IN een ander onderwerp had ik reeds de vraag gesteld wat er precies nodig is om treto's te laten kweken. Nu las ik al dat dit niet evident is in aquariums.
Ik sprak mgsnk en die wist me te zeggen dat veel mensen negatieve ervaringen hebben met treto's.
op de site hier vond ik dit als info :
Het zijn holenbroeders, en een paar kan tot 200 eieren voortbrengen. Het hol is meestal in de nabijheid van de bodem gesitueerd. Na 6 dagen komen de eitjes uit, en blijven de jongen vastzitten op de plek waar ze uit het ei zijn gekomen. Wanneer de dooierzak op is, komen ze van hun plek en nemen ze fijngewreven droogvoer of stofvoer op. De eieren en de jongen worden door de ouders fel verdedigd.
Nu vroeg ik me af wat de ideale omstandigheden zijn. Ik heb namelijk een koppel treto's die elkaar vrij goed met rust laten en vredelievend zijn voor elkaar. nu is er van enige paringsdrang nog niks merkbaar. Homo ???
Wat zijn nu de ideale omstandigheden ? mensen die hier ervaring mee hebben ? bodembedekking, rotsformaties, medebewoners, ...
Gezien ik een nieuwe bak heb in 3 weken wil ik het ze zo goed mogelijk maken. In de bak komen 15 tropheussen bij en een koppel marlieri dat ik al heb. maw de marlieris en treto's gaan naar een grotere nieuwe bak met een grote groep tropheussen.
Wie kan me wat helpen met de treto's ?
tretocephalussen
van eigen ervaring kan ik totaal niet spreken, maar misschien kan dit je helpen? (mocht je dit zelf nog niet gevonden hebben )
http://aquavisie.retry.org/Database/Art ... halus.html
http://aquavisie.retry.org/Database/Art ... halus.html
- rphoenixutd
Bedankt voor het artikel ! als ik dit even lees dan lijkt het me niet zo "moeilijk". Bij die man verkozen ze een doodgewone omgekeerde bloempot. Het valt me trouwens ook op dat hij de treto's in zeer kleine aquaria hield in grotere groepen. Dit terwijl er toch aangenomen wordt dat ze solitair zijn en geen gezelschap van soortgenoten dulden. Nu lees ik hier wel dat ze een zeer sterke agressie vertoonden tijdens het broeden. Bij nader inzien ga ik de treto's geen al te mooie broedomgeving geven. het zou zonde zijn vna de tropheussen.
Nu heb ik hier wel nog een meterbak staan die 40 diep en 40 hoog is. Helaas met inwendige filter. Misschien probeer ik in de toekomst wel is met het paar appart te zetten in die bak. Wie weet geeft het de eerste passie
Nu heb ik hier wel nog een meterbak staan die 40 diep en 40 hoog is. Helaas met inwendige filter. Misschien probeer ik in de toekomst wel is met het paar appart te zetten in die bak. Wie weet geeft het de eerste passie
Dit artikel moet je totaal negeren!
Kortom, een gedateerd artikel.
Enne, een meterbak wordt een slachthuis, dat kan ik je zwart op wit geven.
Daarbij is het advies om je vissen op schelpengrit e.d. redelijk gedateerd.Wanneer er geen eieren worden gelegd, zijn Trets een prachtige aanvulling op een cichlidenverzameling en kunnen ze succesvol integreren in een gezelschapsbak. Geschikt gezelschap in een Tret-aquarium zijn, clownbotia’s, vuurstaart labeo’s, de Epalzeorhynchos frenatus, grote regenboogvissen, de meeste barbelen, grote danio’s, en veel andere snel zwemmende vissen van vergelijkbare grootte.
Kortom, een gedateerd artikel.
Enne, een meterbak wordt een slachthuis, dat kan ik je zwart op wit geven.
Geschikt gezelschap in een Tret-aquarium zijn, clownbotia’s, vuurstaart labeo’s, de Epalzeorhynchos frenatus, grote regenboogvissen, de meeste barbelen, grote danio’s, en veel andere snel zwemmende vissen van vergelijkbare grootte.
Dat gaat noooooit goed..
Dat gaat noooooit goed..
En zoals beloofd:
- rphoenixutd
daar ging mijn kweekbak ideetje voor de treto's
Nuja , geen kweekbakje dan , geen aanzet tot broeden geven. Geen klein mannen dus:)
Nuja , geen kweekbakje dan , geen aanzet tot broeden geven. Geen klein mannen dus:)
En on topic verder. 1 grapje is leuk, maar niet als het hele topic daarna vervalt in slow-chat. Zie ook viewtopic.php?f=2&t=91 puntje 7.
Al is Tropheus nog zo snel, een Petrochromis achterhaalt ze wel!
On Topic:
Wat betreft de kweek van de treto's.
Ik heb zelf ooit succesvol een koppel gehad, maar helaas nooit tekenen van paaigedrag mogen constateren.
Dit hoop ik in de toekomst ooit nog eens te kunnen/mogen bereiken, zodat ik deze ervaring met je kan delen
Wat betreft de kweek van de treto's.
Ik heb zelf ooit succesvol een koppel gehad, maar helaas nooit tekenen van paaigedrag mogen constateren.
Dit hoop ik in de toekomst ooit nog eens te kunnen/mogen bereiken, zodat ik deze ervaring met je kan delen
Een aantal jaren geleden heeft er een artikel gestaan over N. tretocephalis in het tijdschrift van de NVC, van de hand van de toenmalige voorzitter Rob de Bruijn. Hij hield een man en twee vrouwen in een aquarium van 190 bij 80 bij 60. Na het eerste nest werd het vrouwtje dat niet uitverkoren was verwijderd en volgde er nog een tweede nest. Het artikel verscheen in februari 1998.
Groet,
Willy
Groet,
Willy