Hallo everybody,
Sinds gister de eigenaar van 3 Lamp. Multi's nadat mijn bak was ingedraaid.
Nu heb ik een aantal vragen:
1. Ik heb 1 man en 2 vrouwen gekocht volgens de eigenaar, man is groot en de vrouwen zijn beduidend kleiner. Nu is de man totaal niet het probleem maar 1 vrouwtje lijkt de andere wel niet de accepteren. Wordt continu opgejaagd waar ze ook is, het vijandige vrouwtje doet 2 dingen: 1. opjagen 2. zsm bij de man zijn
2. Ik heb op advies vd verkoper 7 slakkenhuizen gekocht die volgens hem uit het Tanganyika meer komen (huis met puntjes) alleen nu las ik hier dat je eigenlijk VEEL meer slakkenhuizen moet hebben. Kan ik deze bv. bij de Blokker of zoiets kopen?? (en nee ik ga geen esgarcots uitlepelen
3. Het grote plantenverhaal: Wel of Niet? Heb er nu niets in, alleen een grote kalksteen met gaatjes voor de evt. jonkies en de kalk voor de hardheid van het water en 7 slakkenhuizen. Meer stenen??? Met evt. wat Valleseneria?
Oke dat was het geloof ik....oja en ze eten nog niet :-s De verkoper heeft me granulaat aangesmeerd, voerde hij ze zelf ook alleen ze pakken het op in de bek en spugen het uit. Verder zijn ze ook niet geinteresseerd in diepvriesmugggenlarven. Misschien ff wennen aan de bak? En anders vanmiddag levende stuff halen.
Mijn dank is groot alvast,
greetz
Nieuw hier!
Welkom hier!
Welkom op het forum van Tanganyika.nl!
1) Als er voldoende schuilplek aanwezig is, komt dat wel goed. Let goed op dat het vrouwtje niet beschadigd raakt.
2) 7 Slakkenhuizen is op het moment wel genoeg. Maar op ten duur (als er jongen komen, en die komen echt wel) zul je er meer nodig hebben. Het type slakkenhuis maakt niet zoveel uit. Maar let een beetje op het formaat: niet te groot! Overigens maken de jongen ook gebruik van (de gewone) schelpen, niet van gaatjes in de gatenstenen.
3) Als je voldoende licht boven je bak hebt, kun je er prima planten in houden. L. multifasciatus eet geen planten, maar ze graven wel - dus het kan zijn dat planten loslaten. Met stenen doen L. multifasciatus niet zoveel, dus die zou ik alleen gebruiken om planten vast te ankeren. Je kan voor V. spiralis gaan, maar dat kan een lastige plant zijn. Waterpest of anubias zijn wat dat betreft bijvoorbeeld veel makkelijker (en blijven het ook doen met minder licht).
Verder is wat meer info over het aquarium inderdaad wel handig. Wat zijn de afmetingen? Kun je een foto plaatsen?
1) Als er voldoende schuilplek aanwezig is, komt dat wel goed. Let goed op dat het vrouwtje niet beschadigd raakt.
2) 7 Slakkenhuizen is op het moment wel genoeg. Maar op ten duur (als er jongen komen, en die komen echt wel) zul je er meer nodig hebben. Het type slakkenhuis maakt niet zoveel uit. Maar let een beetje op het formaat: niet te groot! Overigens maken de jongen ook gebruik van (de gewone) schelpen, niet van gaatjes in de gatenstenen.
3) Als je voldoende licht boven je bak hebt, kun je er prima planten in houden. L. multifasciatus eet geen planten, maar ze graven wel - dus het kan zijn dat planten loslaten. Met stenen doen L. multifasciatus niet zoveel, dus die zou ik alleen gebruiken om planten vast te ankeren. Je kan voor V. spiralis gaan, maar dat kan een lastige plant zijn. Waterpest of anubias zijn wat dat betreft bijvoorbeeld veel makkelijker (en blijven het ook doen met minder licht).
Verder is wat meer info over het aquarium inderdaad wel handig. Wat zijn de afmetingen? Kun je een foto plaatsen?
Al is Tropheus nog zo snel, een Petrochromis achterhaalt ze wel!
Ook Javavaren heeft weinig licht nodig en zou dus ook kunnen.
Verder kun je je bak inrichten zoals jij dat wilt.
Wat stenen evt., wel zou ik tzt ook meer schelpen erbij plaatsten. Is wel mooi een laag van schelpen en zo leven de vissen ook in het meer, boven schelpenkerkhoven
Verder kun je je bak inrichten zoals jij dat wilt.
Wat stenen evt., wel zou ik tzt ook meer schelpen erbij plaatsten. Is wel mooi een laag van schelpen en zo leven de vissen ook in het meer, boven schelpenkerkhoven
2020: Bak: 100*50*50:
In opbouw
t/m 2013: Bak 150*50*60:
Tropheus moorii ilangi F1 (wss 6:15:6), Petrochromis trewavasae PB (1:2)
In opbouw
t/m 2013: Bak 150*50*60:
Tropheus moorii ilangi F1 (wss 6:15:6), Petrochromis trewavasae PB (1:2)
-
Bedankt voor alle reacties, even een update! Me bak is een Rekord 60, en verder is er in ieder geval genoeg licht.
Het vrouwtje verstopt zich idd continu tussen de stenen, helaas maken ze nog geen gebruik vd slakkenhuizen. Misschien omdat ze die in de winkel ook niet hadden. Ik ga vandaag op zoek naar wat planten en meer schelpen / steen om nog meer schuilplaatsen te creëren.
Rest me 1 probleem: ze eten op 1 vrouw na nog steeds niets, vanmiddag maar levend voer kopen?
Greetz
@jobbertje succes
Het vrouwtje verstopt zich idd continu tussen de stenen, helaas maken ze nog geen gebruik vd slakkenhuizen. Misschien omdat ze die in de winkel ook niet hadden. Ik ga vandaag op zoek naar wat planten en meer schelpen / steen om nog meer schuilplaatsen te creëren.
Rest me 1 probleem: ze eten op 1 vrouw na nog steeds niets, vanmiddag maar levend voer kopen?
Greetz
@jobbertje succes
Ik zou mij niet te ongerust maken als ik jou was. De overige 2 multi's eten, dus zal dat ene vrouwtje dat ook wel doen. Misschien eet zij liever wanneer het licht uit gaat en gaat ze dan pas op zoek. Ze heeft nog even tijd nodig om te wennen
Probeer eens gewoon vlokvoer! Granulaat kan wat te groot zijn voor L. multifasciatus...
-
Oke het gaat iets beter....
Het vrouwtje wordt al wat beter geaccepteerd door de andere vrouw.
Het vlokvoer wordt beter geaccepteerd dan het granulaat. Ik wilde ze vandaag alleen verwennen met levende witte muggenlarf maar daar waren ze niet mega happig op. Gelukkig mijn chinese danio's in een andere bak wel...
Het enige is dat ze nog niet echt gebruik maken van de slakkenhuizen...beetje verlegen nog en zitten liever achter een wandje...maar dat is neem ik aan gewenning. Verder zijn man en de dominante vrouw wel continu bij elkaar dus dat is goed nieuws voor de toekomst
Dank voor alle reacties!
Het vrouwtje wordt al wat beter geaccepteerd door de andere vrouw.
Het vlokvoer wordt beter geaccepteerd dan het granulaat. Ik wilde ze vandaag alleen verwennen met levende witte muggenlarf maar daar waren ze niet mega happig op. Gelukkig mijn chinese danio's in een andere bak wel...
Het enige is dat ze nog niet echt gebruik maken van de slakkenhuizen...beetje verlegen nog en zitten liever achter een wandje...maar dat is neem ik aan gewenning. Verder zijn man en de dominante vrouw wel continu bij elkaar dus dat is goed nieuws voor de toekomst
Dank voor alle reacties!
-
Het blijft zeuren!
De vrouwtjes vechten af en toe nog steeds als ze elkaar tegen komen.
Ze steken dan echt de bekken in elkaar, heavy!
Verder heb ik witte muggenlarven en artemia gevoerd en dat eten ze gewoon niet. Ze pakken het af en toe en spugen het uit. Het vermalen vlokvoer en granulaat wordt iets beter geaccepteerd. Eten multi's in de avond of zoeken ze van de grond? Is verder in een 60cm het verstandig om een man of vrouw erbij te zetten? Heb nu 1 m en 2 v
Groet!
De vrouwtjes vechten af en toe nog steeds als ze elkaar tegen komen.
Ze steken dan echt de bekken in elkaar, heavy!
Verder heb ik witte muggenlarven en artemia gevoerd en dat eten ze gewoon niet. Ze pakken het af en toe en spugen het uit. Het vermalen vlokvoer en granulaat wordt iets beter geaccepteerd. Eten multi's in de avond of zoeken ze van de grond? Is verder in een 60cm het verstandig om een man of vrouw erbij te zetten? Heb nu 1 m en 2 v
Groet!
Ik zou met het oog op de waterkwaliteit voorlopig spaarzaam vlokvoer voeren. Zeker in een 60cm aquarium kan de nitraatconcentratie erg snel oplopen. Bovendien kans op een nitrietpiek!
Twee exemplaren erbij zetten zou heel goed kunnen werken. Ik zou het proberen in overleg met de winkel: spreek af dat je de vissen mag terugbrengen als het niet beter gaat.
Verder zijn het van nature uit beestjes met een fel karakter. Waar je nu vooral op moet letten zijn beschadigingen door het vechten. Bij wonden of rafelige vinnetjes zul je moeten ingrijpen.
Twee exemplaren erbij zetten zou heel goed kunnen werken. Ik zou het proberen in overleg met de winkel: spreek af dat je de vissen mag terugbrengen als het niet beter gaat.
Verder zijn het van nature uit beestjes met een fel karakter. Waar je nu vooral op moet letten zijn beschadigingen door het vechten. Bij wonden of rafelige vinnetjes zul je moeten ingrijpen.