Visbestand 90 bij 55 bij 55

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
Willy

Visbestand 90 bij 55 bij 55

Bericht door Willy » 16 okt 2020, 13:41

Goedemiddag,

Mijn huidige aquarium meet 130 bij 60 bij 65 (L x B x H) en draait op twee Eheim filters die onder het aquarium staan. Het aquarium staat op een stalen onderkast die bekleed is met watervaste elementen. Door fysieke beperkingen valt het verschonen van de filters me steeds zwaarder, wat leidt tot uitstelgedrag. Daarom overweeg ik een andere oplossing. In een ander topic stel ik vragen over een aquarium met een ingebouwd filter..

Op internet vond ik een modern aquarium met een bioloog in de onderkast. Het geheel is onderhoudsarm en spreekt me erg aan. Op veel punten voldoet het aan mijn wensen. Elke week kan ik volstaan met ruiten schoonmaken, water verversen en voorfilter uitspoelen. Dat lijkt me beter dan wat ik nu heb.

Er zijn wel een paar bezwaren: het is een open aquarium, het staat op een houten onderstel en de afmetingen zijn bescheiden: 90 bij 55 bij 55.

Over het laatste punt gaat mijn vraag. Wat is er mogelijk in een aquarium met deze afmetingen? Op dit forum zitten veel bofkonten met aquaria met reusachtige afmetingen (steevast liefkozend bakje genoemd) en die melden al gauw dat iets niet kan bij een aquarium met bescheiden afmetingen. Maar ik waag het er op.

Ik zit te denken aan de volgende scenario’s, volgens het less is more principe.

Een groepje Lamprologus caudopunctatus Red Fin (10) of Neolamprologus pulcher Daffodil (6) en een koppel Julidochromis. Bijvoorbeeld dickfeldi, marksmithi, ornatus of transcriptus. Ik begin altijd braaf volgens de regels met 5 stuks en vervolgens vinden er helemaal geen gevechten plaats en heb ik er binnen de kortste keren 20.

Zou een groep Paracyprichromis nog kunnen? Mijn cichlidenmaatje beweert van wel en doet al jaren niets anders in kleine bakken. Hij combineert ze met Xenotilapia, onder andere papilio, spilopterus. Zelf vind ik de flavipinnis wel mooi. Als Xenotilapia te hoog gegrepen is, denk ik aan een koppeltje slakkenhuiscichliden, brevis of Altolamprologus sumbu, bijvoorbeeld. Ik wil beslist geen slakkenhuiskerkhoven in de bak en mijn vrouw al helemaal niet. Een paar slakkenhuizen voor een koppeltje is natuurlijk geen probleem. Overigens de meeste Blue Neon die ik onder ogen krijg, zijn eerder beige/bruin dan Blue. Is de kwaliteit van die soort niet meer wat het was?

Wat vinden jullie hiervan? Zijn er nog andere suggesties? Ik vind twee soorten wel genoeg. Op zich vind ik een combinatie van muilbroeders en holenbroeders wel leuk. Ter informatie, ik heb bijna 40 jaar ervaring met cichliden. Geen prille beginner, maar ik heb wel een voorkeur voor robuuste soorten. Mijn eerste Aulonacranus dewindtii leefde een dag...

Willy

Jordy

Re: Visbestand 90 bij 55 bij 55

Bericht door Jordy » 16 okt 2020, 15:17

Ha Willy,

Vervelend zeg! Volgens mij is een bioloog gewoon een groter filter en voor zover ik weet is geen enkel filter onderhoudsarm (helaas), maar dat laat ik hier aan de gebruikers van een bioloog over.

90x55x55 is een leuke maat voor de kleiner blijvende soorten, en daarmee is L.caudopunctatus een leuke toevoeging maar ik zou er geen 10 doen en evenals de N. pulcher zou ik er hier ook geen 6 van doen. Wees je bewust dat de pulchers bij broedgedrag enorm agressief zijn en fokken als konijnen. Verstopmogelijkheden zijn zeer beperkt in een bak van dit formaat namelijk. Dus 'less is more'....daar kom ik zo op terug ;)

Het spreekt voor zich maar hier zou ik dan ook geen groep Paracyprichromis bijzetten, ikzelf reken toch vaak de gemiddelde volwassen lengte van een vis, doe dat x10 en dan heb ik de minimale kantlengte van de bak.

Adviserende 'cichlidenmaatjes' heb ik ook gehad door de afgelopen 20 jaar heen maar bij nader onderzoek kwamen de dieren nooit tot hun recht.
Ze zullen overleven en kweken maar altijd onder stress staan en hierdoor vaak vroegtijdig wegkwijnen en overlijden. Niet optimaal dus, net zoals jouw Aulonocranus.

Samenvattend mijn advies wat het bestand betreft Less is more :mrgreen: :
- 5 Lamprologus caudopunctatus
- koppel Julidochromis

O, en Xenotilapia is echt een soortbak waardig of iig een grotere bak.

Zorg voor lekker veel stenen in de bak, stapelen mag zeker, mits veilig gedaan, de hele bodem mag vol liggen!
Benieuwd wat de anderen vinden :)

Willy

Bericht door Willy » 16 okt 2020, 21:55

Dank je wel, Jordy, voor je snelle reactie.

Uit ervaring weet ik dat een bioloog onder het aquarium veel minder onderhoud nodig heeft. Ik heb er een een aantal jaren gehad. Enig nadeel toen, is dat het niet erg stil was. Slurpgeluiden door het vallende water, de sproeier die ronddraaide. Inmiddels zijn daar oplossingen voor, al weet ik natuurlijk niet hoe goed die werken. Een Eheim is vrij stil maar toch ook hoorbaar in een stille kamer.

Ik heb ooit een trio Daffodils gehad en de dieren gedroegen zich voorbeeldig, maar ik heb nooit iets kunnen merken van toenadering. Waarschijnlijk waren ze van hetzelfde geslacht. Ze zwommen vooral in de open ruimte boven de stenen en dat vond ik altijd een mooi gezicht. Hoewel ik ze nooit heb gehad, dacht ik dat de L. caudopunctatus wat meer bodemgeoriënteerd was. Op onderwaterfilmpjes zie je vaak gemengde scholen boven de rotsen, dus misschien valt het mee.

Het maakt me verder niet uit, maar waarom denk je dat 5 exemplaren een betere keuze zijn dan 6? Ik neem aan dat een groep van 5 of 6 het goed zal blijven doen in aquarium van deze afmetingen.

Niet om mijn zin door te drijven maar op veel plaatsen, ook op deze site, kom ik tegen dat P. brieni wat kleiner blijft dan de Blue Neon. Met een maximale lengte van 9 cm voldoet de brieni aan jouw criterium. Of heb je andere argumenten om te vinden dat de brieni minder geschikt is?

Groet,

Willy

Jordy

Bericht door Jordy » 17 okt 2020, 08:56

Caudopunctatus blijven inderdaad wat lager.
Ik kies altijd voor een oneven aantal dieren als het om cichliden gaat, maar dat is een gevoelsding.
Heb je een even aantal en pech dan heb je twee koppels en twee extra mannen, heb je geluk dan heb je twee extra vrouwen maar hoe dan ook heb je vis over die zal worden verdreven uit de broedende territoria. Heb je superveel geluk dan heb je drie koppels die elkaar de tent uitknokken in een bak van 90cm en 200 jonkies die je kwijt moet over 6 maanden :lol:

De P. brieni zijn echte vrijzwemmers, de P.Nigripinnis zijn meer 'rotsklevers'.
Volgens mijn beredenering zou het inderdaad kunnen maar let wel, ik zei wel minimum en hoe dan ook is de keuze aan jou maar meer ruimte is altijd beter. In mijn ervaring worden ze trouwens wel wat groter dan 9 centimeter maar dat kan aan de variant liggen misschien. (Chituta)

Als je drie vrouwelijke N. pulcher kan krijgen dan is het zeker een mooie aanvulling, mits ze elkaar tolereren.

Heel lang geleden ben ik ooit bij een kweker in Culemborg geweest en hij had in zijn appartement een bak van 2.50x1.50x1.20. Hij was begonnen met een trio N. pulcher en daar zat toevallig een koppel tussen.
De hele bak was vergeven met deze vissen en uitvangen in dit formaat had hij helaas niet over nagedacht :lol:
De volwassen man was ruim 15cm, de grootste die ik ooit heb gezien en volgens hem was het een wildvang man van zeker 10 jaar oud. Het zijn erg mooie beesten maar hun kweekgedrag heeft mij altijd weerhouden om ze in een bestand op te nemen.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 17 okt 2020, 15:56

Met dit formaat bak ben je inderdaad aangewezen op de kleinere soorten.
De maximale visgrootte x 10 is leuk maar geldt dat dan ook voor vissen die heel territoriaal zijn? Of voor soorten die veel zwemmen? Waarschijnlijk niet. Er is geen gulden regel. Je zal moeten kijken naar de behoefte van de soort. En zelfs dan zit er binnen een soort verschil in karakters en gedrag. Wat bij de een goed werkt is niet per definitie een succes bij de ander. Soms moet je wat proberen. En dan proberen eerlijk en goed te kijken. Werkt het dan laat je het zo, werkt het niet dan grijp je in en probeer je iets anders.

Ik ben fan van een bioloog en heb de mijne redelijk stil vind ik. Belangrijkste vereiste is dat je 2 doorvoeren hebt voor een hoofd en noodoverloop.
Natuurlijk hoor je altijd wat. En wat voor de een acceptabel is kan voor de ander absoluut onacceptabel zijn.
Op dit forum is wel te vinden hoe het bij mij werkt. Mijn Eheim 2260 maakt meer geluid dan de bioloog.

Waar ik wel op zou letten is de open bovenkant. Mijn ervaring met Cyprichromis is dat ze makkelijk uit de bak springen. Ik schat in dat je snel wat Paracyps kwijt bent als je deze niet afdekt.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Jordy

Bericht door Jordy » 17 okt 2020, 16:05

De maximale visgrootte x 10 is leuk maar geldt dat dan ook voor vissen die heel territoriaal zijn? Of voor soorten die veel zwemmen? Waarschijnlijk niet. Er is geen gulden regel. Je zal moeten kijken naar de behoefte van de soort. En zelfs dan zit er binnen een soort verschil in karakters en gedrag. Wat bij de een goed werkt is niet per definitie een succes bij de ander. Soms moet je wat proberen. En dan proberen eerlijk en goed te kijken. Werkt het dan laat je het zo, werkt het niet dan grijp je in en probeer je iets anders.
Precies, die richtlijn gebruik ik als gemiddelde om de kantlengte te bepalen, geen harde regel. Ding is, met vragen als deze, dat je iemand iets van een handvat moet geven en vond dit geen gekke voor de soorten waar Willy een oogje op heeft.

Het mag voor zich spreken dat wanneer een cichlide van 10cm een territorium heeft van een meter, je er geen 8 van in een meterbak plaatst.

Uiteraard komt er ook een dosis inzicht en gezond verstand bij kijken.

Willy

Bericht door Willy » 17 okt 2020, 20:30

Heren, dank voor de reacties.

Al dat jongbroed kan een probleem zijn. Julidochromis kan er ook wat van. Verduijn heeft voor dat doel een Mastacembelus moorii in dienst en ik heb wel gelezen dat Synodontis soorten ook aardig wat jongen wegsnoepen. Alleen kan die er niet meer bij. Laat ik het toch maar vragen. Vijf keer Red Fin en vijf keer Synodontis PWZ, zou dat kunnen? Het nadeel is dan dat de meeste vissen in de onderste laag zitten en ik denk dat ik het antwoord wel weet.

Het getal 10 is een richtgetal. Willem Heijns heeft voor Midden-Amerikaanse cichliden een systeem ontwikkeld waarbij gekeken wordt naar de maximale grootte van de cichlide, het zwemgedrag, het geclaimde broedterritorium en het (a)sociale gedrag. Dat heeft hij aangegeven voor een groot aantal vissen en zo komt hij tot een factor tussen de 6 en de 11, al vraag ik me af of de 6 een verschrijving is. De Archocentrus spinosissimus (de naam zal wel verouderd zijn) wordt 10 cm groot en heeft een score van 7 en zou daarmee geschikt zijn voor dit aquarium. Overigens gaat Willem voorbij aan esthetische normen. Stel dat een vis 15 cm groot wordt en een factor 6 heeft, dan zou dat ook mogen maar of dat nou een mooi gezicht is?

Een Daffodil van 15 cm. Nu raak je bij mij een teer punt. Ik ken liefhebbers die hun cichliden stevig voeren met als gevolg dat ze veel groter worden dan in de natuur. Is dat de bedoeling? Willen we dat? Pseudotropheus crabro wordt in de natuur tussen de 10 en 12 cm groot en Mayland beschrijft een exemplaar van 23 cm die door zijn lichaamskracht een gevaar was geworden voor zijn omgeving.

Het aquarium dat ik heb genoemd heeft drie leidingen: een regelbare afvoer naar het filter, een noodafvoer voor het geval dat de hoofdleiding verstopt raakt en een terugvoer. De overloop zit achter het aquarium en de waterstand in de overloop kan geregeld worden om slurpgeluiden zoveel mogelijk tegen te gaan. In het aquarium zie je dus alleen een soort van eendebek waardoor het water terugkomt in het aquarium en een kam naar de overloop.

De open constructie is inderdaad nog even een dingetje. Je kunt een gaasconstructie maken, maar dat ziet er erg knullig uit. Ik dacht eerder aan een u-constructie van plexiglas of acryl (in twee gedeeltes) die je over het aquarium schuift. Maar daar moet ik nog eens beter over nadenken. De ene vis is de ander niet en eerlijk gezegd weet ik niet welke vissen allemaal springers zijn. Ik heb jarenlang een open aquarium gehad en daar is nooit een vis uitgesprongen, maar sommige hebben inderdaad de reputatie.

Ik weet heus dat het nog allemaal niet zo gemakkelijk is. Ik zou natuurlijk kunnen uitwijken naar een ander continent of naar een groter aquarium, maar ik heb nog maar één ander aquarium gevonden met een uitwendige overloop en dat is vreselijk duur.

Groet,

Willy

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 18 okt 2020, 09:48

Willy
Ik zou voor de optie gaan die je hier aangeeft.

https://www.tanganyika.nl/plein/vi ... =18109 b
Ik reageer daar verder.
LW
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black / Leleupi 1
198x60x60wh 30 paracyprichromis blue neon // 3/2 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 2/0 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 18 okt 2020, 10:07

Willy schreef:
16 okt 2020, 13:41
Goedemiddag,

Overigens de meeste Blue Neon die ik onder ogen krijg, zijn eerder beige/bruin dan Blue. Is de kwaliteit van die soort niet meer wat het was?
Niet akkoord. Ik vind mijn blue neon toch best wel blue neon😉 https://www.tanganyika.nl/plein/vi ... tart=270

LW
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black / Leleupi 1
198x60x60wh 30 paracyprichromis blue neon // 3/2 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 2/0 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

svl

Bericht door svl » 18 okt 2020, 11:05

ik zou voor de afmetingen kiezen in je ander topic bij "techniek".
Daar ga je veel meer aan beleven dan deze maten .
90x55x55 is in mijn ogen geschikt voor schelpenbroeders .
Ik heb occulatus in een 80 cm bakje gehad en dat was eigenlijjk al te klein .
Ik had 1 mannetje en 2 vrouwtjes en alleen het mannetje is overgebleven ook al waren er genoeg zichtbrekers in het aquarium
160x60x60 eretmodus kasanga

MPS

Bericht door MPS » 18 okt 2020, 16:42

Ik heb een jaar of 10 geleden dezelfde groep van 10 P. nigripinnis eerst in een 100x50x40 en later in een 130x50x50 gehouden en zag heel veel verschil in het gedrag. In de 130 cm werden ze veel actiever, terwijl daar juist grotere en sterkere medebewoners in zaten. In de 100 cm zaten ze alleen met een stel L. ocellatus en 6 Synodontis PWZ en hingen ze de hele tijd passief op dezelfde plek terwijl ze zich in de 130 cm (met als gezelschap 9 S. lucipinnis, een koppel A. compressiceps, 1 N. tretocephalus en een koppel R. calliurus) vrij bewogen door de hele bak. Ik had echt het idee dat ze de extra ruimte heel erg waardeerden.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Willy

Bericht door Willy » 18 okt 2020, 21:39

Dank voor de reacties. Het beeld is wel duidelijk. Tanganyika cichliden kun je houden in dit aquarium maar de keus is erg beperkt.

@Leleupi white: Mee eens. Jouw Blue Neons zijn erg fraai. Terwijl je bak toch nog behoorlijk verlicht is. Ze zijn erg gesteld op je achterwand zo te zien. Mes compliments.

@svl: Occies zijn natuurlijk wel kleine duiveltjes. Mijn maatje had een soortgelijke ervaring met Lepidiolamprologus boulengeri. Ik dacht zelf meer aan L. Brevis.

@MPS: duidelijk verhaal.

Groet,

Willy

Plaats reactie