Voor het eerst Tanganyika, in 85cm bak?

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
Plaats reactie
cageman

Voor het eerst Tanganyika, in 85cm bak?

Bericht door cageman » 08 okt 2021, 07:12

Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier en. Oh geen ervaring met Tanganyika bakken. Ik het verleden heb ik wel meerdere Malawi bakken gehad maar eigenlijk nooit maar Tanganyika gekeken 🥴.

Maarrrr misschien wil in nu wel de overstap wagen en zou graag advies krijgen. Ik heb een maat-bak van 85-60-60 en die is minder geschikt voor Malawi’s, komen elkaar te vaak tegen en jagen elkaar op. Ik heb er ook nog een 3D rock achterwand bij, alleen. Oh een manier vinden dat ze er niet achter gaan verstoppen(ik was altijd Malawi’s kwijt) . Nu er een zuid Amerika bak van gemaakt maar dat doet me minder.dus dan kom ik op twee vragen uit:

1) welke vissen kan ik combineren? Ik hou van kleurige karakteristieke vissen, een koppel Altolamprologus (?) lijkt me bv al mooi er in. Maar -als dat kan- wat kan erbij?
2) ik heb dus wel ervaring maar niet met Tanganyika. Is dat anders of moeilijker dan Malawi? Dus waar moet ik op letten?

Jordy

Re: Voor het eerst Tanganyika, in 85cm bak?

Bericht door Jordy » 08 okt 2021, 13:23

Allereerst, welkom!

Tanganyika ligt, ondanks dat het meer ook kleinere cichliden biedt dan de gemiddelde Malawi, qua karakter wel wat ingewikkelder.
Dit houdt in dat ze over het algemeen ook wat meer ruimte opeisen.

Dus eigenlijk loop je bij deze bak tegen hetzelfde probleem aan als bij Malawicichliden door de korte kantlengte.

85x60x60 Zou ik geen volwassen Altolamprologus in willen houden, maar dit formaat biedt wel mogelijkheden voor een koppel Lamprologus caudopunctatus, Julidochromis, Telmatochromis of een groepje Lamprologus similis.

Benieuwd hoe anderen hier naar kijken.

tretofan

Bericht door tretofan » 08 okt 2021, 15:54

Ik ga helemaal met Jordy mee.
Desondanks kun je van een dergelijke bak echt wel een hele leuke soortbak maken.
Al zou je er "maar" een koloniebak van N. multifasciatus OF similis van maken, genoeg leven in de brouwerij :-D
Eens een Tanganyikafreak, altijd een Tanganyikafreak!

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 15 okt 2021, 13:31

Ik heb de combinatie multis en leleupikoppel gehad in een bak die 20 cm minder diep was. Mits goede inrichting moet dit zeker lukken. Starten met een paar kleine leleupi om op termijn een koppel te krijgen en een 10tal multi.

Wat ook wel kan is een andere schelpenbewoner of een paar koppelvormers en een rotsbewonend koppel maar dan wordt de inrichting wel complexer. Voor een beginner zou ik mijn eerste voorstel nemen.
LW
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black (RIP 26/10/2020) / Leleupi 1
198x60x60wh 30 paracyprichromis blue neon // 3/2 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 2/0 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Plaats reactie