kunnen geven.
jarik
Contacteer:

Dat is inderdaad wel handig, blauwalg heeft veel factoren.
Cyanocell werkt goed tegen blauwalg. Het is binnen een paar dagen verdwenen ;)
ttowner

jarik schreef:Cyanocell werkt goed tegen blauwalg. Het is binnen een paar dagen verdwenen ;)
Ondanks dat ik ook met cyanocell goede resultaten heb gehaald, raad ik je toch af om nu al met chemische meuk in je bak te gaan rommelen. Zeker omdat je bak nog in de opstartfase zit zou ik eerst een deel water verversen en alle blauwalg afhevelen. Vervolgens de komende tijd de vinger aan de pols houden en weer afhevelen/verversen als de blauwalg opkomt (naast de wekelijkse verversingen dan he :wink: ). Als het nodig is kun je altijd nog aan de cyanocell beginnen...in de tussentijd kun je proberen meer kennis van de oorzaak van het probleem te vergaren.

En daarnaast wordt nog wel eens vergeten dat medicijnen een effectgerichte maatregel zijn maar de bron van alle ellende wordt er niet (helemaal) mee aangepakt....gevolg dat je (langer) blijft kwakkelen met je blauwalg probleem.
Nothing beats a tangaquarium!!
JohnP

Ik ga mee met wat ttowner zij, wat je ook gelijk kan toepassen is de licht duur verkleine of een week uitlaten.
Waar staat de krijg hij zonlicht allemaal factoren die meespelen.
jarik
Contacteer:

Je kan het prima zonder cyanocell af, het werkt alleen snel ;)
Een week je bak totaal verduisteren en niet voeren werkt overigens ook heel goed.
Thaleia

Heb helaas geen NO3-test in huis, dinsdag maar even testen.

Er valt nooit direct zonlicht in de bak, wel daglicht - de bak staat aan de overzijde van een muur met raam.
Ik denk dat ik begin met het afplakken van de zijkant(en), ik zag dat de rechter zijkant na 22u nog wat licht van een lamp vangt. Misschien dat dat in combinatie met afhevelen van de blauwalg helpt.

Kan geheel verduisteren en een week niet voeren geen kwaad als de vissen er pas net inzitten?
JCB

jarik schreef:Je kan het prima zonder cyanocell af, het werkt alleen snel ;)
Een week je bak totaal verduisteren en niet voeren werkt overigens ook heel goed.
En het werkt snel ja. Maar 9 van de 10 keer komt het net zo snel terug. Gezien je de blauwalg wel bestrijd maar niet de reden(en) waardoor het ontstaan is.
Tanganyika, it's a kind of magic.
JohnP

@thaleia bak verduisteren kan geen kwaat voor de vissen ,de planten kunnen een tikje krijgen maar komen daar wel boven op.
@JCb cyanocel dood naar mijn weten de bacterie die blauwalg veroorzaakt daarom is het ook noodzakelijk wat er verder in de bak gebeurt wat wordt er gevoert en hoeveel , hoeveel licht brand er ook allemaal factoren die blauwalg weer snel doen terug keren.
Of ik begrijp de bij sluiter niet. :)
MPS

ronalddevries schreef:Kan je de NO3 niet alsnog meten? Lijkt me een belangrijke meting om advies te kunnen geven.
Dat lijkt mij ook.

Ik zie overigens niet in waarom nu al direct cyanocell gebruikt zou moeten worden. Het evenwicht in de bak is nog niet eens ingetreden en dan ga je het nu al compleet verstoren door er medicatie in te mikken... Lijkt mij geen hele handige aanpak.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist
Melchior
Contacteer:

De relevantie van een nitraat druppel(!) test-setje:
Organische afvalproducten (NH4, ammonia) worden door nitrificerende bacteriën (#1) omgezet in nitriet (NO2). Een ander setje nitrificerende bacteriën (#2) zet dit nitriet weer om in nitraat(NO3). Ammonia en nitriet zijn giftig, nitraat veel minder. Nitraat blijft vervolgens opgelost in het water en is de grootste reden dat we elke week water verversen.

Om te bepalen of bacteriën #2 hun werk fatsoenlijk doen, kunnen we nitriet en nitraat meten. Immers, actieve bacteriën zullen dit omzetten naar nitraat. We willen dus geen nitriet meten, en wel een beetje nitraat. Echter, het kan ook zo zijn dat bacteriën #1 hun werk niet doen, dan blijft de ammonia in het water opgelost en zal er ook geen nitriet (en nitraat) worden gemaakt. Ook in dat geval is de nitriet-waarde 0.
Oftewel: alleen met een nitraat-test setje kun je met zekerheid bepalen of er een nitriet-evenwicht aanwezig is in de bak.

Nu is het ook logisch waarom Ronald gelijk vraagt naar de nitraat-concentratie. Hij wil weten of er überhaupt een gezond evenwicht in de bak aanwezig is. Een gezond bacterieel evenwicht is een belangrijke factor om blauwalg te voorkomen.
Wil je meer details over het ontstaan (en verhelpen) van blauwalg, raad ik je aan dit artikeltje op NVCweb te lezen: Blauwalg vs. groene alg - over evenwichten in algenpopulaties.

Praktisch: ik zou de blauwalg wegzuigen, ruim 80% water verversen en de bak enten met een bacteriecultuur (te koop in flesjes of ampullen) en goed beluchten (uitstroom filter boven water of luchtborrel-steentje). Zet er dan ook een klein slakje of test-visje in, zodat je een substraat hebt. (De bacteriën die je ent moeten wel wat te "eten" hebben).
Daarna een dag of 7 elke dag de nitriet en nitraat meten en opschrijven. In principe is er dan kans op een kleine nitrietpiek, maar naar verwachting zul je een keurig oplopende hoeveelheid nitraat meten. Dan water verversen.
Heb je een nitriet-piek gezien, zou ik nog even afwachten met vis plaatsen.
Bij geen nitriet-piek: vis plaatsen en nog wat extra filter-bacteriën erbij (die heb je toch nog, van de week ervoor). Het doel daarvan is dat je dan in ieder geval een overmaat aan nitrificerende bacteriën hebt. Immers: het aanbod van substraat neemt plotseling flink toe omdat er meer vissen zwemmen. De bacteriën hebben dan wat tijd nodig zich te vermenigvuldigen. Blijf ook daarna nog even goed de waterwaarden in de gaten houden (m.n. nitraat en nitriet).

Heb je dan nog last van blauwalg, gaan we eens kijken naar andere oorzaken :)
Al is Tropheus nog zo snel, een Petrochromis achterhaalt ze wel!
Thaleia

Bedankt voor de link naar het artikel, Melchior!

Met nog een 'plantenbak' elders begrijp ik het belang van een nitraat-test :wink: . Heb het water van m'n tangbak de afgelopen weken in de winkel laten testen, waarbij de nitraat/fosfaat niet meegepakt zijn... Twee weken geleden heeft er een nitrietpiek plaatsgevonden, daarna was de nitriet netjes 0 maar de NH3 nét niet en is er ge-ent met filtermateriaal uit een andere bak.

Om te beginnen heb ik nu de blauwalg afgeheveld en de uitstroom boven water geplaatst, morgen alle waterwaarden meten en dan maar eens verder kijken.
Jordy

Ik ben er in het verleden in geslaagd om van mijn blauwalg af te komen.
->Bactoplus.

Als je wilt kan je een monstertje komen halen. :wink:
Maar je kan het ook online bestellen. :P
Thaleia

Verzend jij niet? :mrgreen:

Geloof dat mijn visboer ook Bactoplus heeft, morgen gelijk even checken.
Plaats reactie