Lamprologus Stappersi jongen!

Voor vragen over de verschillende Tanganyika-cichliden
Plaats reactie
Thaleia

Hallo,

Precies twee weken geleden heb ik een koppeltje Lamprologus Stappersi aangeschaft. Goed gegokt met uitzoeken, want er zijn al jongen! :) .

Het vrouwtje bewaakt twee schelpjes die ca. 10 cm uit elkaar liggen, en ik heb het vermoeden dat er twee nesten zijn. Bij het ene schelpje zijn de jongen vandaag voor het eerst buiten het schelpje aan het verkennen. Zojuist zag ik uit schelpje twee ook kopjes komen, deze visjes lijken kleiner en blijven nog binnen.
Het mannetje woont aan de andere kant van de bak.

Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben, of zijn alle jongen waarschijnlijk van één nest?

En is het normaal dat het vrouwtje af en toe een kleintje (van het nest in schelpje 1) opsnackt? :?
Edin

Kan, normaal is het niet.
Het kan een mechanisme zijn om het aantal nakomelingen in de nabijheid in perken te houden.
Hoe groot is het aquarium waar ze in zitten?
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!
Thaleia

't Is maar een klein bakje, 60 cm, de 2 L.stappersi zijn de enige bewoners. Ik heb nog een klein extra bakje achter de hand.

Denk dat het met het opeten toch meevalt, heb nu een paar keer gezien dat een opgehapt jong vlakbij de schelp weer wordt vrijgelaten.
Edin

Gelukkig maar! Dat gedrag is niet ongewoon met schelpenbroeders, ik heb het ook bij mij Altolamprologus sp. shell waargenomen.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!
MPS

Da's inderdaad geinig gedrag. Ik heb mijn (voormalige) wildvang stel L. ocellatus "Kigoma" dit ook wel eens zien doen en die zijn qua gedrag en uiterlijk zeer gelijkend aan L stappersii...
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist
MauriceB

volgens mij wel bijzonder toch een enstje vand e stappersi, schijnen toch moeilijk te koppelen.
Thaleia

Even een update;
De jongen groeien goed, het zijn nu al echte visjes aan het worden :) . Ik voer ze nu 2x per dag Artemia Quick, water wordt 2x per week ca. 35 % ververst. Vanaf wanneer kan ik 1x p/d gaan voeren?

Voor zover ik kan tellen zijn het ca. 60(!) jongen. Het vrouwtje is nog steeds erg druk met beschermen; af en toe worden jongen die te ver zijn gezwommen opgehaald en in het schelpje gedeponeerd. Dit gedrag heb ik gister voor het eerst ook bij het mannetje gezien (die verder geacht wordt in zijn eigen territoriumpje te blijven, net als ik :lol: )
Na de eerste dag heb ik trouwens geen jongen meer gezien in het tweede schelpje van het vrouwtje, het werd ook niet meer bewaakt.

Is het eigenlijk verstandig om alvast een extra bakje (35 cm) in te laten draaien om de jongen daarin op te kweken, of kunnen ze tot ze geslachtsrijp zijn bij de ouders blijven?
Plaats reactie